غذاهای محلی پاتایا، تجربه طعم اصیل تایلندی

به گزارش مجله نماشو، پاتایا شهری ساحلی در تایلند است که طبیعت بسیار زیبایی دارد. از دیگر جاذبه های این شهر می توان به غذاهای محلی آن اشاره نمود. خوردن غذاهای هر منطقه تجربه نابی است که در سفرها نباید از دست داد. پیش از امتحان کردن غذاهای محلی پاتایا بیایید بیش تر با آن ها آشنا شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

غذاهای محلی پاتایا، تجربه طعم اصیل تایلندی

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

اگر واقعا می خواهید غذاهای تایلندی را تجربه کنید، باید تمام احساس خود را به کار بگیرید. لذت بخش ترین قسمت این غذاها که نمی توان در مقابل آن مقاومت نشان داد، احساس خوبی است که طعم این غذاها به ما می دهند، یعنی غذاهای محلی. به دلیل ورود افراد و رستوران های غیر بومی به این منطقه، شاید بتوانید ماهی و چیپس میل کنید، اما بسیاری غذاهای خوشمزه تایلندی را از دست می دهید.

پاتایا منطقه ای چند فرهنگی است که قوم های تایلندی بسیاری از سراسر کشور را به خود جذب نموده است. هر یک از این اقوام بهترین آشپزی محلی خود را به همراه آورده است. بسیاری از مردم، اهالی روستای ایسان یا ناحیه شمال شرقی تایلند هستند که غذاهای معطر و خوشمزه خود را به شهر آورده اند. این شهر ساحلی از غذاهای دریایی تازه که از خلیج تایلند به دست می آیند نیز بهره مند است. غذاهای زیر، فهرستی از غذاهای محلی پاتایا است.

1- سام تام (Sum Tom) یا سالاد پاپایا (Spicy Green Papaya Salad)

این غذا اصالتا از ایسان آمده است. شما یا عاشق این غذا، و یا از آن متنفر می شوید. اهالی پاتایا عاشق این سالاد هستند اما گردشگران به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل سیر، چیلی (فلفل)، لوبیا سبز، گوجه های ریز، و تکه های خام پاپایا (نوعی میوه مخصوص مناطق حاره ای) است. این سالاد ترکیبی از طعم های شیرین، ترش و معطر است. گاهی به آن خرچنگ شور، میگوی خشک شده، و بادام زمینی اضافه می نمایند. سام تام را می توانید هر جایی که هاون ها و دسته هاون های بزرگ و مخصوص را می بینید، به خصوص روی چرخ های فروشنده های خیابانی، پیدا کنید.

2- تام یام گونگ یا سوپ معطر میگو (Tom Yum Goong)

این غذا به عنوان غذای ملی تایلند، شامل علف لیمو (نوعی گیاه استوایی که بوی لیمو می دهد و خواص فراوانی دارد)، چیلی (فلفل)، برگ لیمو ترش، گالانگال (از خانواده زنجبیلیان)، موسیر و سس ماهی است که به آن طعم ها و ادویه ها اضافه می گردد تا به یک سوپ معطر، ترش، خوشمزه و خوش عطر تبدیل کند. این همان طعم و بویی است که وقتی تایلند را تصور می کنید در ذهن شما می پیچید. میگوهای محلی تازه و قارچ های کهربایی رنگ، مواد اصلی این غذا را تشکیل می دهند که در میان تایلندی ها و گردشگران بسیار محبوب است. تام یام گونگ را تمام رستوران های تایلند و پاتایا می توانید پیدا کنید.

3- یام وون سن یا سالاد نودل شیشه ای (Yum Woon Sen)

این سالاد که ماده اصلی آن نودل شیشه ای است، در تایلند بسیار محبوب است و گاهی به عنوان یک غذای رژیمی مصرف می گردد. دیگر مواد تشکیل دهنده این سالاد شامل سیر، میگوی خشک شده، بادام زمینی، پیاز، برگ لیمو، و کرفس چینی است، و مقدار زیادی چیلی (فلفل)، به آن طعمی معطر و ترش می دهد. خیلی از رستوران ها میگوی سرخ شده نیز به آن اضافه می نمایند.

4- پاد کراپو موو ساپ یا ریحان و گوشت خوک سرخ شده (Pad Krapow Moo Saap)

این غذای محبوب که در هر دو وعده نهار و شام صرف می گردد، غذایی معطر و پر از گوشت است. این غذا سرشار از ریحان، گوشت ریش ریش شده، چیلی تازه، لوبیا سبز، سس سویا و مقدار کمی شکر است. همه این مواد در یک ظرف بزرگ، روی حرارت بسیار زیادی سرخ شده و با برنج که بر روی آن تخم مرغ قرار داده شده، سرو می گردد.

5- گای یانک با کائو نیائو یا مرغ و برنج (Gai Yang with Khao Niao)

همان طور که پیدا است این غذا، غذای بسیار ساده ای است، نتها مرغ کباب شده و برنج چسبناک (یا همان برنج کته). برای این غذا از سس های مختلفی نیز استفاده می گردد که بعضی از این سس ها شیرین، و بعضی دیگر که محلی اند، بسیار معطر هستند. به طور معمول خوردن با دست بسیار لذت بخش و خوشمزه است که در چرخ های دوره گرد در خیابان و رستوران های محلی این کار قابل اجرا است.

6- پلا پائو یا ماهی کبابی با علف لیمو (Pla Pao)

دیدن یک ماهی کامل که انبوهی از علف لیمو را در دهان دارد، و به آرامی در مغازه های پاتایا در حال کباب شدن است، بسیار مبهوت نماینده است، به خصوص اگر یک ماهی سفید، به سفیدی یک روح باشد. در واقع آن چه که به آن خیره شده اید، یک غذای محبوب و خوشمزه است. رنگ سفید ماهی به خاطر لایه ضخیم نمک است. این لایه نمک باعث می گردد گوشت به هنگام کباب شدن آبدار بماند، و طعمی که علف لیمو به تیلاپیا می دهد و باعث ترش و طعم دار کردن آن می گردد، در خود نگه دارد. این غذا معمولا عصرها با سس سیر و فلفل صرف می گردد.

7- کائو پاد گانگ یا برنج سرخ شده با میگو (Khao Pad Gung)

برنج سرخ شده غذای اصلی آشپزی تایلندی است، و بین تایلندی ها و گردشگران بسیار محبوب است. در نسخه آمریکایی آن یک تخم مرغ سرخ شده روی آن می گذارند، اما اصالتا بدین گونه است که تخم مرغ را با پیاز، بعضی گیاهان، و گاهی هویج و نخود فرنگی مخلوط می نمایند. با این که این غذا را با هر گوشتی می توان میل کرد، اما محبوبیت بر آن است که با غذاهای دریایی به خصوص میگو صرف گردد. افراد محلی و غیر بومی ها اغلب برای عطر بیشتر، چاشنی های فراوانی به آن اضافه می نمایند مانند، آب لیمو ترش، پوست فلفل، و سس ماهی تند.

8- کائو نیائو ما مووانگ یا برنج چسبناک انبه (Khao Niaow Ma Muang)

این غذا شیرین ترین دسر تایلندی است. تمام مغازه ها و فروشنده های سیار تمام انرژی خود را بابت برنج چسبناک انبه صرف می نمایند، انبه های زردی که در خیابان ها می درخشند. این غذا، غذایی ساده متشکل از تکه های انبه و برنج چسبناک است، که با سس غلیط نارگیل پوشانده می گردد. تازه بودن هر یک از این مواد طعم آن را در غذا بیش تر تعیین می نماید. این انبه های محلی به خودی خود بسیار شیرین هستند و اضافه کردن سسی مملو از شکر، شیرینی بسیار وحشتناکی به غذا می دهد.

9- پاد تای یا نودل های سرخ شده تایلندی (Pad Thai)

پاد تای غذای سنتی دیگری است که باعث شهرت آشپزی تایلندی در سراسر جهان شده است. تهیه و تدارک آن بسیار سریع و آسان است. مواد تشکیل دهنده آن نودل های پهن، پیاز، تخم مرغ، و یک نوع گوشت به انتخاب شما (در پاتایا از میگو استفاده می گردد) است. لوبیاهای ترد، شکل جدیدی به این غذا می دهند همان طور که چاشنی های سنتی مانند بادام زمینی، پودر فلفل، شکر و سس ماهی به این غذا می دهد.

10- کائو تام یا سوپ برنج (Khao Tom)

کائو تام، آبگوشتی که ماده اصلی آن برنج است، یک صبحانه اصیل به حساب می آید و معمولا در هر ساعتی از روز خورده نمی گردد. ماده اصلی آن شوربای چسبناکی از برنج گیاه است (jasmine rice). دیگر مواد شامل زنجبیل، پیاز، علف لیمو، موسیر، تخم مرغ، گوشت و سس ماهی است. معمولا گوشت آن را به دو صورت خرد شده یا قلقلی سرو می نمایند. ظاهر آن خیلی اشتهاآور نیست و غلظت آن بسیاری از گردشگران را از خود می راند اما ادویه و طعم آن باورنکردنی است.

منبع: کجارو / bangkok.com
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 529

به "غذاهای محلی پاتایا، تجربه طعم اصیل تایلندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی پاتایا، تجربه طعم اصیل تایلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید