زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران به دنبال اوج گیری کرونا

به گزارش مجله نماشو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران به دنبال اوج گیری کرونا به گوش می رسد.

زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران به دنبال اوج گیری کرونا

قضیه چیست؟

کووید 19 که در تاریخ 30 بهمن به صورت رسمی وارد استان مازندران شد، علاوه بر مردم تمامی بخشهای اقتصادی استان را نیز از همان روزهای نخست مورد حمله قرار داد و خسارات سنگینی تا به امروز به اقتصاد مازندران وارد کرد. این ویروس در مازندران بیش از هر بخش دیگری، عظیمترین صنعت توریستی کشور را در این استان تحت تاثیر خود قرار داد، صنعتی که بیش از 150 هزار نفر شاغل دارد که از این تعداد حدود 16 هزار نفر به صورت مستقیم در تاسیسات توریستی مشغول فعالیت هستند.

شیوع ویروس کرونا با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت گسترده تردد و فعالیت در مازندران از اواخر فروردین ماه سیر نزولی را طی کرد و کاهش مبتلایان باعث شد ستاد ملی کرونا از اواسط اردیبهشت ماه دستور کاهش محدویت ها را صادر کند و از اوایل خرداد بود که تاسیسات توریستی مازندران به عنوان آخرین کسب و کارها به چرخه فعالیت بازگشتند.

کاهش محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی منجر به موج تازه ای از مسافرت ها به استان سرسبز مازندران شد و این شرایط از یک طرف به تاسیسات خسارت دیده توریستی مازندران جان تازه ای بخشید، از طرف دیگر موج عظیمی از نگرانی برای بازگشت پیک شیوع کرونا به استان ایجاد کرد.

افزایش حضور مسافران از یک طرف و عادی انگاری مردم که تقریبا با اجرای پروتکل های بهداشتی در تضاد بود نگرانی ها را از جان دریافت دوباره کرونا در استان قوت بخشید. مثل اینکه نگرانی ها در این زمینه نیز بی دلیل نبود زیرا، در یک هفته اخیر دستکم پنج شهرستان استان به وضعت قرمز کرونایی وارد شده و تعداد مبتلایان فرایند صعودی را طی می نماید.

آدینه گذشته استاندار مازندران به عنوان رئیس ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بیان کرد که محدودیت های کرونایی به شهرهای قرمز باز خواهد گشت که یکی از این محدودیت ها که تجربه تلخی برای توریستی آورد تعطیلی گسترده تاسیسات و همچنین ممنوعیت در ورود مسافران بود. استاندار مازندران زمانی این مسئله را بیان کرد که تنها 2 شهر استان در شرایط قرمز قرار داشتند و اکنون این آمار به پنج شهرستان رسیده است.

حال تعطیلی دوباره صنعت گردشری استان به دغدغه عظیمی برای فعالان این حوزه تبدیل شده که روز به روز با افزایش آمار مبتلایان تقویت می گردد.

تعطیلی دوباره کرونایی مساوی با ورشکستگی توریستی

بسیاری از کارشناسان و مسئولان توریستی معتقد هستند چنانچه شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی توریستی گردد، صنعت توریستی استان با ورشکستگی و بیکاری عمده روبرو خواهد شد. همچنین به گقته بعضی پزشکان در صورت عبور تعداد مبتلایان از یک حد خاصی تعطیلی توریستی استان و بازگشت به شرایط قرنطینه دور از ذهن نخواهد بود.

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران پیرامون زمزمه تعطیلی توریستی مازندران به دنبال اوج گیری کرونا گفت: خسارت ویروس کرونا فقط به توریستی مازندران ختم نمی گردد و تمام کشور و توریستی جهانی را آسیب زده است.

به گفته مهران حسنی، مازندران به عنوان قطب توریستی کشور بیشترین خسارت و آسیب را از ناحیه تعطیلی ویروس کرونا دیده که اکنون از تحمل و توان مجموعه های توریستانه خارج شده است.

وی پیک دوم شیوع ویروس کرونا را برای صنعت نوپای توریستی مازندران کشنده توصیف کرد و گفت: ما در آستانه ورود به یک بحران عظیم اقتصادی در صنعت توریستی مازندران و حتی کشور هستیم.

معاون توریستی مازندران گفت: کنترل خسارات توریستی از ما و خود مجموعه ها خارج شده و اکنون منتظر هستیم عظیمان کشور چه تصمیم می گیرند و این ویروس نیز تاکی در کشور تداوم خواهد داشت.

به گفته معاون توریستی مازندران، تا به امروز نیز بسیاری از مشاغل وابسته به توریستی در مازندران در شرف ورشکستگی هستند و ورود به پیک دوم و بازگشت تعطیلی ها عملا مهر ورشکستگی بر توریستی خواهد زد.

تحقق پیش بینی ها در سایه کاهش محدودیت

یک پزشک عمومی حدود یک ماه پیش پیش بینی نموده بود: ممکن است باز شدن جاده ها و کاهش محدویدت در کوتاه مدت برای بازاریان سودآور باشد و تکانی به اقتصاد مازندران بدهد اما این استان را با بحرانی جدی رو به رو می نماید.

قربان نژاد احتمال عدم استقبال مسافران برای مسافرت به مازندران را خوش بینی کاذب عنوان نموده و گفته بود : با باز شدن جاده های مازندران، استان وارد بحران جدی از شیوع ویروس کرونا خواهد شد.

این پزشک در آستانه کاهش محدودیت های کرونایی، برداشتن محدودیت تردد آن هم برای استان توریست و مسافر پذیری مانند مازندران را ریسک عظیم دانست و گفته بود که در صورت سرعت دریافت شیوع دوباره ویروس کرونا خسارات اقتصادی چندین برابر خواهد بود.

وی پیش از این به خستگی آشکار کادر درمانی و پزشکی استان اشاره نموده بود و گفت: در شرایط فعالی کادر پزشکی توان پاسخگویی به موارد مشکوک داخلی مازندران را نداشته و بسیاری را به قرنطینه خانگی راهنمایی می نمایند حال تصور کنید که همین کادر درمانی خسته و آسیب پذیر بخواهد جمعیت بیشتری با ورود مسافران بپذیرد.

تعطیلی کرونایی شایعه یا واقعیت

اظهارات معاون توریستی مازندران در حالی است که تعطیلی و محدودیت های ناشی از پیک دوم شیوع ویروس کرونا هنوز به عنوان گزینه از سوی مسئولان مطرح نشده است در حالیکه میان مردم و خود مجموعه های توریستی دهان به دهان می گردد.

در آنالیز های انجام شده تقریبا همه کارکنان و مسئولان تاسیسات توریستی به خصوص هتل ها نسبت به تعطیلی بخش توریستی ناشی از پیک دوم کرونا ابراز نگرانی نموده اند.

مدیر یکی از اقامتگاه های توریستی مازندران با بیان اینکه میزان خسارت مجموعه های توریستی تا به امروز بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده، گفت: تا این لحظه خسارت تعطیلی کرونایی از میزان سرمایه و تاب آوری ما خارج شده است.

قلی پور تاکید نمود: در صورت ورود به موج دوم و تداوم شیوت کرونا تا سرانجام تابستان خسارت ها بسیار شدید و خردنماینده خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه های توریستی بر درآمد و هزینه مداوم وابسته هستند، گفت : ورود به پیک دوم نه تنها تاب آوری را از توریستی خواهد گرفت، بلکه بسیاری را از گردونه فعالیت اقتصادی خارج می نماید.

شنیده ها و آمار و ارقام حکایت از واقعی بودن پیک دوم شیوع ویروس کرونا دارد، اما اینکه چقدر جدی خواهد بود که منجر به تعطیلی دوباره گردد هنوز کسی خبر ندارد و نمی تواند پیش بینی کند.

رعایت بهداشتی؛ تنها راهکار

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی را تنها راه چاره برای مقابله با ویروس کرونا بیان کرد و گفت: فقط با فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی می توان از خسارات جانی و اقتصادی پیشگیری کرد.

دکتر سیمین بابایی اضافه کرد: استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی نماینده باید به یک فرهنگ تبدیل گردد تا اینکه از این شرایط خطرناک با کمترین خسارت عبور کنیم.

وی از مردم خواست تا در صورت امکان کمترین میزان تردد در اماکن عمومی را داشته باشند و سعی نمایند بیشتر در منازل خود سر نمایند.

بابایی با بیان اینکه باید زیست در شرایط کرونایی برای همه یک تکلیف گردد، اضافه کرد: مردم نباید با بی اعتنایی شرایط را برای شیوع ویروس مهیا و آسیب ها و خسارات را برای خود و اطرافیانشان افزایش دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3629

به "زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران به دنبال اوج گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران به دنبال اوج گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید