رتبه بندی معلمان بزرگترین پروژه علمی و فرهنگی کشور است

به گزارش مجله نماشو، تهران (پانا) - همزمان با هفته دولت، اولین دورۀ تخصصی تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبه بندی معلّمان آموزش و پرورش با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در دانشگاه فرهنگیان (پردیس نسیبه) شروع شد.

رتبه بندی معلمان بزرگترین پروژه علمی و فرهنگی کشور است

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در افتتاحیه این دوره گفت: همزمان با هفته دولت، افتخار داریم؛ اولین دورۀ تربیت ارزیابان رتبه بندی معلّمان با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی و با حضور بیش از 100 نفر از بانوان معلّم در دوره ای پنج روزه در پردیس نسیبه در حال برگزاری است و این یک فرصت ویژه برای آموزش و پرورش است تا شأن و جایگاه معلّمان با این طرح ارتقا یابد؛ به عبارت دیگر، نظام رتبه بندی آموزش و پرورش فرصتی است که نباید شأن آن را برای همسان سازی حقوق پایین بیاوریم و اگر افزایشی قرار است، اتفاق بیفتد باید متناسب با شأن آن اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: کار ارزیابی یک تکنیک و فن است و خودِ ارزیابان باید از شایستگی های ویژه ای بهره مند باشند تا بتوانند این شایستگی ها را در دیگران احصا نمایند. در این ارزیابی، نقاط قوت و ضعف، شایستگی های عمومی و تخصصی و تجربه همکاران مورد ارزیابی قرار می گیرد. این شایستگی ها با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی احصا و مشخص شده است که در این دورۀ تخصصی که با عنوان طرح معلم ایثارگر حسن امیدزاده است به شما ارزیابان نظام رتبه بندی معلّمان ارائه خواهد شد.

بعلاوه میثم لطیفی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این مراسم، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطرۀ شهیدان رجایی و باهنر بیان داشت: معلّمی به معنای واقعی عشق است و معلّمان را باید پرچم دار مکتب انسانیّت و عقلانیّت دانست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، بزرگترین پروژۀ علمی و فرهنگی کشور، طرح رتبه بندی معلّمان است؛ زیرا در این طرح 800 هزار معلّم مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: می کوشیم طرح رتبه بندی معلّمان چه در مرحلۀ استقرار و چه در مرحلۀ استمرار آن در سال های آینده به نحوی شایسته و بایسته به اجرا درآید.

لطیفی با اشاره به پیچیدگی و حجم کار در این زمینه گفت: از زمان تصدی بنده در کمیسیون فرهنگی، هیچ موضوعی به اندازۀ بحث نظام رتبه بندی معلّمان به علّت حجم کار و اثرگذاری آن، زمان، پیرامونش صرف نشده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامۀ سخنانش گفت: از همۀ همکاران مرکز آموزش مدیریت دولتی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، تشکر و قدردانی می کنم که توانسته اند برنامه و هماهنگی لازم را در این زمینه اتخاذ نمایند که چگونه به الگوی ارزیابی شایستگی معلّمان برسند تا قابلیت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: هزینه های رتبه بندی معلّمان اگرچه موجب تعالی و ارتقای معلّمان و کیفیت آموزشی می گردد؛ اما این هزینه عین سرمایه گذاری است و دستیابی به این هدف مهم، امروز در دستان شما است. ما تا این مرحله کوشیده ایم که این برنامۀ مهم به منصه ظهور برسد؛ لذا از این مرحله به بعد وارد مرحلۀ عملیاتی می گردد و کار در دستان شما فرهنگیان بزرگوار است، پس بکوشید که این برنامه تبدیل به سرمایه ای برای نظام بگردد.

لطیفی با تأکید بر سطوح یادگیری بنجامین بلوم و نقش ارزیابی و ارزیابان، بیان نمود: بلوم در رده بندی خود، یادگیری را به سطوح مختلفی تقسیم می نماید، اولین مرحله به خاطر سپاری، دومین مرحله فهمیدن و به ترتیب، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق (ترکیب) است. لذا کسی می تواند نقد و ارزیابی کند که مراحل قبلی را طی نموده باشد و خودش با تمام وجود اعتقاد به تربیت و تعلیم داشته باشند و آنها را با موفقیّت طی نموده باشند. بنابراین نقش ارزیابی و ارزیابان در این جا به خوبی روشن می گردد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به نتایج این طرح و تلقی اشتباه بعضی افراد از نظام پرداخت، بیان داشت: بعضی افراد از این طرح تلقی توزیع پول در بین معلّمان را دارند که نادرست است. هدف از این طرح، ارتقای کیفیت آموزشی و اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلّمان است. لذا همۀ محدودیت های بودجه ای که در دولت با آن روبرو هستیم، کوشیده ایم به صورت بهینه از آن بهره برداری کنیم.

لطیفی در بخش پایانی سخنانش با تقدیر و تشکر از همۀ دست اندرکاران این طرح، گفت: امید است با اجرای چنین دوره های تخصصی، شاهد شکوفایی یک نظام تربیت و تعلیم پویا و پیشرفته باشیم.

این دورۀ تخصصی از صبح شنبه 5 شهریورماه امسال شروع شده و به مدت 5 روز به صورت کارگاهی در دانشگاه فرهنگیان به طول خواهد انجامید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5124

به "رتبه بندی معلمان بزرگترین پروژه علمی و فرهنگی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی معلمان بزرگترین پروژه علمی و فرهنگی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید