سقوط محبوبیت شجریان؟ آقا رفقایت را عوض کن

به گزارش مجله نماشو، روزنامه اعتماد: به نظر دیگر وقت آن رسیده که سوال کنیم همایون شجریان در زمینه فعالیت های هنری اش با چه فرد یا افرادی مشورت می کند؟ اگر این حجم از انتخاب ها و تصمیم های پرسش برانگیز نتیجه مشاوره این گروه خاص است که باید تجدید نظر کند اما اگر این میزان عمل حاشیه ساز فقط از سوی شخص او بدون دریافت نظر کارشناسی افراد صاحب نظر صورت می گیرد باید کسی پیدا شود به این هنرمند جوان بگوید:نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند, جوانان سعادتمند پند پیر دانا را.

سقوط محبوبیت شجریان؟ آقا رفقایت را عوض کن

کنسرت آنلاین نسیم وصل یکشنبه چهارم خرداد ماه درحالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که به دلیل اختلالات پیش آمده در پلتفرم متولی پخش آنلاین این کنسرت زنده، بسیاری از علاقه مندان پیروز به تماشای اجرا نشدند، یک شکست محض.

کار کارِ مردم است نه اپراتور

قضیه البته به همین جا هم ختم نمی شد چون تبلیغات گسترده کنسرت در سطح شهر چنین وانمود می کرد که علاقه مندان می توانند رایگان یا نهایتا با عضویت در یک اپلیکیشن چند رسانه ای از برنامه استفاده کنند ولی چیزی نگذشت که روشن شد، اپلیکیشن مورد نظر مختص مشترکین... است و برای دیگر مشترکان خطوط تلفن همراه رایگان نیست. اینجا هم باید پرسید آقایان تاجر! به کجا چنین شتابان؟

الهام پاوه نژاد از بازیگران شناخته شده تئاتر و تلویزیون در زمره چهره هایی بود که نسبت به مسائل به وجود آمده اعتراض کرد:تا قبل از شروع- کنسرت- مدام تیزر پخش شد... و لحظه لحظه هیجان بیشتر! به محض ورود تصویر به تالار... آنچه می بینید(صفحه سیاه اپلیکیشن لنز) دریافتی من از کنسرت لایو بود! آنقدر عصبی شدم و بال بال زدم که گفتن ندارد! خبر دارم تعدادی از دوستان هم با همین مشکل روبرو شدند! و این برای تلویزیون اینترنتی که تا قبل از این نمی شناختم... یک فاجعه است! وقتی توانایی پوشش فنی ندارید، مجبور نیستید انجامش دهید! خوب می دانید چه درآمدی با این کار کسب کردید. خود من برای تعداد زیادی لینک دانلود اپلیکیشن فرستادم ولی....

کاربر دیگری در فضای مجازی نسبت به این تصمیم چنین واکنش نشان می دهد:می ریم تو کوه و کمر می خوایم به مامانمون خبر بدیم که زنده ایم، هنوز آنتن نمیده اما اپراتور دیگر آنتن میده. حالا که می خوایم بشینیم تو خونه و کنسرت همایون شجریان ببینیم باید حتما فلان خط داشته باشیم! اوضاع دقیقا مثه شرایط کروناس، یه روز می گن ماسک نزن یه روز می گن بزن.

واکنش هایی از این دست در فضای مجازی کم نبود و موجب شد هشتگ همایون شجریان بین کاربران ایرانی ترند یا داغ شود.

از دیگر نکات مهمی که شب گذشته به شدت کنسرت آنلاین همایون شجریان را تبدیل به یک اجرای زنده در حضور تماشاگران کرده بود، حضور بیش از 80 مهمان در طبقه دوم تالار وحدت بود که این آمار برای اجرایی که طبیعتا باید در غیاب مخاطبان صورت می گرفت و به خصوص در قیاس با کنسرت های آنلاینی که پیش از این در این تالار برگزار می شد، نکته جالب توجهی بود. حین برگزاری کنسرت های آنلاین گذشته فقط تعداد محدودی از خبرنگاران و عوامل فنی اجرا در سالن اجرا حضور پیدا می کردند. نکته ای که با توجه به شکل و شمایل حضور مهمان ها حاضر در برنامه به نظر می آمد به نفع دعوت های افتخاری اسپانسرها نادیده گرفته شده و این عدم ملاحظه مسائلی را هم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت مقابله ویروس کرونا در محل اجرا ایجاد کرده بود.

زیرساخت نیست ولی درگاه دریافت پول هست

به راحتی می توان گفت که برگزاری چنین کنسرتی در واقع سوءاستفاده از مخاطب بوده است. در واقع کاربران پس از ورود به این سامانه و خرید بلیت متوجه مسائل فنی کنسرت شدند و هیچ کس جوابگوی چنین اختلالاتی نبوده است.

مسائل این کنسرت در شرایطی رخ داد که در دوران قرنطینه ویروس کرونا شاهد کنسرت های آنلاین پیروزی در سامانه های دیگر داخلی بوده ایم و این موضوع ضعف را بیشتر نمایان می کرد. در واقع در شرایطی که ویدیوهای زنده به راحتی از هر شبکه ا ی از اینستاگرام و یوتیوب تا برخی سایت های داخلی به راحتی در دسترس کاربران قرار می گیرند و بدون هیچ گونه اختلالی اجرا می شوند، چنین مسئله ای، آن هم در کنسرتی بزرگ که تبلیغات گسترده ای برای آن اجرا شده بسیار عجیب و شوکه کننده است.

نتیجه این کنسرت چیزی جز بی اعتمادی کاربران به چنین برنامه های آنلاینی نبوده است. قطعا سامانه لنز نیز پس از این کنسرت آنلاین برای مردم یک سامانه شکست خورده به حساب می آید و از این پس هرگز کسی روی آن حساب نخواهد کرد. اما سوال اصلی این است که چرا و چطور بدون در نظر دریافت زیرساخت ها یا بدون تست و برگزاری کنسرت آزمایشی چنین برنامه های بزرگی با هنرمندانی پیروز و محبوب برگزار می شود؟ چطور به همین سادگی هزینه یک کنسرت آنلاین از مردم دریافت شد بدون اینکه محتوایی در اختیارشان قرار گیرد؟ آیا از این پس مردم می توانند به چنین برنامه های آنلاینی اطمینان کنند؟ چه کسی جوابگوی اعتراضات مردم به این کنسرت آنلاین ناپیروز خواهد بود؟ واقعیت ماجرا این است که در نهایت کسی جوابگوی اعتراض ها نخواهد بود در مقابل نیز هیچ یک از کاربران فضای مجازی هم باور نمی کنند که ارگان مرتبط با ارایه خدمات تلفن همراه و اینترنت در سطح کشور(گرچه بسیار ضعیف) توانایی پیش بینی پیش آمدن چنین اختلالی را نداشته باشد، آن هم وقتی نام همایون شجریان در میان است؛ کج سلیقگی محض.

منبع: برترین ها
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3637

به "سقوط محبوبیت شجریان؟ آقا رفقایت را عوض کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط محبوبیت شجریان؟ آقا رفقایت را عوض کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید