خرافه های خوراکی

به گزارش مجله نماشو، یک روز می گویند تخم مرغ کلسترول و چربی بالایی دارد نخورید، یک روز دیگر می گویند حاوی مواد حیاتی و مورد نیاز بدن است، روزی یک تخم مرغ بخورید. یک بار می گویند خواب نیمروز موجب کسالت و رخوت می شود، یک روز می گویند فلان ماده غذایی را نخورید ضرر دارد، فردا می گویند بخورید، ضدسرطان است. در عصر اطلاعات ما بین انبوهی

خرافه های خوراکی

خرافه های خوراکی

10 باور نادرست تغذیه ای

یک روز می گویند تخم مرغ کلسترول و چربی بالایی دارد نخورید، یک روز دیگر می گویند حاوی مواد حیاتی و مورد نیاز بدن است، روزی یک تخم مرغ بخورید. یک بار می گویند خواب نیمروز موجب کسالت و رخوت می شود، یک روز می گویند فلان ماده غذایی را نخورید ضرر دارد، فردا می گویند بخورید، ضدسرطان است. در عصر اطلاعات ما بین انبوهی از اطلاعات بهداشتی، توصیه ها و اخبار پزشکی و سلامت، گاهی گیج می شویم که بالاخره باید چه کار کنیم و کدام توصیه را باور کنیم و برای حفظ و ارتقای سلامت مان آن را اجرا کنیم و به کار ببندیم. این روزها آنقدر اخبار پزشکی و سلامت و توصیه های کارشناسان بهداشت و تغذیه زیاد شده است که به نظر می رسد عملی کردن این توصیه ها هم خودش به نوعی تخصص نیاز داشته باشد. گاهی هم خبر یا توصیه ای بهداشتی خیلی گذارا و دورادور به گوش مان می رسد که ممکن است درست و دقیق متوجه موضوع نشویم و برداشت نادرست و غلطی از موضوع داشته باشیم. آن وقت تصور کنید بخواهیم این برداشت غلط مان را اجرا کنیم. در چنین حالتی این توصیه ها و عملکردهای بهداشتی نه تنها به حفظ و ارتقای سلامت مان کمک نمی کنند بلکه تاثیر معکوس خواهند داشت و ممکن است برای ما ضرر داشته باشند.

تخم مرغ سکته می آورد

تخم مرغ یکی از خوراکی هایی است که باورهای نادرست درباره اش زیاد است. بعضی ها تصور می کنند چون تخم مرغ کلسترول دارد مضر است و باید به طور کلی از رژیم غذایی حذف شود. این باور از وقتی رایج شد که مردم متوجه شدند کلسترول موجود در زرده تخم مرغ غلیظ تر از هر ماده غذایی دیگر است. به همین علت بیشتر افرادی که چربی خون دارند و در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند از خوردن تخم مرغ پرهیز می کنند در حالی که تحقیقات و بررسی ها نشان داده است مصرف حداکثر سه تخم مرغ در هفته برای کسی مشکل ایجاد نمی کند. البته بهتر است برای استفاده از خواص تغذیه ای تخم مرغ آن را به صورت آب پز مصرف کرد چون یک تخم مرغ آب پز 70 کالری و یک تخم مرغ سرخ شده یا نیمرو حدود دو برابر یعنی 130 کالری انرژی دارد. نکته دیگر اینکه برای پیشگیری از بیماری های ناشی از باکتری ها و ویروس ها هم ضروری است تخم مرغ را آنقدر حرارت دهید تا زرده و سفیده آن کاملا سفت شود و سپس آن را مصرف کنید.

نان جو و نان های سبوس دار رژیمی و کم کالری اند

هرچند نان های کامل و سبوس دار بهتر از نان های سفید با آرد تصفیه شده و بدون سبوس است اما اینکه این نان ها کاملا رژیمی و کم کالری اند یک باور نادرست تغذیه ای است. خیلی ها در هر وعده غذایی میزان زیادی از این نوع نان ها استفاده می کنند با این تصور که این نوع نان ها برای سلامتی شان مفید است و کالری کمی دارد اما واقعیت این است که نان، نان است و این نوع از نان ها هم به میزان نان های دیگر کالری دارند و نباید در مصرف شان زیاده روی کرد. به نام مثال میزان انرژی 100 گرم نان جو و 100 گرم نان گندم کاملا برابر و 250 کالری است، 100 گرم نان سبوس دار هم 218 کالری انرژی دارد. یعنی فقط 32 کالری کمتر. بنابراین بهتر است مجوز چند برابر خوردن این نان ها را از همین امروز باطل کنید. آنها را جایگزین نان های سفید کنید اما با توجه به میزان انرژی که دارند میزان مشخصی از این نوع نان ها را در رژیم غذایی تان بگنجانید و در مصرف شان زیاده روی نکنید.

لبنیات پرچرب خاصیت بیشتری دارد

بعضی ها تصور می کنند لبنیات پرچرب نسبت به انواع کم چرب و بدون چربی آن مفیدتر است و خاصیت بیشتری دارد به همین علت مصرف این نوع لبنیات را به انواع دیگر ترجیح می دهند. شاید انواع پرچرب طعم، مزه و ظاهر بهتری داشته باشند اما از نظر تغذیه ای انواع کم چرب و بدون چربی پرخاصیت تر و مفیدترند. لبنیات پرچرب همانطور که از نامشان پیداست دارای میزان زیادی چربی هستند و در زندگی های کم تحرک امروزی مصرفشان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بالا می برد. در حالی که انواع کم چرب و بدون چربی لبنیات چربی کمتر و در عوض کلسیم بیشتری دارد. به نام مثال یک لیوان شیر پرچرب 119 کالری و حدود 200 میلی گرم کلسیم دارد در حالی که یک لیوان شیر کم چرب فقط 66 کالری انرژی و میزان بیشتری کلسیم دارد. ضمن اینکه شما با خوردن دو لیوان شیر کم چرب تقریبا به میزان یک لیوان شیر پرچرب انرژی دریافت می کنید اما میزان کلسیم دریافتی تان از دو برابر هم بیشتر است.

روغن زیتون بخورید چاق نمی شوید

خوردن روغن زیتون موجب چاقی و اضافه وزن نمی شود. این هم یکی دیگر از باورهای نادرست تغذیه ای است. بعضی ها هر روز میزان زیادی روغن زیتون را در غذای شان می ریزند و با خیال راحت آن را نوش جان می کنند غافل از اینکه روغن زیتون هم پرکالری و چاق کننده است. البته این روغن گیاهی خواص تغذیه ای زیادی دارد و ضد سرطان هم هست. چربی موجود در روغن زیتون از نوع چربی های اشباع نشده است در حالی که چربی های حیوانی میزان زیادی کلسترول و چربی اشباع شده دارند. بنابراین برای حفظ سلامت قلب و عروق بهتر است از روغن های گیاهی به ویژه روغن زیتون استفاده کرد اما این نکته را نباید فراموش کرد که هرچند مصرف این روغن نسبت به روغن های دیگر انتخاب مناسب و سالم تری است اما روغن زیتون هم بالاخره روغن است و انرژی و کالری بالایی دارد و چاق کننده است. برای کامل شدن اطلاعات تان بد نیست بدانید هر قاشق روغن زیتون 120 کالری انرژی دارد.

قندهای طبیعی را می توان بدون محدودیت مصرف کرد

بعضی ها تصور می کنند قندهای طبیعی و میوه های شیرین خشک شده نسبت به قندهای مصنوعی کم کالری ترند در حالی که لزوما اینطور نیست. این افراد چای شان را بدون قند و در عوض با تعداد زیادی خرما و کشمش و توت خشک نوش جان می کنند به خیال اینکه با این کار روش سالم تر و بهتری در پیش گرفته اند و از اضافه وزن و چاقی هم پیشگیری کرده اند. هرچند توصیه می شود از قندهای طبیعی استفاده شود و مصرف قندهای مصنوعی مانند قند و شکر تا جای ممکن محدود شود اما این نکته را نباید فراموش کرد که مواد قندی طبیعی گاهی وقت ها حتی کالری بیشتری دارند و نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد. یک دانه خرما 20 کالری و یک حبه قند 10 کالری انرژی دارد. یعنی یک عدد خرما دو برابر یک حبه قند انرژی دارد و با نوشیدن چای همراه دو یا سه عدد خرما 60 کالری وارد بدن می شود. برای اینکه بدانید خوراکی های شیرین طبیعی خیلی هم کم کالری نیستند بد نیست بدانید 100 گرم توت خشک، عسل، کشمش، انجیر خشک و خرما به ترتیب 360، 300، 290، 270 و 140 کالری انرژی دارد و انرژی 100 گرم قند و شکر هم 400 کالری است.

خوردن کربوهیدرات و مواد نشاسته ای موجب چاقی می شود

یکی دیگر از باورهای نادرست تغذیه ای این است که مصرف مواد قندی یا کربوهیدرات موجب چاقی و اضافه وزن می شود. هرچند حذف کربوهیدرات از فهرست غذای روزانه می تواند با کاهش ذخیره قندی و از دست دادن آب بدن به نوعی موجب کاهش وزن شود (که آن هم عوارضی دارد و برای سلامت مفید نیست) اما عکس آن لزوما درست نیست. افرادی که در مصرف مواد قندی اعتدال را رعایت می کنند و مراقب هستند میزان کالری دریافتی شان بیشتر از میزان کالری که در فعالیت روزانه می سوزانند نشود دچار چاقی و اضافه وزن نمی شوند.

ضمن اینکه اگر مواد غذایی که می خورید از گروه کربوهیدرات ترکیبی باشد یعنی هم نشاسته و هم فیبر داشته باشد، برای بدن مفید و ضروری است و به دفع چربی های اضافه بدن هم کمک می کند. نان های سبوس دار، حبوبات، جو، میوه ها و سبزی های، خوراکی هایی هستند که کربوهیدرات ترکیبی دارند و مصرف شان در رژیم غذایی روزانه توصیه شده است.

آب یعنی سلامت مطلق

بعضی ها تصور می کنند هر روز باید 8 لیوان آب بنوشند به همین علت به میزان آبی که می نوشند توجه می کنند، تعداد لیوان های آبی که می نوشند می شمارند و هر جا می فرایند یک بطری آب همراه دارند تا مطمئن شوند 8 لیوان آب روزانه شان را به طور کامل مصرف کرده اند. هرچند ضروری است هر فردی میزان آبی را که از طریق تنفس، ادرار و تعریق روزانه از دست می دهد دوباره با مصرف آب جایگزین کند اما این میزان آب از دست رفته همیشه هم 8 لیوان نیست و بسته به میزان تحرک، فعالیت، تعریق و دمای محیطی که فرد در آن زندگی می کند متغیر است. ضمن اینکه برای تامین مایعات مورد نیاز بدن لازم نیست فقط آب بنوشید، سبزی ها و میوه ها، چای، دوغ و آب میوه هم دارای مقادیر زیادی آب هستند. وقتی میلی به نوشیدن آب ندارید بهتر است به زور آب نخورید. نوشیدن آب بیش از میزان مورد نیاز، بدن را دچار حالتی به نام هیپوناترمی یا کاهش شدید سدیم می کند که می تواند خطرناک باشد.

مصرف نوشابه های رژیمی و بدون قند بی ضرر است

یکی دیگر از باورهای نادرستی که می تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد این است که نوشابه های رژیمی و بدون قند کاملا بی ضررند و می توان به میزان زیاد و بدون محدودیت از آنها استفاده کرد. این باور وقتی تقویت شد که در جداول میزان انرژی غذایی مشاهده شد یک لیوان نوشابه معمولی 100 کالری انرژی دارد در حالی که یک لیوان نوشابه رژیمی و بدون قند فقط دو کالری انرژی دارد. کارشناسان تغذیه مصرف نوشابه را تنها به علت قند زیادی که دارد منع نمی کنند بلکه رنگ، مواد افزودنی و گاز این نوشابه ها هرکدام به نوعی سلامت افراد را به خطر می اندازد. هرچند این نوشابه ها قند و کالری کمی دارند اما این موضوع از مضرات گاز، رنگ و مواد افزودنی شان کم نمی کند. ضمن اینکه در تهیه این نوشابه ها از قند مصنوعی استفاده می شود که مصرف بیش از حد و مداوم اش ممکن است عوارضی داشته باشد و برای سلامتی مفید نباشد.

خوردن روزانه یک قرص مولتی ویتامین برای همه ضروری است

این تصور که مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین برای همه ضروری است هم یک تصور نادرست است. افرادی که همه گروه های غذایی را مصرف می کنند و انواع مختلف میوه، سبزی و حبوبات و غلات کامل آن هم با پوست و همچنین انواع لبنیات کم چرب را هر روز در برنامه غذایی شان دارند، به میزان کافی ویتامین، پروتئین و کالری دریافت می کنند و لازم نیست از قرص های مولتی ویتامین استفاده کنند. در واقع هیچ ویتامینی نیست که از خوردن انواع متنوع مواد غذایی و میوه و سبزی ها به دست نیاید البته برای به دست آوردن ویتامین د باید روزی نیم ساعت آفتاب را هم به این رژیم افزود. این نکته را هم به یاد داشته باشید، افرادی که به خاطر مشغله و فعالیت زیاد نمی توانند در طول روز اصول صحیح تغذیه ای را رعایت کنند بهتر است به خوردن مولتی ویتامین ادامه بدهند مگر اینکه تصمیم بگیرند عادات صحیح تغذیه ای را رعایت کنند.

مصرف گیاهان دارویی خوراکی بی ضرر است

بعضی ها تصور می کنند اگر برای درمان مسائل پزشکی و سلامت شان از گیاهان دارویی و انواع پودرها و جوشانده های گیاهی استفاده کنند مسئله ای برایشان پیش نخواهد آمد و مصرف هر نوع گیاه دارویی خوراکی بی ضرر است، به همین علت تا دچار مسئله ای می شوند شروع می کنند برای خودشان نسخه های گیاهی می پیچند و آن را در هر میزان و میزانی که می خواهند مصرف می کنند. اول اینکه بهتر است برای حفظ سلامت خودتان در صورت بروز هر مسئله ای قبل از هر کار دیگر سراغ پزشک تان بروید و از او مشورت بخواهید و از هرگونه خود تجویزی و اقدام خودسرانه پرهیز کنید. بعد هم اینکه داروهای گیاهی، هرچند با تاثیر کندتر، بالاخره دارو هستند و مصرف خودسرانه شان ممکن است عوارضی داشته باشد. بنابراین بهتر است در صورت تمایل به مصرف این داروها حتما از کارشناسان و متخصصان مربوط کمک بخواهید و طبق دستور آنها عمل کنید.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1873

به "خرافه های خوراکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرافه های خوراکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید