عربستان نفت خام مورد احتیاج بازار را عرضه نکرد

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت نفت، پالایشگران آسیایی در کوشش برای دستیابی به نفت خام مورد احتیاج خود هستند. با توجه به افزایش فراوری نفت خام از سوی عربستان، آمریکا و روسیه، بازار دریای شمال کنتانگو (قیمت نفت خام در بازار تک محموله پایین تر از آتی) گردیده است.

عربستان نفت خام مورد احتیاج بازار را عرضه نکرد

پالایشگاه های فعال در آسیا، عمدتا از نوع پیچیده هستند و به طور فزاینده ای از نفت خام ترش سنگین برای خوراک استفاده می نمایند. تقاضا برای نفت خام ترش سنگین خاورمیانه به دلیل استفاده نفت کوره در نیروگاه ها رو به افزایش است.

سودهای پالایشی این فرآورده سنگین پالایشگاهی به بالاترین سطح در سال جاری رسیده و این امر سبب تقویت قیمت نفت خام دوبی در بازار سنگاپور در برابر نفت خام برنت در بورس لندن گردیده است.

عرضه انواع نفت خام ترش سنگین رو به کاهش است. واردات نفت خام از ونزوئلا به علت مشکلات اقتصادی رو به کاهش گذاشته و مکزیک به علت افزایش مصرف داخلی، با محدودیت صادرات نفت خام سنگین روبرو گردیده است. از طرف دیگر، بالا گرفتن تنش تجاری بین آمریکا و چین، سبب توقف انتقال نفت خام، به ویژه 130 هزار بشکه در روز نفت خام ترش متوسط مارس از آمریکا به چین خواهد گشت.

فشار بر بازار نفت خام ترش سنگین، با ایجاد محدودیت برای فروش نفت خام ایران تگشتید خواهد گشت. ایران، در چند سال اخیر، عرضه چند نوع نفت خام سنگین را در بازارهای آسیا پاسفیک توسعه داده است که بیش از 60 درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که فراوری نفت خام ایران، در صورت بروز محدودیت از سوی آمریکا، احتمالا با کاهش روبرو خواهد گشت.

کمبود نفت خام مورد احتیاج پالایشگاه ها، حتی با اقدام به افزایش فراوری اوپک و کشورهای داوطلب غیر اوپک همچنان پابرجا بوده و پیش بینی گردیده بود که عربستان سعودی فراوری نفت خام خود را در ماه ژوئیه به 10 میلیون و 800 هزار بشکه در روز خواهد رساند، اما فراوری نفت خام این کشور مطابق گزارش آرگوس به 10 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسید که به نظر می رسد دلیل اصلی آن کاهش تقاضا برای نفت خام سبک در بازار بود.

معامله گران بر این عقیده اند که آرامکوی عربستان، نفت خام مورد احتیاج بازار را عرضه ننموده است، زیرا این شرکت نفتی اقدام به عرضه نفت بسیار سبک عربستان برای تحویل در ماه آگوست نموده است. نفت خام سنگین عربستان که مناسب برای جایگزینی با سایر نفت خام های سنگین مانند ونزوئلا است و با قیمتی ارزان تر از نفت خام سبک به بازار عرضه می گردد، به عنوان خوراک پالایشگاه های پیچیده آن کشور و سرمایه گذاران مشترک با آرامکو، مورد استفاده قرار می گیرد. لذا حجم کافی نفت خام سنگین برای صادرات از سوی عربستان وجود ندارد.

بازار به دنبال عرضه بیشتر نفت خام مورد احتیاج پالایشگاه ها است. کم گشتن اختلاف قیمت نفت خام دوبی و برنت سبب گشت تا واردات نفت خام ترش سنگین و متوسط از کشورهای فراورینماینده حوزه آتلانتیک افزایش یابد. افزون بر این ممکن است مقداری نفت خام ترش سنگین و متوسط نیز از سمت عراق وارد باز گردد، اما پالایشگاه های پیچیده ممکن است مجبور به کاهش سهم نفت خام سنگین به دلیل افت احتمالی عرضه آن از سوی برخی کشورهای عضو اوپک شوند.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 29 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 65

به "عربستان نفت خام مورد احتیاج بازار را عرضه نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان نفت خام مورد احتیاج بازار را عرضه نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید