خبرنگاران مرحله اول قطار شهری کرمانشاه در سال 1400 افتتاح می گردد
به گزارش مجله نماشو، کرمانشاه- خبرنگاران- رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه گفت: پروژه قطار شهری در 2 مرحله و یک خط درحال اجراست که اگر همت کافی صورت گیرد و منابع موردنظر تزریق گردد مرحله اول آن تا سرانجام سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش خبرنگاران امین سرتیپ نیا روز سه شنبه در حاشیه بازدید رییس شورای اسلامی شهر کرمانشاه از پروژه قطار شهری با بیان اینکه مرحله دوم آن بنابر قرارداد از پیش مشخص شده باید در سال 1405 افتتاح گردد، اضافه کرد: پروژه های عظیم شهری، نیازمند همت و هزینه کلان است اما متاسفانه در مورد منابع مالی ضعیف عمل شده است.
وی توضیح داد: از سال 1390 تا سال 1398 مبلغ 280 میلیارد تومان به پروژه اعتبار تعلق گرفته که با بروزرسانی شرایط کنونی بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.
سرتیپ نیا با بیان اینکه یک هزار و 340 میلیارد تومان درخواست شهرداری در سال 99 بوده است، گفت: تا به امروز 138 میلیارد تومان آن محقق شده است.
وی بودجه پیشنهادی در سال 1400 را مبلغ 900 میلیارد تومان اعلام و اعلام کرد: اگر به وسیله تزریق بودجه دولتی و حمایت نمایندگان کرمانشاه در کمیسیون تلفیق بتوانیم ردیف را تغییر دهیم، این مبلغ افزایش پیدا خواهد نمود.
این مسوول در ادامه با بیان اینکه متروی تهران سال 1354 شروع شد اما در سال 78 خط یک آن با وجود حمایت ها و منابع کافی به بهره برداری رسید، گفت: در کرمانشاه اکنون 9 سال است که کار شروع شده آن هم در شرایط بد مالی که البته اگر حمایت گردد بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی در سرانجام خرید مصالح در گذشته را یکی از اقدامات خوب دانست و با بیان اینکه اقدامات لازم جهت تهیه ناوگان به وسیله وزارت کشور انجام شده است، اعلام کرد: بنابر وعده داده شده تعداد 36 واگن با ظرفیت هفت هزار و 200 نفر تا سرانجام سال 1400 تحویل خواهد شد.
شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده است.
پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال 93 با تغییر سیستم، از منوریل به قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر شد 6 کیلومتر از مجموع 13 کیلومتر طول راستا به صورت زیرزمینی اجرا گردد.
مرحله اول این پروژه از میدان معلم واقع در سه راه مسکن شروع و به طول 8.6 کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیدا می نماید و مرحله دوم نیز به طول حدود 4.4 کیلومتر از میدان آزادی شروع و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت.
از مجموع 13 کیلومتر طول راستا، هفت کیلومتر ابتدایی آن به صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه راه 22 بهمن) و 6 کیلومتر باقی مانده نیز (از سه راه 22 بهمن تا میدان فردوسی) به صورت زیرگذر خواهد بود.
طبق برآوردهای انجام شده، مرحله اول قطار شهری کرمانشاه در سال 1400 ظرفیت جا به جایی 14 هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت.
در سال 1410 و با بهره برداری از مرحله دوم پروژه قطار شهری، این پروژه ظرفیت جابه جایی 16 هزار و 200 مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.
منبع: ایرنا