رژیم غذایی مردم ایتالیا

به گزارش مجله نماشو، رژیم غذایی کشور ایتالیا در طی قرن های گذشته بواسطه تغییرات اجتماعی و سیاسی، بهره گیری از فرهنگ غذایی گذشتگان، سفر به نقاط مختلف دنیا و آشنایی با چگونگی استفاده از گونه های مختلف مواد خوراکی، شهرتی دنیای بدست آورده است. البته نباید غافل شد که این شهرت و رشد سریع آن، از قرن 18 میلادی به بعد رخ داده است. عواملی نظیر تنوع مناطق مختلف جغرافیایی، تفاوت بیشمار ذائقه های مردم و نیز بازدیدکنندگانی که طی چند قرن اخیر، بیش از گذشته به این کشور سفر نموده اند، در رشد و توسعه رژیم غذایی مردم ایتالیا مهم ترین نقش را ایفا نموده اند.

رژیم غذایی مردم ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

رژیم غذایی مردم ایتالیا، در حقیقت توصیف نماینده یک اثر زیبا و در عین حال ساده هنری است که تنها از ترکیب چهار تا هشت ماده اولیه بدست می آید. در حقیقت، مردم ایتالیا علاوه بر استفاده از مواد اصلی با کیفیت و ایجاد غذاهایی لذیذ و عالی، با تکیه بر ذوق و سلیقه استادانه آشپزان خود، باعث حیرت دیگر کشورها شده اند. مواد اولیه مصرفی در پخت غذاها، به دلیل وجود مناطق مختلف جغرافیایی بسیار متنوع و گوناگون است. ولی این گونه بنظر می رسد، مردم ایتالیا علاقه بسیاری به چشیدن غذاهای بومی کشور خود دارند چراکه پخت انواع غذاهای منطقه ای در تمامی کشور، در حال رشد و توسعه است.

پنیر و نوشیدنی ها

بخش اصلی و اساس رژیم غذایی مردم ایتالیا استفاده از انواع پنیر و نوشیدنی های مخصوصی است که در تهیه غذا از آن ها بهره می برند. برای مثال می توان گفت قهوه اسپرسو در نزد مردم ایتالیا صندلی ویژه ای دارد.

تاریخچه

مواد و ترکیبات اصلی که در تهیه غذاهای ایتالیا وجود دارند، از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردار است. این ترکیبات گونه های مختلفی از میوه ها، سبزیجات، سس ها، انواع گوشت مانند گوشت خوک، گاو، گوسفند، مرغ، ماهی و... را در بر می گیرد. معمولادر شمال ایتالیا، گونه های مختلفی از ماهی، ماهی باکالا (Baccala) و ماهی کد (Cod)، سیب زمینی ، برنج، ذرت، طیف وسیعی از سوسیس ها، گوشت خوک و پنیرهایی خاص و فوق العاده، مواد تشکیل دهنده غذاهای تهیه شده در این ناحیه است.

معرفی غذاها

لیگورین(Ligurian: نوعی غذا) ترکیبات اصلی تشکیل دهنده ی آن شامل چندین نوع مختلف از گونه های ماهی و غذاهای دریایی، جوز و روغن زیتون است. امیلیا-روماینا (Emilia-Romagna)، معمولا مواد تشکیل دهنده آن، هام (Ham، نوعی گوشت از قسمت ران خوک یا گاو که خشک شده باشد)، سوسیس ها، گونه های مختلفی از سالامی (Salami، فرآورده ای که همانند انواع سوسیس مورد استفاده قرار می گیرد)، قارچ های خوراکی، گرانا (نوعی خمیر)، پارمیانو رجیانو (Parmigiano-Reggiano، نوع دیگری از خمیر) و گوجه ها و سس بلونز (Bolognese) است.

رژیم غذایی سنتی

در رژیم غذایی سنتی ایتالیای مرکزی، ترکیباتی مانند گوجه ، انواع مختلفی از گوشت، ماهی و پنیر پکورینو (Pecorino)، به وفور دیده می شود. در نواحی توسکانی (Tuscany) و ناحیه آمبریا (Umbria)، عمدتا پاستاها را با سس آلا کارتیرا (alla Carrettiera، نوعی سس که ترکیبی از گل میخک و فلفل های کوبیده شده تند است) سرو می نمایند. در جنوب ایتالیا نیز، گوجه های تازه، ماهی پخته شده در سس گوجه و فلفل تند، زیتون و روغن زیتون، سیر، کنگر فرنگی، پنیر ریکوتا (Ricotta cheeses)، بادنجان، کدوسبز و مسلما انواع مختلفی از ماهی مثل ساردین و ماهی تن (Sardines,Tuna)، از مولفه های مهم و ضروری در رژیم غذایی محلی است.

پاستا (Pasta)

با شنیدن کلمه ی پاستا ناخودآگاه تصویر غذایی زیبا و لذیذ، که از انواع پاستا تهیه شده است، در گوشه ذهن ما نقش می بندد. ظرف غذاهایی که می تواند با انواع پاستاهای فرمی تهیه و در کنار سس های متنوع و لذیذ سرو شود. جالب است بدانید که در کشور ایتالیا صدها گونه پاستای فرمی فراوری می شود و کمتر کسی است که آن ها را نشناخته و یا تا به حال از طعم و مزه بی نظیرشان لذت نبرده باشد. پرواضح است، رژیم غذایی مردم ایتالیا بسیار مشهور و در عین حال مهم و قابل توجه است، چرا که گونه های مختلفی از پاستا مانند انواع نودل در شکل های میله ای، باریک و نازک، پهن و عریض و فرمی به وفور دیده می شود. پاستاهایی همچون: پنه، ماکرونی، اسپاگتی، فوسیلی و لازانیا (Penne, Maccheroni Spaghetti, Fusilli, Lasagne) و گونه های بیشتری که ترکیبات اصلی آن مانند راویولی (Ravioli، نوعی غذا) و تورتلینی (Tortellini، نوعی غذا) است، نیز در رژیم غذایی مردم ایتالیا وجود دارد. در شمال ایتالیا، انواع بسیاری از پاستاها، حریره بلوط (غذایی که به نام پولنتو (Polenta) معروف است) و ریزوتو (Risotto)، عموما در رژیم غذایی روزانه آن ها به میزان یکسانی یافت می شود.

پنه

ماکارونی

اسپاگتی

فوسیلی

لازانیا

پاستاهای خشک و تر

پاستا به دو شکل پایه ای خشک و تر تقسیم بندی می شوند. پاستای خشک را بدون استفاده از تخم مرغ تهیه می نمایند. بنابراین می توان با فراهم کردن محیطی مناسب، آن ها را بیشتر از دو سال نیز نگهداری کرد در صورتی که، پاستای تر را فقط دو روز آن هم در یخچال می توان نگهداری کرد. ایتالیایی ها پاستای خشک را فقط با آرد گندم سمولینا (Semolina)، تهیه می نمایند و این نوع پاستا بیشتر در جنوب ایتالیا مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

پیتزا (Pizza)

کلمه پیتزا برای اولین بار در سال 997 میلادی، در یکی از اسناد برجای مانده از کشور ایتالیا، بکار رفته است. به نظر می رسد که ماده اولیه پیتزا یک نان پهن به نام Focaccia بوده که رومی های باستان، آن را به نام Panis Focaius می شناختند و مواد دیگری را بر روی آن اضافه می کردند. غذاهایی شبیه به پیتزا، پس از دوران نوسنگی (عصر حجر جدید)، ابداع شده اند. با توجه به یادداشت های برجای مانده از گذشتگان، به نظر می رسد مردم آن موقع با جمع آوری و ترکیب مواد دیگر، باعث خوشمزه تر شدن پیتزا شدند. بدیهی است که این غذا و غذاهای شبیه به آن، دارای تاریخچه ای کهن و قدیمی است. مردم ایتالیا ادعا می نمایند، باستان شناسان نان سوخته ای راکه قدمتش به بیش از 7000 سال می رسد، کشف نموده اند. در رژیم غذایی یونانیان قدیم، نان پهنی به عنوان Plakous (نانی بسیار خوش عطر و لذیذ)، که با ترکیب با شکوه موادی چون انواع گیاهان، سیر و پیاز تهیه می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. از این ترکیبات جالب و فوق العاده که از جهانی مدیترانه کهن باقی مانده و امروزه به عنوان غذایی پرطرفدار در نظر گرفته می شود، می توان به فاکاچیا (Facaccia)، کاکائو(Coco: در انواع نرم و شیرین و فوق العاده لذیذ تهیه می شود) و امیلیا رومانیار که مختص کشور ایتالیاست، اشاره نمود.

چند نمونه از غذاهای شبیه پیتزا

مارگریتا (Margherita)

این پیتزا که به نام ملکه مارگاریتا مشهور است، از ترکیباتی مانند: انواع گوجه، پنیر موزارلا و ریحان تهیه می شود.

کالزونه (Calzone)

کالزونه در زبان مردم ایتالیا، به معنای انبار کردن (انباشتن یا پرکردن) است. خاستگاه آن به ایتالیا باز می شود و در تهیه این پیتزای خوشمزه، مواد اصلی در بین خمیری نرم و لطیف ریخته شده و خمیر را به صورت نیم دایره می پیچند.

مارینارا (Marinara)

نان پهنی است که با ترکیب روغن، گوجه و سیر تهیه می شود. در زمان های گذشته یکی از غذاهایی که برای ملوانان به عنوان مواد غذایی، ذخیره می شد، مارینارا بوده است تا ملوانان بتوانند حتی زمانی که از خانه دور هستند نیز از طعم فوق العاده پیتزا لذت ببرند.

استورم بولی (stormboli)

بسیاری از مردم تصور می نمایند که مارینارا و استورم بولی یکسان هستند. اما در واقع این گونه نیست. این غذا از خمیری چند لا که بین آن را از انواع ژامبون، پنیر پیتزا و موادی که معمولا در تهیه پیتزا استفاده می شود، پر می نمایند.

وعده های غذایی سنتی

معمولا در رژیم غذایی مردم ایتالیا، سه یا چهار وعده غذایی وجود دارد. در تعطیلات آخر هفته، وعده غذایی که مصرف می شود، بهانه بسیار خوبی است برای اینکه افراد خانواده یا دوستان در کنار هم جمع شوند و از مصاحبت با یکدیگر و نیز طعم لذیذ غذاهایی که با هنر و ذوق ایتالیایی تهیه شده است، لحظات شاد و فوق العاده ای را تجربه نمایند. کاملا بدیهی است که در این ایام خاص نظیر جشن سال نو، عید کریسمس، ضیافت های خانوادگی یا محبت آمیز، غذاخوردن مردم، حتی ساعت ها نیز به طول انجامد.

وعده های غذایی

در رژیم غذایی مردم ایتالیا، در هر وعده غذایی، معمولا از یک یا نهایتا دو نوع غذا استفاده می شود. به عنوان مثال ظرف غذای اصلی و نوشیدنی که با توجه به ذائقه افراد خانواده، از انواع پاستاها و یا غذاهای تهیه شده از انواع گوشت های کبابی، آب پز و... انتخاب می شود. اما در روزهای مهم، مانند جشن ازدواج، ظرف های متنوعی از غذاهای لذیذ و خوشمزه، نوشیدنی های گوناگون و انواع شیرینی و دسر به چشم می خورد. مردم ایتالیا به اولین بخش از وعده غذایی که مصرف می نمایند پریمو (Perimo)، می گویند. اصولا پریمو را غذایی به نام ریستو (Risoto)، تشکیل می دهد.

صبحانه

اولین وعده غذایی در رژیم مردم ایتالیا مانند سایر نقاط جهان، صبحانه یا Colazine است. صبحانه های سنتی ایتالیا با توجه به اقلیم هر منطقه متفاوت است. درست شبیه آنچه که در فرانسه، یونان، پرتغال و اسپانیا وجود دارد. صبحانه سنتی مرسوم در رژیم غذایی مردم این کشور مانند صبحانه مردم ترکیه و مردم کره جنوبی، از تنوع و گوناگونی مواد خوراکی برخوردار نیست. آن ها به نوشیدن یک فنجان قهوه داغ و شیر، همراه با نان های پیچ یا شیرینی های رول شده، کره و مربا بسنده می نمایند. در ایتالیا این صبحانه را با نام پریما کلازیونه (Pirma Colazione)، می شناسند.

قهوه اسپرسو

بیسکوئیت فتا (نوعی شیرینی شبیه به نان سفت که اغلب با کره و مربا می خورند) و شیرینی های سنتی نیز ممکن است در وعده صبحانه قرار بگیرد. بچه ها نیز در هنگام صبحانه از شکلات داغ، شیر ساده یا شیر داغ و مقدار کمی قهوه استفاده می نمایند. اما یک فنجان قهوه اسپرسو به همراه شیرینی کماج و کلوچه، صبحانه ای است که در کافی شاپ ها برای مشتریان سرو می شود. نوع دیگری از صبحانه در رژیم غذایی مردم ایتالیا وجود دارد. که بسیار غنی و سرشار از پروتئین ها است. آن ها در این نوع از صبحانه، از غلات، میوه های پخته شده و ماست استفاده می نمایند. در سال های اخیر، مردم ایتالیا تمایل بیشتری به استفاده از چنین صبحانه غنی و کاملی را از خود نشان داده اند. به طوری که، در اکثر مناطق این کشور، استفاده از این نوع صبحانه، در رژیم غذایی مردم قرار گرفته است.

ناهار

ناهار یکی از مهم ترین وعده های غذایی مردم ایتالیا است. آن ها این وعده غذایی بسیار مهم را با میل و رغبت وصف نشدنی مصرف می نمایند. اهمیت آن تا اندازه ای قابل توجه مردم و مسئولان کشور ایتالیا قرار گرفته است که زمان مشخصی را برای صرف آن، در دستور کار خود قرار داده اند. به طور مثال افرادی که شاغل هستند، زمانی بین یک تا دو ساعت از وقت اداری خود را به خوردن ناهار، اختصاص می دهند. در شمال ایتالیا، مردم از ساعت 12 ظهر تا 2 عصر و در جنوب ایتالیا با کمی تاخیر، به خوردن وعده ناهار مشغول می شوند. غذاهایی مانند: ساندویچ های کوچک، زیتون و برش های کوچکی از انواع پنیر، از ترکیبات اصلی ناهار به شمار می روند. خانواده ها نیز، در اولین بخش از غذای اصلی از گونه های مختلف پاستا، سوپ، راویولی و ریستوتو به عنوان پیش غذا استفاده می نمایند. ظرف غذای اصلی نیز شامل گوشت یا ماهی، همراه با انواع سبزیجات خوراکی است. جالب است بدانید که مردم ایتالیا در روزهای یک شنبه از غذاهای سنتی در وعده ناهار خود استفاده می نمایند.

شام

در وعده شام مردم ایتالیا، غذاهایی که استفاده می شود، شباهت بسیاری به آنچه که هنگام ناهار مصرف می نمایند دارد. اما با این تفاوت که آن ها زمان بیشتری را نسبت به ناهار، برای بودن در کنار هم، در نظر می گیرند. در رژیم غذایی مردم این کشور، ظرفی از سالاد، سوپ، ریستوتو و حتی ممکن است غذاهای دیگری وجود داشته باشد. مردم ایتالیا دیرتر از مردم شمال اروپا و زودتر از مردم اسپانیا و دیگر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، آغاز به خوردن وعده شام می نمایند. ساعاتی بین 7:30 عصر تا 9 شب زمان مناسبی برای سرو شام است. آنچه که تا به اینجا در خصوص رژیم غذایی مردم ایتالیا بیان شد، تنها سرفصلی از فرهنگ و آداب غذایی است که در کشور ایتالیا وجود دارد و بدون شک برای آشنایی بیشتر با مردم و فرهنگ ایتالیا می توان ساعت ها صحبت کرد. منبع wikipediaمنبع: کجارو
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 520

به "رژیم غذایی مردم ایتالیا" امتیاز دهید

2 کاربر به "رژیم غذایی مردم ایتالیا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مردم ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید