دما در سیاره های مختلف منظومه شمسی چقدر است؟، عکس

به گزارش مجله نماشو، شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که دمای سیاره های مختلف منظومه شمسی تا چه مقدار با دمای هوا در کره زمین فرق دارد.

دما در سیاره های مختلف منظومه شمسی چقدر است؟، عکس

غزال زیاری: فاکتور آب و هوا و دمای متعادل یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باعث شده کره زمین تبدیل به زیستگاه مناسبی برای انسان ها و دیگر موجودات زنده گردد.

اما آنچه تا به اینجا برای دانشمندان روشن شده، این است که چنین شرایط مطلوب و مساعد آب و هوایی را به ندرت می توان در سیاره دیگری یافت و از همین رو احتمال وجود حیات در دیگر سیارات تا حدودی کمرنگ به نظر می رسد. هرچند که به طور قطع نمی توان عدم حیات در سیارات دیگر را تائید کرد.

خورشید، فاکتور تعیین کننده دما

ارتباط معکوسی بین موقعیت سیارات منظومه شمسی و فاصله شان با خورشید و دمای حاکم بر سیارات وجود دارد. یعنی به طور کلی هر چه سیاره از خورشید دورتر باشد، دمای آن پائین تر و سردتر خواهد بود. در این میان تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم سیاره زهره است که به علت نزدیکی به خورشید و جو متراکمش، با وجودی که دومین سیاره نزدیک به خورشید است، اما عنوان گرم ترین سیاره منظومه شمسی را در اختیار دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به آنالیز میانگین دمای سیارات منظومه شمسی بپردازیم. در فهرست زیر، نام سیارات به ترتیب نزدیک بودنشان به خورشید و میانگین دما در آن سیاره ذکر شده است:

عطارد: 167 درجه سانتی گراد

زهره: 464 درجه سانتی گراد

زمین: 15 درجه سانتی گراد

مریخ: 65- سانتی گراد

مشتری: 110- سانتی گراد

زحل: 140- سانتی گراد

اورانوس: 195- سانتی گراد

نپتون: 200- سانتی گراد

سیاره کوتوله پلوتو: 225- سانتی گراد

در این نمودار میانگین دمای سیاره های مختلف منظومه شمسی را مشاهده می کنید. گفتنی است که در این نمودار، ابعاد سیارات با مقیاس تعیین نشده اند.

در مجموع دمای سطحی سیارات، با افزایش فاصله شان نسبت به خورشید کاهش می یابد و سیاره زهره تنها استثنا در این رابطه است که جو متراکم آن، حکم یک گلخانه را دارد و دمای سطح آن را تا بالاتر از دمای ذوب سرب، بالا می برد.

اولین سیاره نزدیک به خورشید، عطارد است که به آرامی به دور خورشید می چرخد و جو بسیار نازکی دارد و در نتیجه دمای این سیاره در شب ممکن است تا 537 درجه سانتیگراد کمتر از دمای روز آن برسد و دمای عطارد در شب حتی تا 179- سانتی گراد نیز پائین می آید.

• سیر تا پیاز ماشین های خاصی که احتیاج به بنزین ندارند
  • آیا سفر در زمان واقعا امکان پذیر است؟

بعد از عطارد و زهره، سیاره زمین را داریم که تنها سیاره ای است که دمای متعادلی دارد و پس از زمین، سیاره مریخ واقع شده است.

در منظومه شمسی، سیارات یخی و گازی (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) از سطحی در اتمسفر برابر با فشار سطح دریا در زمین گرفته می شوند.

دمای مذکور، میانگین دمای کل سطح سیارات سنگی یعنی عطارد، زهره، زمین، مریخ و پلوتو است و در سیارات گازی، این میانگین دما در سطح فشار1- بار در جو است که برابر با فشار اتمسفر در سطح دریا در کره زمین است.

منبع: science.nasa