تور مجارستان ارزان: غذاهای محلی بوداپست، مجارستان؛ از گولاش تا توروش چوزا

به گزارش مجله نماشو، غذاهای محلی بوداپست را اکثرا با گولاش و پاپریکا می شناسند اما آشپزی مجارستان حرف های بیشتری برای گفتن دارد. برای آشنایی با غذاهای محلی بوداپست با خبرنگاران همراه باشید.

تور مجارستان ارزان: غذاهای محلی بوداپست، مجارستان؛ از گولاش تا توروش چوزا

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

غذاهای مجارستانی مغذی و مقوی هستند و معمولا در چربی و پنیر یا خامه ترش پخته می شوند. مواد اولیه ای که در بیشتر غذاهای محلی این کشور استفاده می شوند شامل گوشت گاو، کلم، سیب زمینی و البته پاپریکای بومی (پاپریکا ادویه ای است که از آسیاب فلفل تهیه می گردد) این منطقه است. این ادویه قرمز با طعم های تند، دودی و شیرین تقریبا در تمام غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

گولاش (Gulyas)

گولاش، یکی از معروف ترین غذاها و نماد مجارستان، خورشتی از گوشت و سبزیجات است که آن را با پاپریکا یا ادویه های دیگر طعم دار می نمایند. قدمت این غذا به قرن 9 و خورشتی که چوپانان تهیه می کردند بازمی گردد. در گذشته گوشتی که برای تهیه این غذا استفاده می شد را از قبل پخته و با یاری خورشید خشک می کردند و در سیرابی گوسفند قرار می دادند (در واقع بسته بندی می کردند). امروزه طرز تهیه گولاش اندکی تغییر نموده است و بیشتر به عنوان سوپ سرو می گردد تا خورشت. برای تهیه این غذا از کره یا چربی، پیاز، پاپریکای شیرین، سیر، فلفل قرمز، فلفل دلمه ای، گوجه، هویج، سیب زمینی، برگ بو، نمک، فلفل سیاه و آب استفاده می گردد.

رستوران پیشنهادی: Budapest Bisztro

سوپ ماهی گیر یا هولسلی (Halászlé)

همان طور که از نامش پیدا است ماده اصلی سوپ را گوشت ماهی تشکیل می دهد. این سوپ قرمز از میزان قابل توجهی پاپریکای تند و ترکیبی از انواع ماهی های رودخانه ای (ماهی لوتی، گربه ماهی، کپور) تهیه می گردد. در گذشته این سوپ قدیمی نیز مانند گولاش در قابلمه ای روی آتش تهیه می شد. هولسلی را با نان های سفید و پاپریکا سرو می نمایند.

رستوران پیشنهادی: رستوران Duna Garden

لانگوش یا کلوچه (Langos)

بدون شک غذای موردعلاقه تمام مجارستانی ها در تمام اوقات لانگوش است. لانگوش نان شیرینی است (که خمیر آن از آرد، ماست، آب و نمک تهیه می گردد) که به کسانی که رژیم دارند توصیه نمی گردد. این شیرینی خوشمزه را معمولا به جای نان سرو می نمایند. آنچه که این نان شیرین را خواستنی تر می نماید موادی است که روی آن می ریزند که معمولا سس سیر، پنیر، خامه ترش یا حتی سوسیس است.

رستوران پیشنهادی: Krumplis Langos

فوزلیک (Fozelek)

فوزلیک غذایی بین سوپ و خورشت است که از سبزیجات تهیه می گردد. با اینکه در تهیه فوزلیک از گوشت استفاده نمی گردد اما بعضی به آن گوشت (قلقلی) یا سوسیس های معطر اضافه می نمایند. مواد لازم برای تهیه این غذا شامل کلم برگ، فلفل دلمه ای، کلم ترش، کلم کالی، کلم قمری، لوبیا قرمز، کدو، ترشک درشت (نوعی گیاه با خاصیت های درمانی)، سیب زمینی، گوجه، نخودفرنگی، هویج، عدس، اسفناج و لوبیا سبز است. این غذا را معمولا با roux (آرد و کره یا هر چربی دیگر) یا خمیر ترش به همراه پیاز، پاپریکا سیر، آبلیمو، سرکه، برگ بو، فلفل سیاه، شوید، زیره و جعفری غلیط می نمایند. گاه برای تزئین روی فوزلیک تخم مرغ یا خامه ترش می ریزند.

رستوران پیشنهادی: Főzelékfaló Ételbár

ساملوی گالاسکا (Somlói Galuska)

ساملوی گالاسکا محبوب ترین شیرینی مجارستانی ها است که از کیک اسفنجی با خامه شکلاتی، مغز گردو و خامه زده شده تهیه می گردد. قدمت این کیک به سال 1950 بازمی گردد، یعنی زمانی که سرآشپز افسانه ای رستوران Gundel) Karoly Gollerits)، این دسر تازه را اختراع کرد. این کیک دستورالعمل های فراوانی دارد اما راز تهیه همچنان در دست خانواده مخترع آن است.

رستوران پیشنهادی: رستوران Onyx و رستوران Gundel.

پورکولت (Porkolt)

پورکولت خورشت گوشت است و نباید آن را با گولاش (گوشت بااستخوان، زیره، پاپریکا، سیب زمینی دامپلینگ و بعضی سبزیجات) یا پاپریکاش (گوشت، پاپریکا و خامه ترش) اشتباه گرفت زیرا برای تهیه آن از گوشت بدون استخوان، پاپریکا و بعضی سبزیجات استفاده می گردد. پورکولت را در منطقه ها مختلف به شیوه های گوناگون طبخ می نمایند اما به طور کلی و در بیشتر منطقه ها از گوشت (هر نوع گوشت شامل مرغ، گاو، بره و غیره)، پیاز، پاپریکای شیرین، فلفل دلمه ای، گوجه، فلفل سبز، مرزنگوش و سیر تهیه می گردد.

رستوران پیشنهادی: Nancsi Neni

کیک دوبوش (Dobos torte)

دوبوش یک کیک اسفنجی پنج لایه است که لایه های آن را با کرم کره و روی آن را با کارامل پر می نمایند. نام این کیک از نام مخترع آن جوزف سی دوبوش گرفته شده است. دور کیک را کاملا به فندق، شاه بلوط، گردو یا بادام آغشته نموده و روی آن را با کارامل تزئین می نمایند. امروزه این کیک را به شکل های مختلفی درست می نمایند.

رستوران پیشنهادی: رستوران Gerbeaud.

دلمه کلم پیچ (Töltött Káposzta)

این غذا تقریبا شبیه دلمه ما ایرانی ها است. برای تهیه این غذا برگ های کلم را با گوشت ریز شده، برنج، (طبق معمول) پاپریکا، فلفل و خامه ترش پر می نمایند. این دلمه را بیشتر برای جشن های عید پاک و کریسمس تهیه می نمایند.

رستوران پیشنهادی: رستوران Csarnok Vendéglő

کورتوش کالاچ (Kürtös Kalács)

کورتاش کالاچ که به آن کیک دودکشی نیز گفته می گردد نوعی نان شیرین پیچ پیچی است. خمیر را دور یک استوانه مخصوص می پیچند و روی آن را شکر می پاشند. استوانه را روی آتش قرار می دهند و می چرخانند. طی چرخش یا قبل از آن روی خمیر را کره می مالند. گاهی برای طعم بهتر به خمیر دارچین، کاکائو، نارگیل یا گردو طعم دار اضافه می نمایند. این شیرینی که روزی مخصوص اشراف زادگان، مراسمات عروسی و غسل تعمید بود، امروزه به خوراک هرروزه مردم، و انواع جشن ها تبدیل شده است.

رستوران پیشنهادی: کافه Molnars Kurtoskalacs

توروش چوزا (Túrós Csusza)

ترجمه نام این غذا، پاستا با پنیر کلبه، ممکن است کسی را ترغیب به امتحانش نکند اما تنها یک لقمه از آن تجربه ای فراموش نشدنی است. برای تهیه توروش از یک پاستای مخصوص به نام چوزا همراه پنیر کلبه (بسیار متفاوت از نوع اروپایی خود) و گوشت معطر استفاده می گردد. این پاستا یا نودل ها خانگی است و از آرد، تخم مرغ و مخمر تهیه می گردد. این ترکیب را با دست شکل می دهند و در آب می جوشانند.

رستوران پیشنهادی: رستوران Kakukk Vendéglő

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2175

به "تور مجارستان ارزان: غذاهای محلی بوداپست، مجارستان؛ از گولاش تا توروش چوزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان ارزان: غذاهای محلی بوداپست، مجارستان؛ از گولاش تا توروش چوزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید