دولت چین سند ملی مقابله تجاری با آمریکا را منتشر کرد

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو تلویزیون چین، دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین 24 سپتامبر کتاب سفید چین درباره واقعیت تقابل تجاری بین چین و آمریکا و موضع چین درباره آن را منتشر کرد که هدف از آن تشریح واقعیات روابط اقتصادی و تجاری و سیاست و موضع چین در مقابله اقتصادی و تجاری بین دو طرف و کمک به حل منطقی این مسئله است.

دولت چین سند ملی مقابله تجاری با آمریکا را منتشر کرد

این سند با حدود 36 هزار کلمه غیر از پیشگفتار به 6 بخش تقسیم می گردد که عبارتند از منافع متقابل ناشی از همکاری اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، واقعیات درباره روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، عملنمودهای دولت آمریکا در راستای حمایتگرایی تجاری، زورگویی دولت آمریکا در مسئله تجاری، تأثیرات منفی ناشی عملکرد نامناسب دولت آمریکا در توسعه اقتصاد دنیای و موضع چین در این زمینه.

در این سند آمده است: چین بزرگترین کشور در حال توسعه دنیا و آمریکا کشوری توسعه یافته است. روابط اقتصادی و تجاری دو طرف نه تنها برای دو کشور حائز اهمیت زیادی است، بلکه تأثیرات مهم و بزرگی در ثبات و توسعه اقتصاد دو کشور داشته است.

در این سند همچنین آمده است: پیدایش تقابل اقتصادی و تجاری در شرایط قرار داشتن دو کشور در مراحل متفاوت توسعه و فرق نظام اقتصادی دو کشور عادی است. اما مهمتر آن است که دو کشور همکاریشان را افزایش دهند و اختلافات را مهار نمایند. دولتهای دو کشور در مدتی طولانی در گذشته حرکات همسو و سازوکارهای رایزنی و همآهنگی از جمله کمیته مشترک بازرگانی و تجاری، مصاحبهی راهبردی و اقتصادی و مصاحبهی همه جانبه اقتصادی را برقرار نموده اند و هر دو طرف در این راستا کوشش وافری نموده اند.

در این کتاب سفید آمده است: دولت جدید آمریکا پس از روی کار آمدن در سال 2017، با شعار اول آمریکا، معیار اساسی مبادلات بین المللی مبنی بر احترام متقابل و رایزنی برابر را کنار گذاشته و یکجانبه گرایی، حمایتگرایی و استیلاجویی اقتصادی در پیش گرفته و از بسیاری کشورها و مناطق به ویژه چین انتقاد بی پایه می نماید و ضمن تهدید اقتصادی چون افزایش عوارض گمرکی، قصد دارد با اعمال فشار بیش از حد خواست و منافع خود را بر چین تحمیل کند.

در این کتاب همچنین آمده است: با توجه به این اوضاع، چین از لحاظ دفاع از منافع مشترک دو کشور و نظم تجاری دنیا، ضمن پایبندی بر اصول اساسی حل مناقشات از طریق مصاحبه و رایزنی، با بیشترین صبر و حوصله و صداقت به آمریکا واکنش نشان داده و با برخوردی شامل جستجوی جنبه های مشترک و کنار گذاشتن جنبه های اختلاف انگیز مناقشات را سامان داده و با حل مسائل مختلف، در مصاحبهها و رایزنیها با آمریکا راه حلی عملی مطرح نموده و برای تثبیت مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه کوشش سختی نموده است. با این حال، آمریکا با عهدشکنی همواره در صدد ایجاد تنش و تلاطم است. این باعث می گردد که اصطکاک اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا در کوتاه مدت تشدید گردیده و مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور که دولتها و ملتهایشان طی سالها کوشش ایجاد نموده اند، آسیب ببیند و نظام تجارت چند جانبه و اصول تجارت آزادانه نیز مورد تهدید جدی قرار گیرد. دولت چین این کتاب سفید را به منظور روشن کردن حقایق مناسبات اقتصادی و تجاری چین و آمریکا و تشریح سیاست و موضع چین نسبت به تقابل اقتصادی و تجاری بین دو کشور و یاری به حل مناسب مسایل منتشر نموده است.

با تور چین همراه شوید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2570

به "دولت چین سند ملی مقابله تجاری با آمریکا را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت چین سند ملی مقابله تجاری با آمریکا را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید