ساده و دوست داشتنی

به گزارش مجله نماشو، شاید برای خیلی ها امکانات خودرو مهم باشد، اما هنوز هم هستند کسانی که در انتخاب یک خودرو، لذت رانندگی خوب، جزو موارد اولیه انتخاب شان باشد. درست اتفاقی که برای دوست داران فیات سی ینا می افتد. آن ها به دنبال تجربه یک رانندگی راحت و ساده هستند.

ساده و دوست داشتنی

اوج، افول و دوباره اوج

شرکت خودروسازی فیات را جووانی آنیلی ایتالیایی در سال 1899 تأسیس کرد. نام شرکت در ابتدا فابریکا ایتالیانا اتومبیلی تورینو بود، بعدها در سال 1906 با در نظر دریافت حروف ابتدایی نام اصلی به فیات تغییر نام پیدا کرد. 8 سال بعد از تأسیس، اولین خودرو با نمونه برداری از یکی از مدل های بنز ساخته شد. قبل از جنگ جهانی دوم، این شرکت خودروسازی، پنجاه هزار کارمند داشت، در زمان جنگ و پس از آن اما دچار رکود شد. بعد از خاتمه جنگ، با مدیریت جدید، کار خود را ادامه داد. محصولات فیات در سال 1960 وارد بازار جهانی شد. دهه 60 میلادی را می توان دهه افزایش فراوریات این شرکت خودروسازی ایتالیایی دانست، تعداد فراوریات این شرکت در 10 سال از 425 هزار به 1 میلیون و 751 هزار و 400 خودرو افزایش پیدا کرد. دهه 70 میلادی اما دهه ای بد در کارنامه این شرکت نام گرفت. رکود مالی و استفاده از مواد اولیه بی کیفیت باعث شد تا برند این شرکت خدشه دار گردد؛ هرچند که فیات خیلی سریع در دهه 80 میلادی به اوج خود بازگشت و با فراوری محصولات استاندارد کار خود را ادامه داد، به طوری که خودروی فیات پاندا در 2004 جایزه خودروی اروپا را دریافت کرد. فراوری خودروهای الکترونیکی، بعد از این سال به خط فراوری شرکت خودروسازی ایتالیایی اضافه شد.

ورود به ایران

سال 1996، این شرکت خودروسازی ایتالیایی، یک مدل سدان سبک برای بازارهای کشورهای در حال توسعه مانند برزیل، آرژانتین، ترکیه، لهستان، هند، آفریقای جنوبی، ویتنام، کره شمالی، ایران و مراکش فراوری کرد، خودرویی که قرار بود بازار این کشورها را فتح کند. انتخاب کمپانی، فیات پالیو بود. یک سدان هاچ بک که با صندوق دار کردن به فیات سی ینا (Fiat Siena) تغییر نام پیدا کرد. فیات سی ینا که با نام سینا هم در ایران شناخته می گردد، در اواسط دهه 80 شمسی، با نمایندگی شرکت خودروسازی صنعت پارس، رسماً وارد ایران شد. یک سدان خانوادگی که گویی مخصوص خانواده های متوسط ایرانی طراحی شده بود. سی ینایی که در سال 2005 وارد ایران شد، درواقع نسل سوم از این خودرو محسوب می گردد.

ساده ولی قابل احترام

در روزهای ابتدایی ورود به ایران، فیات سی ینا طرف داران زیادی داشت و بسیاری از خانواده های متوسطی که پنج نفره بودند، این خودرو را به زیر پا انداختند. هرچند که این اقبال زیادی هم طولانی نبود و در سال 1389 واردات فیات در ایران متوقف شد. سی ینا را جوجارو طراح معروف ایتالیایی طراحی کرد. سادگی اولین المانی است که در طراحی این خودرو دیده می گردد. موتور فیات سی ینا، 1400 سی سی است و قدرتی معادل با 77 اسب بخار فراوری می نماید. حداکثر گشتاور این خودرو، 115 نیوتن متر در 3 هزار دور در دقیقه در نظر گرفته شده است. نکته جالب در این خودرو اما آلایندگی آن است. سی ینا نشان یورو 4 را برای آلایندگی دریافت نموده و درواقع یک خودروی سبز به حساب می آید.

در حال حاضر و با توجه به سپری شدن سال های زیادی از فراوری و واردات آن به ایران، تعداد کمی از سی یناها در ایران به چشم می خورند و خریدوفروش آن ها نسبتاً محدود است؛ با این که در دوره و زمانه خودشان، حسابی طرف دار جذب کردند.

منبع: دیوار
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4545

به "ساده و دوست داشتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده و دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید