سرنوشت کارگاه امین تارخ چه می شود؟
به گزارش مجله نماشو، 28 سال از تاسیس کارگاه آزاد بازیگری از طریق امین تارخ می گذرد؛ کارگاهی که دست پرورده هایش در طول این سال ها نام هایی مشهور در عرصه بازیگری شدند و حالا اگرچه تارخ دیگر در این دنیا نیست، اما قرار است همان شیوه و متد او برای فعالیت این آموزشگاه بازیگری ادامه یابد.
به گزارش ایسنا، امین تارخ سال 1373 یک کلاس بازیگری راه اندازی کرد که در آن زمان یکی از اولین آموزشگاه های بازیگری در ایران محصوب می شد. او این موسسه را یک اتفاق نو در سیستم آموزشی خارج از دانشگاه، بعد از انقلاب می دانست که شروعی شد برای راه اندازی و توسعه کلاس های آزاد و هدفش از تاسیس آن را آموزش سیستماتیک در زمینه بازیگری عنوان کرده بود.
به نظر می رسد این هدف با توجه به پیشینه ای پایه گذاری شد که خود امین تارخ در زمینه بازیگری تجربه کرده بود. او یک بار در جمعی از خبرنگاران در شیراز، همزمان با روز ملی سینما درباره خودش گفته بود: من در دوره نوجوانی و برحسب اتفاق وارد عرصه بازیگری شدم، آن زمان انجمن های فعال زیادی بود و جذب انجمن تئاتر شدم. تئاتری را دیدم و آنقدر شیفته آن شدم که با خودم گفتم، چرا من نباید جای آن ها باشم؟ همیشه همین قیاس هاست که باعث می شود، آدم وارد کاری شود. بعدها، از 18 سالگی بود که تصمیم گرفتم به شکل آموزشگاهک این کار را دنبال کنم و دقیقا در شکل آموزشگاهکِ هر کاری است که زوایای پنهان و تاریک آن معین می شود؛ به همین خاطر توصیه ام این است که جوان ها تنها از روی علاقه و احساسات شان دنبال سینما نروند، بلکه از طریق آموزشگاهک و دانشگاهی این کار را پیگیری کنند.
تارخ در جایی دیگر یادآوری کرده بود، من سینما را با بهرام بیضایی و مرگ یزدگرد شروع کردم، کار کردن با بیضایی خیلی مجذوب کننده است، به جهت اینکه استاد بلامنازع تصویر و دیالوگ است و من چیز های زیادی از کار با او یاد گرفتم. مرگ یزدگرد بخاطر کلام وزین و کلاسیکی که داشت و موزون و باوقار بودنش برای من خیلی آموزنده بود. همکاری با کارگردان هایی مثل علی حاتمی، مهرجویی، کیمیایی و بیضایی درک درست تصویر را برای بازیگر به همراه دارد. و این تجربه ها سبب شدند او در موسسه خود مدرس واحدی با نام بازیگری مقابل دوربین باشد.
او سال 1398 در نشستی آسیب شناسانه درباره بازیگری بر توجه به آموزش سیستماتیک تاکید کرده و از توجه به جایگاه دانشگاه در بحث آموزش سخن گفته بود. تارخ به ضعف های سیستم آموزش دانشگاهی اشاره کرده بود و درباره اهمیت مراکزی مثل کانون پرورش فکری در عرصه بازیگری گفته بود، کانون پرورش فکری در دوره ای سهم بسزایی در آموزش تئاتر داشت و افراد بسیاری را وارد عرصه حرفه ای کرد، ولی متاسفانه دیگر آن راستا دنبال نشد.
البته این موضوع، از سوی بسیاری از هنرمندان سینما و تئاتر نقد می شود بویژه در چند وقت اخیر که واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری مطرح شده بود، نسبت به اینکه چرا کانون در سینما و تئاتر جایگاه و نقش خود را از دست داده است؟ انتقاد هایی را بیان کرده بودند.
با این وجود کارگاه آموزشی امین تارخ که برخلاف دیگر موسسه های هنری صرفا بر بازیگری متمرکز است، در این سال ها جایگاه قابل توجهی داشته و بازیگرانی همچون ترانه علیدوستی، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری و رامین راستاد را به عنوان تعدادی از فارغ التحصیلان این مجموعه می توان نام برد.
نیما تارخ - فرزند زنده یاد امین تارخ - درباره نحوه فعالیت کارگاه آزاد بازیگری پس از درگذشت امین تارخ گفت: کارگاه به حیات حرفه ای خود به همان سیاق ادامه می دهد، چون در این کارگاه از همان بدو تاسیس یک متد آموزشی برنامه ریزی شده بود. کلاس های کارگاه هم با حضور اساتید مختلف در حوزه های گوناگونِ مرتبط با بازیگری مثل فن بیان یا بداهه براساس برنامه ریزی آقای تارخ برگزار خواهد شد با این تفاوت که دیگر خودشان برای واحد بازیگری مقابل دوربین که تنها واحدی بود که تدریس می کردند، نیستند و بنده به این دلیل که خودم تجربه این کلاس را با آقای تارخ داشتم فعلا تدریس آن را برعهده خواهم داشت.
امین تارخ دوم مهر بر اثر سکته قلبی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان از دنیا رفت و دو روز بعد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندانش در خانه ابدی خود آرام گرفت.
منبع: فرارو