عقب نشینی از مصوبه جنجالی درباره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد

به گزارش مجله نماشو، اخیرا محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش، در نامه ای به دانشگاه ها از مصوبه نو شورای سنجش و پذیرش کشور از سال 1401، خبر داده بود. براساس این مصوبه سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته های مرتبط امکان پذیر خواهد بود.

عقب نشینی از مصوبه جنجالی درباره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد

به گزارش خبرنگاران، رسانه ای شدن این ابلاغیه، حجم گسترده ای از واکنش برخی کنندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه ها، داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و فعالان اجتماعی را در پی داشت.

آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای خطاب به مدیران کارگروه های تخصصی توسعه و برنامه ریزی آموزش عالی از آن ها خواسته بود تا روز پنج شنبه 24 تیرماه 1400 رشته های مرتبط برای هریک از رشته هایی که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، تعیین کنند.

در ابلاغیه آهنچیان به دانشگاه ها اینگونه نوشته شده بود: تا به امروز پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد در همه رشته ها از بین همه داوطلبان و صرف نظر از رشته تحصیلی دانشجو در دوره کارشناسی صورت می پذیرفت که آسیب های زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته است. امکان شرکت کردن دانش آموختگان دوره کارشناسی همه رشته ها و حتی رشته های یک گروه تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد رشته های یک زیر گروه تحصیلی وجود نخواهد داشت، بنابراین درج همه رشته های گروه برای هیچ رشته ای مجاز نیست، اما درج همه گرایش ها مانعی ندارد.

او در ادامه تاکید کرده بود: با توجه به این که دفترچه آزمون کارشناسی ارشد 1401 در مردادماه منتشر می شود، در خصوص رشته هایی که این اطلاعات تا تاریخ تعیین شده به دفتر برنامه ریزی آموزشی ارسال نشده باشد، نام فقط رشته های همان زیر گروه تحصیلی درج می شود.

تقابل موافقان ومخالفان

پس از رسانه ای شدن این ابلاغیه، عده ای از مخالفان این مصوبه، گفتند که این مصوبه مبنای علمی ندارد و از سوی دیگر لطمه بزرگی به آینده برخی دانشجویان است که از رشته مقطع کارشناسی خود رضایت نداشته و حالا قصد دارند تا سرنوشتشان را در کارشناسی ارشد رقم بزنند.

در این رابطه علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس، گفته بود که اجازه اجرایی شدن این مصوبه را در شورای سنجش و پذیرش دانشجو نمی دهد و این موضوع به ضرر دانشجویان است.

همچنین عقیل دغاقله، پژوهشگر اجتماعی در یادداشتی انتقادی نوشته است: علوم انسانی نو منفک از حوزه های علمی دیگر نیست…امکان ندارد یک فصل از فیلسوفی، چون ژیل دیلوز یا جامعه شناسی، چون لاتور را فهمید بدون آنکه فیزیک را خوب فهمیده باشید و البته بیولوژی را و مهمتر از آن ریاضی را. ژیل دلوز، برای مثال، بر خلاف ارسطو، بنیان های فلسفه را دگرگون می کند و از مفهوم منطق کامل شیفت می کند تا مفاهیم پایه ای نو فلسفه را بر اساس ریاضیات نو برپا سازد. دگرگونی عظیمی که در آینده شاید جهان فلسفه را به دو دوران پیشا و پسا دلوز تقسیم کند. همچنین که فیزیک کوانتم در حال حاضر بسیاری از نظریه های نو در حوزه های فلسفی و علوم اجتماعی را متاثر کرده و بنیان بسیاری از آن ها را دگرگون خواهد ساخت.

حضرت پور، دبیر سیاسی دانشگاه صنعتی سهند هم درمخالفت با این مصوبه گفت: تصمیم شورای سنجش می تواند بیشترین تاثیری را بر روی دانشجویان فنی مهندسی بگذارد، زیرا درصد بالای این دانشجویان در مقطع ارشد تصمیم به ادامه تحصیل در رشته های علوم انسانی میگیرند و تجربه نشان داده که این تغییر جهت در اغلب موارد نتیجه مطلوب داشته است و حالا با این تصیمیمِ اشتباه شورای سنجش قطعا باعث سرخوردگی حجم زیادی از دانشجویانِ مخصوصا فنی خواهد شد.

در همین حال علی کریمی فیروز جایی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در واکنش به مصوبه مذکور اظهار کرد: هرگونه تصمیمی در این خصوص باید در حضور کنندگان ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش صورت پذیرد، ولی هیچیک از ناظرین مجلس یازدهم در نشستی که این تصمیم اتخاذ شده، حضور نداشتند. از مراجع قانونی لغو این مصوبه را دنبال خواهیم کرد.

البته عده ای هم موافق مصوبه سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته های مرتبط، بودند. این دسته از موافقان معتقدند مشکل حادی که در پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد، تغییر رشته نابهنگام از رشته های غیرمرتبط به رشته های تخصصی خاص بود که موجب تلاطم جدی در کلاس ها و همچنین آزار خود دانشجو به خصوص در مرحله پایان نامه می شد و در عمل تجربه پرخسارتی بود.

سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این باره می گوید: نمونه هایی داریم که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک می خواهد کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی الکترونیک ادامه دهد. این داوطلب حتی ممکن است در رشته مهندسی مکانیک دانشجوی خوبی بوده و در آزمون کارشناسی ارشد هم دو درس را خوب امتحان دهد و بتواند در کارشناسی ارشد الکترونیک پذیرفته شود، اما این واقعیت است که پایه او در حوزه مهندسی الکترونیک ضعیف است و خودش ضربه می بیند. اختیاری که به دانشگاه ها داده شده تا خودشان رشته های مرتبط مقطع کارشناسی برای ورود به یک رشته مقطع کارشناسی ارشد را تعیین کنند، خوب است. این که روی دامنه پذیرش کار شود بهتر از شرایط فعلی است که شرکت در آزمون کارشناسی ارشد یک رشته برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های مختلف آزاد است.

لغو مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیر مرتبط

با بالا گرفتن نقد و نقدها به مصوبه نو وزارت علوم، روز گذشته علیرضا منادی سفیدان از نشست فوق العاده برای لغو این تصمیم با هماهنگی مسئولان وزارت علوم داد.

پس از او فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور هم در پاسخ به انتقاد هایی که نسبت به مصوبه نو وزارت علوم در خصوص لغو پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته های غیرمرتبط، انجام می گیرد، گفته بود: این مصوبه باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود، فعلاً تا زمانی که این مصوبه در شورا بررسی و تصویب نشود، قابل اجرا نیست.

سپس آهنچیان که پیش تر مصوبه را به دانشگاه ها ابلاغ کرده بود، از لغو آن خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال های گذشته انجام می شود و تصمیم گیری درباره تغییر در رشته های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی های بیشتر، موکول شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2350

به "عقب نشینی از مصوبه جنجالی درباره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عقب نشینی از مصوبه جنجالی درباره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید