غلبه بر کبد چرب با نوعی داروی گیاهی

به گزارش مجله نماشو، کبد چرب و سایر بیماری های مزمن کبدی، از مهم ترین گرفتاری های امروز مردم دنیا به واسطه تغییر رژیم های غذایی و ناسالم تر شدن آن ها هستند. محققان کشورمان برای غلبه بر این مشکل، نوعی داروی گیاهی متشکل از عصاره هفت گیاه را توصیه نموده اند.

غلبه بر کبد چرب با نوعی داروی گیاهی

به گزارش ایسنا، کبد، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین غدد ترشحی بدن انسان است که عدم پیشگیری و درمان بیماری های آن موجب بروز عوارض ناخواسته ای شده و گاهی نیز در طولانی مدت موجب سیروز کبدی و مرگ انسان می گردد. بیماری کبد چرب، وضعیتی است که در آن تجمع چربی در بافت کبد افزایش می یابد. این بیماری بر اساس علل به وجود آورنده به دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می گردد. امروزه بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع ترین بیماری مزمن کبدی است که دارای شیوع 30 تا 40 درصدی در دنیا است.

آن گونه که متخصصان می گویند، افزایش غلظت تری گلیسیرید داخل سلولی در کبد، اولین مرحله برای بروز و پیشرفت این بیماری است که در صورت عدم کنترل آن درنهایت به مراحل پیشرفته تری مانند سیروز کبدی و تخریب بافت کبد منتهی خواهد شد. به علاوه این بیماری، یک عامل خطر مستقل برای بیماری هایی نظیر دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی به شمار میرود. پیشرفت بیماری کبدی می تواند از مراحل ابتدایی و بالا رفتن بدون علامت فعالیت آنزیم کبد آغاز شده و تا مسائل سخت تری نظیر سیروز کبدی، نارسایی حاد کبد و سرطان سلول های کبدی ادامه پیدا کند. امروزه برای درمان این مشکل، از روش های مختلفی استفاده می گردد، ولی درمان های گیاهی در این خصوص توجه زیادی را به خود اختصاص داده اند.

در همین زمینه، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه لرستان و دانشگاه آمل اقدام به انجام پژوهشی نموده اند که در آن، به بررسی تأثیر یک داروی گیاهی مشتق از هفت گیاه مختلف موسوم به پاپریکا بر تغییرات آنزیم های کبدی و متابولیسم چربی در این اندام مهم پرداخته شده است.

در این تحقیق که بر روی موش های آزمایشگاهی به عنوان جانوران مدل اجرا شده است، پژوهشگران ابتدا حیوانات فوق را با استفاده از ماده اکسی تتراسایکلین طولانی اثر، دچار وضعیتی مشابه کبد چرب کردند و سپس تأثیر عصاره ترکیبی هفت گیاه مختلف شامل خار مریم، گل قاصد، شاه تره، گل گاوزبان ایرانی، کاسنی، بنفشه و کنگرفرنگی را بر برطرف مسمومیت کبدی حاصله در موش ها بررسی کردند.

نتایج این تحقیق جالب نشان می دهند که عصاره ترکیبی هفت گیاه فوق، دارای تأثیر مثبتی بر پیشگیری از بروز مسمومیت کبدی و تغییرات متابولیسم چربی در بدن است و آثار حفاظتی در برابر تغییرات آنزیم های کبد دارد.

مسعود علیرضایی، محقق بخش بیوشیمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان و همکارانش دراین باره می گویند: پیش درمانی با عصاره هفت گیاه با دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش معنی دار سطح آنزیم های کبدی AST و ALT شد.

آن ها می افزایند: در مجموع به نظر می رسد داروی هفت گیاه که با نام تجاری پاپریکا فراوری می گردد، قادر است تغییرات آنزیمی و متابولیسم لیپید را در روش های پیش درمانی و در مدل های حیوانی به خوبی کنترل کند. اگرچه ضروری است مطالعات بیشتری همراه با بررسی فاکتور های بیوشیمیایی متعدد در بافت کبد و خون انجام گردد.

ترکیبات فنولی که معمولاً در گیاهان دارویی با غلظت های قابل توجهی وجود دارند، دسته ای از ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که اثرات درمانی و حفاظتی بسیاری به آن ها نسبت داده شده است و ازجمله آنتی اکسیدان های شناخته شده محسوب می شوند. این ترکیبات برای درمان و حفاظت سلول های کبدی در برابر آسیب های اکسیداتیو مورد توجه هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5037

به "غلبه بر کبد چرب با نوعی داروی گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر کبد چرب با نوعی داروی گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید