خرابی شمع چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید

به گزارش مجله نماشو، خودرو به سختی استارت می خورد و روشن نمی گردد و اگر روشن گردد، ریپ می زند و بلافاصله خاموش می گردد. این اتفاق می تواند نشانه خرابی شمع خودرو باشد. اما آیا ایرادات دیگری هم می تواند ناشی از خرابی شمع ها باشد؟!

خرابی شمع چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید

خرابی شمع

بیت ران - رضا نوروزی: در محفظه احتراق موتورهای درون سوز بنزینی، احتراق سوخت با جرقه زنی شمع ایجاد می شود. شمع در نقطه مرگ بالای دوم جرقه زنی را انجام می دهد و سوخت محترق می شود. اما اگر در این فرایند ضعف یا اختلالی روی دهد، یکی از اجزای دارای مشکل می تواند شمع باشد.

نحوه عملکرد شمع

شمع وظیفه ایجاد جرقه در فرایند احتراق موتورهای درون سوز بنزینی و گاز سوز را برعهده دارد. در سیکل احتراق با پایین رفتن پیستون از نقطه مرگ بالا به سمت نقطه مرگ پایین، مخلوط هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می شود.

سپس با بالا آمدن پیستون، مخلوط سوخت و هوا متراکم می شود. با رسیدن پبستون به نقطه مرگ بالا، زمانی است که بابد مخلوط سوخت و هوا مشتعل شود، شمع وارد عمل می شود. شمع با جرقه باعث انفجار مخلوط سوخت و هوا می شود و انرژی زیادی را آزاد می نماید.

خرابی شمع

این انرژی، نیروی رو به پایینی ایجاد می نماید که به کورس قدرت پیستون معروف است. کورس قدرت در واقع همان اتفاقی است که قدرت خروجی موتور را می سازد.

عوامل موثر بر کارکرد شمع

شمع دارای انواع مختلفی است که طراح موتور با توجه به ساختار و تکنولوژی موتور، یکی از آنها را انتخاب می نماید. آنالیز انواع شمع ها در این مطلب نمی گنجد و در مطلب جداگانه ای حتما به آن پرداخته خواهد شد. اما برای آنالیز ایرادات شمع ابتدا باید به چند نکته توجه کرد:

  • هر موتور با توجه به ساختار و تکنولوژی خود شمع مخصوص خود را دارد. لذا استفاده از شمعی غیر از آن می تواند در کارکرد موتور اختلال جدی ایجاد کند.
  • شمع قطعه مصرفی محسوب می شود و دارای طول عمر تعیینی است. شمعی که بیش از عمر مفید خود کار کند، قطعا عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.
  • اجزای مرتبط با شمع همانند وایرها، کوئل و مجموعه دینام و باتری نیز در کارد شمع تاثیر مستقیم دارند. بروز مشکل در هر کدام از این اجزا می تواند کارکرد شمع را با مشکل روبرو کند.
نشانه های خرابی شمع

موارد زیر در صورت بروژ می تواند ناشی از خرابی شمع باشد:

  • بد استارت خوردن موتور
  • خاموش شدن خودرو در دورهای آهسته
  • کپ کردن موتور در زمان شتاب گیری
  • کاهش شتاب خودرو
  • بد کار کردن موتور و صدای اضافه
  • افزایش مصرف سوخت
  • در صورت کارکرد طولانی مدت موتور با شمع معیوب، دیواره های محفظه احتراق از کربن های نسوخته پر خواهد شد. بعلاوه می تواند باعث گرفتگی کاتالیست شود و در مسیر خروج دود اختلال کامل ایجاد کند. در این صورت موتور با مسائل اساسی روبرو شده و احتیاج به تعمیر اساسی خواهد داشت.
عیب یابی شمع

در صورت وجود ایرادات مطرح شده یکی از قطعاتی که حتما باید آنالیز شود، شمع خودرو است. برای آنالیز شمع اگر امکان مراجعه به تعمیرگاه را نداشتید، با یک آچار شمع یا بکس سایز 16 و دسته بلند بکس می توانید شمع را آنالیز کنید. برای این کار کاپوت را بالا زده و با توجه به دفترچه راهنمای خودرو، شمع موتور خود را پیدا کنید. سپس با آچار تک تک شمع ها را به ترتیب باز کنید.

نکته:

شمع جزو لوازم مصرفی خودرو است و در سرویس های دوره ای مطابق دفترچه راهنمای نگهداری و سرویس خودرو باید در موعد مقرر تعویض شود. انجام سر وقت سرویس های دوره ای خودرو، از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری می نماید.

بعد از باز کردن شمع ها نکات زیر را در شمع آنالیز کنید:

  • چینی شمع باید کاملا سالم و بدون ترک یا تغییر رنگ باشد.
  • الکترود منفی شمع باید بدون هیچ آسیب دیدگی یا خال زدگی باشد.
  • ته شمع که محل اتصال وایرهاست، باید سالم و بعلاوه بدون برفک یا خال زدگی باشد.

هرکدام از این موارد در صورت وجود، نشانه خرابی شمع است و باید تعویض شود. البته باز هم تاکید می شود که حتی اگر هیچ کدام از این موارد در شمع مشاهده نشد، باز هم با خاتمه عمر مفید شمع که در دفترچه خودرو تعیین شده است، شمع باید تعویض شود.

عوامل موثر بر خرابی شمع

اما اگر در سر شمع روغن و چربی مشاهده شود، نشانه از وجود مشکل در بخش روغن کاری موتور یا روغن سوزی است. بعلاوه وجود مشکل در سیستم خنک کاری موتور نیز می تواند باعث کاهش عمر شمع شود. خرابی وایرها، کوئل یا دلکو و دینام نیز بر عملکرد شمع تاثیر مستقیم دارد و باعث اختلال در عملکرد شمع می شود.

شمع مناسب خودرو ایرانی را بشناسید+شمع مناسب محصولات سایپا و ایران خودرو

تکنولوژی شمع خودرو راه ساخت خودروهای فوق کم مصرف

انواع شمع خودرو و تاثیر آنها؛ سوزنی، چندپلاتین و پولستار

هر آنچه درمورد شمع خودرو باید بدانید

شمع چند پلاتینه چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 25 شهریور 1402 بروزرسانی: 25 شهریور 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5288

به "خرابی شمع چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرابی شمع چه نشانه هایی دارد؟ ، هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید