سیمان دوباره گران می گردد؟

به گزارش مجله نماشو، گاز چند واحد فراوری سیمان قطع شده و این واحد های فراوریی مجبور به استفاده از مازوت هستند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان می گوید: تنها به مقدار 15 روز مازوت برای مصرف دارند. آیا قیمت سیمان سال جاری هم مانند سال گذشته افزایش می یابد؟

سیمان دوباره گران می گردد؟

به گزارش تجارت نیوز، با رسیدن فصل سرمایه و افزایش مصرف گاز خانگی، گاز بعضی از واحد های فراوری سیمان در شمال و شمال شرق کشور قطع شده است. حالا کارخانه های فراوری سیمان مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستند.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در همین باره می گوید: استفاده از مازوت تفاوت قیمت فراوری و عرضه ما را زیاد می نماید. به همین علت با ادامه قطع گاز، قیمت سیمان گران می گردد.

اوجی، وزیر نفت پیش از آغاز پاییز از روزانه 200 میلیون متر مکعب کسری گاز در زمستان خبر داده بود. پس از آن هم سخنگوی صنعت برق پیش از آغاز زمستان گفت که احتمالا به علت کمبود گاز مجبور به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها شویم.

مازوت سیمان را گران می نماید؟

آن گونه که به نظر می رسد، سوزاندن مازوت گزینه جایگزین دولت برای صنایع بود. جایگزینی که بسیار گران بود و آلاینده های هوا را افزایش می داد.

سال پیش، با قطع گاز صنایع و توقف خط فراوری سیمان، تقاضا چند روزی از عرضه پیشی گرفت و در نتیجه، قیمت سیمان گران شد. بعد از آن صنایع مجبور شدند برای تامین سوخت خود دست به سوزاندن مازوت بزنند.

در حالی که به نظر می رسد سوزاندن مازوت تنها آلترناتیو دولت برای تامین سوخت است، علی کلاهی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در توییتی هشدار داد: تنها 10 روز ذخیره مازوت در نیروگاه ها داریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، شرح می دهد: پیش بینی شده که احتمالا از اواخر آبان نتوانند به بعضی از واحد های فراوری گاز دهند به همین علت هم میزان 15 روز مازوت بین واحد های فراوری سیمان توزیع نموده اند.

سوزاندن مازوت به جای گاز، هزینه های فراوری را بالا می برد. شیخان با تایید این مساله می گوید: خوشبختانه ما به تازگی از سیستم قیمت گذاری دستوری خارج شده ایم و قیمت ما در بورس معین می گردد. با جایگزین شدن مازوت به جای گاز هم به زودی تغییر قیمت اعمال می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1975

به "سیمان دوباره گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمان دوباره گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید