عبور از سلسائو؛ بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتسال ایران

به گزارش مجله نماشو، هرچند فوتسال ایران در سالیان گذشته به پیروزی های بزرگی دست یافته است، اما بدون تردید برتری مقابل برزیل در جام جهانی 2016، بزرگترین موفقیت تیم کشورمان است.

عبور از سلسائو؛ بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتسال ایران

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، بدون شک اگر بخواهیم به تاریخی ترین پیروزی فوتسال و حتی ورزش ایران بپردازیم، باید به بازی ایران و برزیل در مرحله یک هشتم جام جهانی 2016 کلمبیا اشاره کنیم. تیم ایران در هشتمین دوره جام جهانی برای چهارمین بار با اسپانیا همگروه شده بود و دیگر رقیبان ایران، جمهوری آذربایجان تیم دهم رنکینگ جهان و مراکش قهرمان قاره آفریقا بودند که از این گروه به عنوان گروه مرگ یاد می کردند.

ملی پوشان فوتسال ایران در اولین بازی خود عملکرد دور از انتظاری برابر اسپانیا ارائه کردند و در شروع جام جهانی با نتیجه 5 بر یک از اسپانیا شکست خوردند. تیم ایران در دیدار دوم برابر مراکش به برتری 5 بر 3 رسید تا به صعود امیدوار شود.

تیم ایران در دیدار سوم مقابل تیم آذربایجان قرار گرفت و به تساوی رضایت داد تا با تفاضل گل کمتر در مکان سوم گروه قرار گیرد و با برزیل قدرتمند روبه رو شود.

نتایج نه چندان خوب ایران در مرحله گروهی، امید خیلی ها را برای برد در مقابل برزیل کمرنگ می کرد.

علیرضا صمیمی، محمد کشاورز، علی اصغر حسن زاده، مهدی جاوید و احمد اسماعیل پور پنج بازیکن اصلی تیم ایران در مقابل برزیل بودند که سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال آن ها را برای شروع این دیدار حساس و سخت انتخاب کرده بود و سرجیو لوئیز سرمربی برزیل نیز در برابر ایران از ترکیب تیاگو، آری سانتوز، دیگو هنریکو، رافائل رتو و فرناندینیو استفاده کرد. همچنین فالکائو یکی از بهترین بازیکنان فوتسال جهان، کاپیتان برزیل در این دوره از مسابقات بود.

تیم ایران در ابتدای بازی دفاع را در دستور کار خود قرار داده و اجازه خلق موقعیت به برزیل ندادند اما در حالی که ایران چند حمله روی دروازه بهترین تیم جهان تدارک دیده بود، گل اول برزیل در دقیقه 8 برخلاف جریان بازی روی ضربه کرنر و ضربه والی فالکائو به ثمر رسید.

در ادامه بازی باز هم فالکائو در دقیقه 12 روی کار تیمی در یک ضربه ایستگاهی دروازه ایران را باز کرد. با دریافت این گل، حملات ایران شدت گرفت و بالاخره حسین طیبی در دقیقه 14 روی کار تکنیکی و شوتی زیبا گل اول ایران را وارد دروازه برزیل کرد و با این گل 2 تیم با نتیجه 2 بر یک به رختکن رفتند.

در نیمه دوم ایران باز هم روی اشتباه فردی بازیکنان خود، گل سوم را دریافت کرد تا برگشت به بازی را سخت تر از همیشه ببیند به اما یکباره افشین کاظمی در دقیقه 31 روی شوتی زیبا و از زاویه بسته گل دوم ایران را به ثمر رساند تا امیدهای ایران به برگشت بازی زنده شود.

تیم ایران با نتیجه 3 بر 2 از برزیل عقب بود تا ناظم الشریعه در سه دقیقه سرانجامی از سیستم پاورپلی یا پنج نفره استفاده کرد و ایران در این سیستم پیروز شد توسط حسن زاده به گل سوم و مساوی برسد. بازی در وقت های معمول با تساوی سه بر سه به سرانجام رسید تا این دیدار حساس به وقت های اضافه برود.

در نیمه اول وقت های اضافی 2 تیم به آب و آتش نزدند اما در نیمه دوم وقت های اضافه فالکائو باز هم پیروز شد روی اشتباه مدافعان ایران گل چهارم را بزند و هتریک کند اما چند ثانیه بعد کشاورز کاپیتان ایران با ضربه زیبای چیپ گل مساوی را به ثمر رساند تا این دیدار سخت و نفسگیر به ضربات پنالتی کشیده شود.

در ضربات پنالتی برزیل یک ضربه را از دست داد و حسن زاده، سنگ سفیدی و احمدی پنالتی های خود را وارد دروازه برزیل کردند تا با شکستن طلسم 20 ساله و پیروزی مقابل برزیل، به جمع هشت تیم برتر جام جهانی راه پیدا کنند.

پس از حذف برزیل، با توجه به اعلام بازنشستگی فالکائو فوق ستاره تاریخ فوتسال، بازیکنان ایران برای تجلیل، او را روی دست هایشان گرفته و به هوا پرتاب می کردند. صحنه ای که مورد توجه فیفا قرار گرفت و به سرعت در رسانه های ورزشی بین المللی بازتاب زیادی پیدا کرد.

تیم ملی فوتسال ایران در ادامه این مسابقات به نیمه نهایی جام جهانی رسید و با قبول شکست در مقابل تیم روسیه، راهی مرحله رده بندی شد و به مصاف تیم پرتغال رفت و باز هم توانست در ضربات پنالتی حریف خود را مغلوب کند و به مقام سوم جهان برسد که این بهترین عملکرد تیم ملی فوتسال ایران در تاریخ این رشته بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1096

به "عبور از سلسائو؛ بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتسال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از سلسائو؛ بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتسال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید