رستم، نماد عاشق وارسته دین و میهن است

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران ، یوسفعلی میرشکاک در دومین جلسه از فصل سوم درس گفتارهای شاهنامه که 12 اردیبهشت در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار گردید، با اشاره به اینکه رستم بر خلاف پدرش به زنان گرایش چندانی ندارد اما به دین و میهن عشق می ورزد، به بیان ویژگی های شخصیت رستم در شاهنامه فردوسی پرداخت.

رستم، نماد عاشق وارسته دین و میهن است

میرشکاک با اشاره به اینکه مهر به زنان در وجود رستم دیده نمی گردد، مطرح کرد: رستم مهر فرزند هم ندارد اما مهر برادری دارد و با زمانه هم میانه خوبی دارد.

وی اضافه کرد: وقتی رستم مرد آرام و جان نیست، با زنان هم هیچ سروکاری ندارد و می گوید زنان را از آن نام ناید بلند/ که پیوسته در خوردن و خفتنند.

میرشکاک در ادامه با اشاره به اینکه سخن رستم به فردوسی ربطی ندارد و رستم شخصیتی از شخصیت های شاهنامه است، گفت: جماعت شبه روشنفکر ما که شاید کمی با ادبیات غربی آشنایی داشته باشند اما چون سوادی در زمینه ادبیات کلاسیک ما ندارند سخنان رستم را به فردوسی نسبت می دهند. اما باید این را موردتوجه قرارداد که فردوسی به رستم توجهی ویژه دارد و دعا می نماید که خدایا رستم را از من نگیر!

این شاعر و پژوهشگر شرح داد: داستایوفسکی از جمله نویسندگانی است که شخصیت های متعددی در آثارش وجود دارند که هر کدام دارای تفکر خاص خود هستند؛ اما بیشترین تعداد شخصیت در ادبیات دنیا متعلق به دو اثر شاهنامه فردوسی و کتاب سمک عیار است.

میرشکاک درادامه یکی دیگر از ویژگی های رستم را جنگ آوری مطرح کرد و گفت: این ویژگی از شخصیت رستم، به طور کلی در سرشت هر ایرانی هست و کافی است آتش جنگ افروخته گردد تا این خصلت را ببینیم.

وی بعلاوه توضیح داد: فردوسی ویژگی های رستم را به صورت تکه تکه در شاهنامه پخش نموده و بنابراین برای شناختن رستم، باید تا ماجرای مرگ رستم را خواند.

سلسله درس گفتارهای شاهنامه، سه شنبه های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارایه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5236

به "رستم، نماد عاشق وارسته دین و میهن است" امتیاز دهید

1 کاربر به "رستم، نماد عاشق وارسته دین و میهن است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستم، نماد عاشق وارسته دین و میهن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید