داروهای مجاز بارداری

به گزارش مجله نماشو، مصرف کدام داروها در بارداری مجاز است؟در سرماخوردگی دوران بارداری چه داروهایی را میتوان خورد؟ داروهای مجاز دوران بارداری را چطور تشخیص دهید؟ در صورت مصرف دارو بدون تجویز پزشک در بارداری چه مشکلاتی ممکن است برای مادر باردار و جنین ایجاد شود؟

داروهای مجاز بارداری

انتخاب داروهای مجاز در بارداری

هیچ دارویی 100 درصد ایمن نیستی حتی بعضی داروهای مجاز بارداری که برای خانمی در بارداری ایمن است ممکن است برای شما خطرناک باشد. بنابراین همیشه قبل از استفاده از هر نوع دارو در بارداری، حتی داروهای بدون نسخه بهتر است با پزشک مشورت کنید. به طور کلی بیش از دوز توصیه شده نباید مصرف کنید و در طول سه ماهه اول از خوردن هر نوع دارویی اجتناب کنید زیرا سه ماهه اول بارداری زمانی است که جنین در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته است. حتی اگر دارویی را پیش از بارداری مصرف میکردید حالا باید قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید. در صورت ایمن بودن دارو میتوانید همچنان آن را مصرف کنید و در غیر این صورت جایگزین مناسب به شما توصیه می شود.

کدام داروها را میتوان در بارداری استفاده کرد؟جدول زیر داروهایی بدون نسخه ای را لیست کرده است که در صورت ابتلا به بیماریهای خفیف، زنان باردار میتوانند از آنها استفاده کنند. هرچند برای این داروها هم توصیه میشود باز هم پیش از استفاده با پزشک مشورت شود.

سوزش معده، نفخ، دفع گاز: آنتی اسید برای سوزش معده، سایمتیکون برای درد دفع گاز

سرفه و سرماخوردگی: گایفنزین، اکسپکتورانت، دکسترومتورفان، قطره سرفه، قلم ویکس

مسکن، سردرد و تب: استامینوفن

آلرژی: کلروفنیرآمین، آنتی هیستامین، لوراتادین، دیفن هیدرامین

یبوست، هموروئید و اسهال: پسیلیوم، پلی کربوفیل، متیل سلولز،کرم هموروئید، لوپرامید، ضداسهال

عفونت قارچی: کلوتریمازول، میکونازول، تربینافین، تیوکونازول، بوتوکونازول، بوتنافین

بی خوابی: دیفن هیدرامین، داکسی لامین

خارش: هیدروکورتیزون

جراحت: پلیسفورین

داروهای مجاز گیاهی در بارداریفقط به این دلیل که یک دارو گیاهی است نمی تواند بی خطر باشد. مانند هر داروی دیگری بعضی داروهای گیاهی هم میتوانند برای خانم باردار خطرناک باشند و برای پرهیز از داروهای بارداری نباید سراغ آنها رفت.

بزرگترین چالش درباره تعیین ایمنی داروهای گیاهی این است که مطالعات گسترده ای درباره آنها در زنان باردار انجام نشده است. بنابراین خطرات آن ناشناخته است. صرف نظر از انواع داروهای گیاهی، بعضی درمانهای طبیعی مانند ماساژ و طب سوزنی احتمالا بی خطر هستند اما هیچ کس از این موضوع مطمئن نیست.

درمانهای دیگر مانند چای گیاهی و انواع دمنوشها میتواند عوارض جانبی برای شما داشته باشد.

اندازه مصرف داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداریاندازه مصرف داروهای مجاز نکته قابل تاملی است که در مورد هرکدام از انواع مجاز مصرف باید در نظر داشت تا افراط و تفریطی اتفاق نیفتد. در صورت بروز سرماخوردگی در بارداری دکسترومتورفان را به اندازه 10 میلی گرم و سه بار در روز میتوان استفاده کرد. مصرف دیفن هیدارمین هم به اندازه 10 میلی گرم سه بار در روز توصیه میشود. علاوه بر داروهای مجاز توصیه شده در جدول بالا میتوان از کلروفنیرآمین به مدت 4 میلی گرم و سه بار در روز برای آبریزش بینی استفاده کرد.

استامینوفن به اندازه یک گرم هر 6 ساعت هم برای تب، سردرد و بدن درد مناسب است.

اندازه مصرف داروهای مجاز سوزش معده در بارداریبرای مصرف آنتی اسیدها به منظور درمان سوزش معده باید به دستورالعمل روی آن توجه کنید. در مورد مصرف رانیتیدن در بارداری هم 150 میلی گرم دوبار در روز تجویز میشود. فاموتیدین را هم میتوان 20 میلی گرم و دو بار در روز مصرف کرد.

اندازه مصرف مجاز مکمل در بارداریبسیاری از زنان باردار فکر میکنند در زمان بارداری تا میتوانند باید مکمل و ویتامین بخورند در حالی که مصرف این مکملها هم مانند هر داروی دیگر بارداری باید اندازه داشته باشد. مصرف مجاز داروهای مکمل بارداری مانند ویتامین C 100 تا 200 میلی گرم سه بار در روز است تا باعث افزایش جذب آهن شود. قرص آهن هم باید 200 میلی گرم و دو بار در روز برای خانم های باردار مبتلا به کم خونی تجویز میشود. مصرف مجاز اسید فولیک در بارداری 5 میلی گرم و یک بار در روز است.

اندازه مصرف مجاز داروهای یبوست در بارداریدر مورد یبوست در بارداری بهتر است دارویی مانند لاکتولوز را 10 میلی گرم و دو بار در روز مصرف کنید و پارافین مایع را هم 10 میلی گرم به صورت دوبار در روز به منظور سهولت در دفع میتوان تجویز کرد.

اندازه مصرف مجاز داروهای ضد حساسیت در بارداریاین داروها در زمان سرماخوردگی هم از طریق خانمهای باردار استفاده میشوند و جزو داروهای بدون نسخه دسته بندی میشوند. درباره ایمن بودن مصرف این داروها همچنان تحقیقات بیشتری لازم است. اما استفاده از دکونژستانتها مانند گایفنزین و دکسترومتورفان و آنتی هیستامینهایی مانند دیفن هیدرامین و کلروفنیرامین در دوران بارداری مجاز است.

اندازه مصرف آنتی بیوتیک مجاز در بارداریمصرف آنتی بیوتیک در بارداری باید حتما با تجویز پزشک باشد. تعداد معدودی آنتی بیوتیک جزو داروهای مجاز بارداری به حساب می آیند. لیست آنتی بیوتیکهای مجاز در بارداری شامل موارد زیر است:

پنی سیلین

آمپی سیلین

کلیندومایسین

اریترومایسین

آموکسی سیلین

در مورد اندازه مصرف هر کدام از این آنتی بیوتیک ها در بارداری باید با پزشک مشورت شود.

سوالات مهم درباره مصرف مجاز دارو در بارداریدر مورد استفاده از بعضی داروها سوالات متداولی وجود دارد که اغلب شامل داروهای زیر است:

دیازپام

اسپری آسم

ترتینوئین خوراکی و موضعی

گلوکزآمین

مترونیدازول

مفنامیک اسید

آیا مصرف دیازپام در بارداری مجاز است؟ اطلاعات در مورد ایمنی داروی دیازپام بحث برانگیز است. با این حال مطالعات متعددی استفاده از این دارو را در بارداری را موجب افزایش خطر ابتلا به ناهنجاریهای قلب و معده و شکاف کام میدانند. استفاده از دیازپام در دوران بارداری مسائل متعددی به همراه دارد که از جمله آنها میتوان به اختلال شناحتی، عقب ماندگی رشد و نقایص مغزی اشاره کرد. به همین دلیل مصرف آن در بارداری توصیه نمی شود.

آیا مصرف اسپری آسم در بارداری مجاز است؟ استفاده از اسپری کورتون در بارداری مجاز نیست اما میتوان از اسپری سالبوتامول در بارداری استفاده کرد چون مسئله ای برای جنین ایجاد نمیکند و مصرف آن در بارداری ایمن است.

آیا مصرف ترتینوئین خوراکی یا موضعی در بارداری مجاز است؟ ترتینوئین مشتق از ویتامین A است و به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان آکنه استفاده میشود. ترتینوئین خوراکی به طور حتم در دوران بارداری ممنوع است زیرا ناهنجاریهای متعددی را در دوران جنینی موجب میشود که شامل شکاف کام، ناهنجاریهای قلبی و چشم میشود و حتی میتواند سقط خود به خود را باعث شود. بسیاری از نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری ترتینوئین مصرف کرده اند ضریب هوشی پایینی دارند و مبتلا به اختلالات روانی هستند. همچنین توصیه میشود ترتینوئین موضعی هم در بارداری مصرف نشود چون مواد شیمیایی از راه پوست جذب میشوند به جای آن میتوان از اریترومایسین موضعی و بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه در بارداری استفاده کرد.

آیا مصرف گلوکزآمین در بارداری مجاز است؟ گلوکز آمین یک آمینو مونوساکارید است که برای درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید استفاده میشود. شواهد کافی در مورد مشخصات ایمنی مصرف آن در بارداری موجود نیست. در زنان بارداری که گلوکز آمین مصرف کرده اند اغلب بروز ناهنجاریهای مادرزادی گزارش شده است.

آیا مصرف آنتی بیوتیک مترونیدازول در باردرای مجاز است؟ سازمان غذا و دارو این دارو را جزو داروهای دسته B رده بندی کرده است. تاثیر این دارو بر جنین هنوز بررسی کافی نشده است و توصیه مشود تنها زمانی که واقعا لازم است این دارو در بارداری مصرف شود.

مصرف چه مسکن هایی در بارداری مجاز است؟ مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن در بارداری ایمن است و جزو داروهای مجاز بارداری دسته بندی شده و هیچ مسئله ای برای جنین ایجاد نمی کند. اما از سوی دیگر مصرف بعضی مسکنها مانند ایبوپروفن یا مفنامیک اسید که جزو داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی به شمار میروند به هیچ عنوان توصیه نمیشود. این دسته از داروها در بارداری و به ویژه در سه ماهه پایانی بارداری خطرناک هستند و میتواند دستگاه گردش خون و عملکرد کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده یا موجب تاخیر در زایمان شود.

سوالهای دیگری هم ممکن است برایتان پیش بیاید که در کلینیک میتوانید جواب آنها را پیدا کنید.

نحوه استفاده ایمن از داروها در باردارینکات مهمی در استفاده از دارو در زمان بارداری وجود دارد که بهتر است رعایت کنید:

با اطلاع پزشک دارو مصرف کنید: همیشه درباره داروهایی که می خواهید مصرف کنید با پزشک مشورت کنید و از او بخواهید در صورت مجاز بودن دارو برای شما تجویز کند.

درباره داروهایی که استفاده می کنید، اطلاع دهید: بعضی داروها عملکرد متفاوتی در زمان بارداری دارند بنابراین بهتر است در صورت مصرف هر نوع دارویی پیش از بارداری حتما با پزشک مشورت کنید چون ممکن است اندازه مصرف آن را تغییر دهد یا به طور کلی داروی دیگری را جایگزین کند.

بهترین زمان مصرف دارو در بارداری را سوال کنید: پزشک درباره بهترین زمان مصرف دارو در بارداری بهتر توضیح میدهد اما برای مثال ممکن است بخواهید داروی سرماخوردگی را شب مصرف کنید یا بخواهید اندازه دوز کمتری را در دوره کوتاهتری مصرف کنید. در تمام این موارد پزشک میتواند راهنماییتان کند.

برچسب داروها را بخوانید: بسیاری از داروهای بدون نسخه ترکیبی از چند دارو هستند و بنابراین ممکن است در دوران بارداری ایمن نباشند به همین دلیل بهتر است حتما پیش از مصرف برچسب دارو را با دقت بخوانید.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1910

به "داروهای مجاز بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای مجاز بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید