زنان روستایی و عشایری، پتانسیل عظیمی برای توسعه کشاورزی خانوادگی هستند
به گزارش مجله نماشو، تهران(پانا) - وزیر جهاد کشاورزی به نقش زنان روستایی و عشایری در توسعه کشاورزی خانوادگی اشاره می نماید و می گوید از سال 96 با قراردادی که با اساتید دانشگاه در زمینه کارآفرینی منعقد شد، 700 مربی برای آموزش مارکتینگ و برندسازی به روستاها فرستاده شدند که این اقدام باعث شد امروز زنانی از دل روستاها برای عقد قرارداد با کشورهای خارجی به عرصه بیایند.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی، در مراسم روز جهانی زنان روستایی به زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: این روز برای ما روز مهمی است و به ما یادآوری می نماید که بیش از 10 میلیون نفر زن روستایی و عشایری داریم که از این تعداد 6 میلیون نفر میانگین سنی 18 سال دارند و پتانسیل بزرگی برای توسعه کشاورزی خانوادگی هستند.
وی اضافه کرد: این پتانسیل بزرگ منجر به تحول در نظام های خرد کشاورزی خواهد شد.
خاوازی در رابطه با تدوین برنامه های مرتبط با زنان روستایی و عشایری مطرح کرد: از سال 72 تا به امروز برنامه هایی را برای زنان روستایی و عشایری داشته ایم که یکی از این برنامه ها ظرفیت سازی و آموزش است.
وی اضافه کرد: در سال 92 ، 3 هزار نفر تسهیل گر زنان روستایی و عشایری داشتیم که کار آموزش به قشر روستایی و عشایری را بر عهده داشتند و امروز این تعداد به 18 هزار نفر تسهیل گر رسیده است که سالانه حدود 50 هزار نفر را به طور متوسط آموزش می دهند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش صندوق های خرد زنان در اشتغال زایی و درآمدزایی توضیح داد: صندوق های خرد زنان روستایی از 900 صندوق در سال 92 به 3600 صندوق رسیده است و این صندوق ها در اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای زنان روستایی و عشایری مؤثر بوده اند.
وی اضافه کرد: با شیوع بیماری کرونا، این صندوق ها با استفاده از منابع خود آغاز به فراوری ماسک و توزیع در روستاها کردند.
خاوازی با اشاره به آمار بالای اعضای صندوق های روستایی در کشورهای مختلف گفت: در هند 124 میلیون نفر و در بنگلادش 9 میلیون نفر عضو صندوق های روستایی هستند و در ایران تا به امروز 120 هزار نفر در صندوق های روستایی عضو شده اند.
وی اضافه کرد: با مشارکت بانک ها و صندوق کارآفرینی امید می توانیم در بخش کشاورزی و اشتغال زایی تحول ایجاد کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ایجاد بستر برای ورود زنان روستایی به مارکتینگ گفت: از سال 96 با قراردادی که با اساتید دانشگاه در زمینه کارآفرینی منعقد شد، 700 مربی برای آموزش مارکتینگ و برندسازی به روستاها فرستاده شدند که این اقدام باعث شد امروز زنانی از دل روستاها برای عقد قرارداد با کشورهای خارجی به عرصه بیایند.
منبع: خبرگزاری پانا