خیوه، قلب افسانه ای خوارزم

به گزارش مجله نماشو، شهر 3000 ساله خیوه، قلب منطقه خوارزم در غرب ازبکستان، با هزاران اثر تاریخی و فرهنگ بکر خود، تجربه ای به یادماندی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می دهد.

خیوه، قلب افسانه ای خوارزم

به گزارش خبرنگاران، این شهر که شبیه یک موزه در فضای باز است، گردشگران زیادی را از بسیاری از نقاط دنیا جذب می نماید.

زمانی خیوه مرکز سرزمین خوارزم بود و امروز در کشور ازبکستان جای گرفته است و مرکز استان خوارزم در این کشور است. بازرگانان خاورمیانه در سده دهم میلادی از این شهر نام می برند هر چند که باستان شناسان پیشینه آن را به سده شش میلادی می رسانند. تا پیش از چیرگی روس ها بر خوارزم خان هایی بر این سرزمین با مرکزیت خیوه فرمان می راندند.

خیوه شهری است با مجموعه ای از بنا های تاریخی که در حصاری از خشت و گل به نام ایشان قلعه یا ایچان قلعه قرار گرفته اند. این بنا ها که به سبک معماری اسلامی و ایرانی ساخته شده، شامل دروازه ها، مسجدها، مدرسه ها، آرامگاه ها، گرمابه ها، کاخ ها و خانه های سنتی است و همیشه مورد توجه باستان شناسان و تاریخ دانان بوده و دنیاگردان بسیاری را به خود جذب نموده است. آرامگاه پوریای ولی در میان این مجموعه فرهنگی - تاریخی واقع شده است.

این شهر 50 اثر تاریخی و 250 خانه کهن - که بیشترشان به سده های هجدهم و نوزدهم بازمی گردند- دارد. برای نمونه مسجد جمعه این شهر در سده دهم میلادی راه اندازی شد و در سال های 1788-89 میلادی بازسازی شد. بعلاوه سرسرای ستوندار شناخته شده این شهر که دارای 112 ستون از مصالح ساختمانی کهن هنوز سرپاست.

منبع: فرارو
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5049

به "خیوه، قلب افسانه ای خوارزم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیوه، قلب افسانه ای خوارزم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید