غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی، مرغ همسایه غاز نیست

به گزارش مجله نماشو، وقتی طرز تفکر با کیفیت بودن اجناس خارجی، سبب انزوای کالای ایرانی در بازار داخل کشور می گردد.

غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی، مرغ همسایه غاز نیست

به گزارش خبرنگار از، ظروف کریستال و بلور از محبوب ترین فراوریات نزد بانوان ایرانی است بطوریکه که بسیاری از شرکت های فراوریکننده تنها به فراوری ظروف از این جنس بسنده ننموده و مجسمه و اشیای تزئینی کریستالی را نیز به بازار عرضه نموده اند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به محبوبیت این ظروف شاهد عرضه نمونه های متنوع با ملیت های گوناگون در بازار هستیم از نمونه های ایرانی گرفته تا نمونه های فراوریی کشور های آلمان، ایتالیا، چک، ترکیه، فرانسه و… که هرکدام بسته به ملیت و طراحی و میزان نقش و خط یا به قولی تراش روی کریستال، قیمت های متفاوتی دارند.

البته نمونه های ایرانی نیز طی سال های اخیر از لحاظ کیفی در حد چشمگیری رشد داشته اند و شاید از لحاظ طراحی و درخشش ظاهری با نمونه های وارداتی قابل تشخیص نباشند، به هر حال زمان می برد تا مصرف کننده ایرانی به آنچه هموطنانش با زحمت و مشقت فراوری نموده اند بهایی در حدی که باید، بدهد و همواره این تصور که جنس خارجی بهتر است در ذهنش نقش است، به همین بهانه به سراغ بزرگ ترین کارخانه شیشه و بلور غرب آسیا در استان یزد رفتیم.

کیفیت، اشتغال و ارزآوری رهاورد فراوری بلور ایرانی

ناصر بهرامی، مدیر عامل بزرگ ترین واحد فراوری شیشه و بلور غرب آسیا در استان یزد در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: سالانه 50 هزار تن انواع محصولات شیشه و بلور در 19 خط، با پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا به صورت کاملا بومی در این کارخانه فراوری می شود.

او اضافه نمود: هم اکنون بیش از 200 نوع محصول شامل؛ انواع محصولات نشکن، ظروف آشپزخانه با بهره گیری از هزار نیروی مجرب، مطابق با استاندارد های روز دنیا فراوری و راهی بازار های داخلی و خارجی می شود.

مدیر عامل بزرگ ترین واحد فراوری شیشه و بلور غرب آسیا ادامه می دهد: محصولات ظریف و شکننده واحد فراوریی ما نه تنها در برابر ضربات واردات و تحریم ها ترک نخورده بلکه در این شرایط، نیمی از فراوریات این واحد به 45 کشور دنیا از جمله رومانی، ترکیه و کشور های آفریقایی صادر می شود.

غربت فراوریات داخلی در بازار ایرانی

کیفیت محصولات، تنوع طرح و رنگ در فراوریات ایرانی ما را راهی بازار کرد تا ببینیم آیا واقعا مرغ همسایه غاز است؟! به سراغ آقای مسعودی که سالیان طولانی مویی را در فروش اجناس کریستالی سپید نموده رفتیم.

آقای مسعودی معتقد است که خریدار ایرانی همچنان به دنبال اجناس خارجی است و همین موضوع سبب شده تا فراوری کننده ایرانی، برای فروش محصولاتش اسیر مارک و برند خارجی شود.

موضوع و صحبت های آقای مسعودی برایمان جالب بود و برای آنالیز موضوع تصمیم گرفتیم دو محصول ایرانی را یکی را با مارک ایرانی و دیگری را با مارک خارجی به مشتری عرضه کنیم، طبق صحبت های فروشنده، انتخاب اکثر مشتریان به دلایل مختلفی، محصولات با مارک خارجی بود.

قرار گیری 195 هزار تن ظروف شیشه ای کشور بر مدار صادرات

امیری، مدیر کل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: بر اساس آمار ها در سال گذشته از مجموع 700 هزار تن ظروف شیشه ای فراوریی در کشور، 195 هزار تن بر مدار صادرات قرار گرفته که این مقدار صادرات 181 میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است.

او با بیان اینکه 40 درصد بازار شیشه و بلور جولانگاه محصولات خارجی است، ادامه داد: در سال گذشته 11 هزار و 621 تن شیشه و بلور به ارزش 25 میلیون دلار به کشور وارد شده این در حالی است که با کیفیت و تنوع بالای محصولات ایرانی، دیگر نیازی به واردات شیشه و بلور به کشور نداشته باشیم.

امیری توضیح داد: هم اکنون 23 واحد فراوریی شیشه و بلور در کشور در حال فعالیت هستند که این واحد ها زمینه اشتغال 9 هزار نفر را فراهم نموده اند.

فراوری کالا و محصولات با کیفیت و خرید آن از جانب خریداران شکوفایی مالی، اشتغال افزایی، پویایی فراوری، توسعه سرمایه گذاری و افزایش ارزش پول ملی در کشور به همراه دارد.

تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست، بلکه فراوری کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر، انگیزه خرید کالایی با برند خارجی را به مشتری ندهد.

از دیرباز ایرانیان به فراوری محصول باکیفیت شهره بوده اند اما گاهی منافع زودگذر افراد و گاهی نبود مواد اولیه مرغوب باعث شده بعضی از فراوریکنندگان از کیفیت کالای خود بکاهند.

البته باید به منظور تشویق فراوریکنندگان به فراوری کالای با کیفیت و مطابق با استاندرهای دنیای از آن ها حمایت و از واحدهای فراوریی برتر تجلیل شود و بیش از پیش به صادرات کالای ایرانی و برندسازی آن ها توجه شود.

غ

گزارش از فائزه شجاعی فر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4220

به "غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی، مرغ همسایه غاز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربت تولیدات داخلی در بازار ایرانی، مرغ همسایه غاز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید