سفر وزیر خارجه سوییس به روابط ایران و آمریکا ارتباط داشت؟

به گزارش مجله نماشو، سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که تحلیل وی از سفر وزیر خارجه سوییس و صحبتش در مورد تلاش برای راه انداختن حداقل گفت وگو با آمریکا چیست، شرح داد: ایران و سوییس دارای روابط تاریخی و محبت آمیز با یکدیگر هستند.

سفر وزیر خارجه سوییس به روابط ایران و آمریکا ارتباط داشت؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علی ربیعی اضافه نمود: ایران و سوئیس، دو کشور همچنین نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون رایزنی سیاسی، امور مالی، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، محیط زیست و ایمنی هسته ای غیرنظامی دارند که در سفر سال 94 رییس جمهوری سوییس به ایران ترسیم شده است.

وی ادامه داد: در مورد کانال مالی بین ایران و سوئیس قابل توجه است که این کانال بعد از 20 ماه تعلل از سوی طرف آمریکایی، در خرداد ماه گذشته بطور رسمی عملیاتی شد که برای واردات اقلام ضروری دارویی و غذایی که از نظر قوانین بین المللی مشمول تحریم نمی شوند طراحی شده است.

  • واکنش سخنگوی دولت به استفاده رئیس جمهور از واژه پادگان برای مدارس | ادعای آمریکا درباره ایران 20 سپتامبر عملی می شود؟

سخنگوی دولت گفت: ما تردیدی در حسن نیت دولت سوئیس برای راه اندازی کانال نداریم ولی در مورد کارکرد آن با توجه به بدعهدی های دولت آمریکا تردید داریم. تا کنون دو تراکنش مالی با حجم نه چندان رضایت بخش، برای تامین داروهای بیماران سرطانی و بیماران پروانه ای از این کانال اجرا شده است. امیدواریم با تامین مبالغ لازم، کانال فعال تر عمل کند.

ربیعی تاکید کرد: همانطور که پیش از این هم تصریح شده، این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی های رژیم ترامپ اعلام کرده و تغییری در آن ایجاد نشده است. به نظر نمی رسد که تغییری در رویکردهای نادرست و مخرب واشنگتن ایجاد شده باشد. تا وقتی شاهد اصلاح رویه در سیاست های خصمانه آمریکا نباشیم، زمینه ای برای از سرگرفتن گفت وگوهای موثر و سازنده نیز وجود نخواهد داشت. اما اگر تغییرات مورد انتظار در سیاست های آمریکا تحقق یابد، بدون نیاز به میانجی گری و پیام رسانی و بر اساس ساختار مذاکراتی از پیش موجود در گروه 5+1، آمریکا می تواند به میز گفت وگوها بازشود. این موضع جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل اعلام شده و همچنان به قوت خود باقیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3539

به "سفر وزیر خارجه سوییس به روابط ایران و آمریکا ارتباط داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر وزیر خارجه سوییس به روابط ایران و آمریکا ارتباط داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید