ماشین های برقی به ایران می آید؟

به گزارش مجله نماشو، به گزارش خبرنگاران، با تشدید گرمایش زمین و آب شدن یخ های قطب، کشورهای دنیا بیش از پیش به فکر منبعی تجدیدپذیر و پاک برای جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی هستند. در همین روزها، خودروهای برقی در اروپا طرفداران زیادی پیدا کرده است و آلمان، بیشترین تعداد خودروی برقی را دارد.

ماشین های برقی به ایران می آید؟

با این حال استفاده و تولید خودروهای برقی در ایران اقبال چندانی نیافته است. بابک صدرایی، کارشناس خودرو در این باره می گوید: جایگزینی خودروهای برقی، بسیار گران تمام می شود، بنابراین مستلزم این است که دولت، سوبسید یا امتیاز خاصی مثل حذف عوارض به این خودرو اختصاص دهد.

او ادامه می دهد: جدا از گران تمام شدن هزینه های استفاده از این خودرو، این جایگزینی، به زیرساخت هایی نیاز دارد. ساده ترین این زیرساخت ها، ساختن ایستگاه های شارژ برقی در تمام مراکز شهر، جاده ها و کلیه کشور است. تا الان در ایران هیچ اقدامی برای شروع به کار کردن این خودرو نشده این و اگر هم اقدامی شده همه شعاری بوده و جنبه کاربردی نداشته اند و خودروی برقی نیاز به تکنولوژی و فرهنگ سازی و خدمات خاص و مناسب دارد.

ورود ماشین برقی به ایران

صدرایی در همین باره توضیح می دهد: این حرکت در جهان یک دهه شروع شده اما تا یک دهه آینده ساخت این نوع خودرو، یک اجبار برای خودروسازان است ؛ البته نمی توان گفت جهان، ساخت این نوع خودرو را خیلی توسعه داده اما طوری پیش رفته که این ماشین ها قدم به قدم جایگزین ماشین های سوختی شوند.

انگلستان یکی از کشورهایی است که برنامه ریزی زیادی برای توسعه این خودروها کرده؛ این کشور برای تشویق مصرف کنندگان به استفاده ار خودروهای برقی، اقتصادیات برق خودروهای برقی را به شدت کاهش داده است.

او در همین مورد می گوید: کشورهای دیگر برای این ماجرا برنامه ریزی مخصوص کرده اند؛ مثلا خودروسازان هر سال باید تعدادی از این خودروها تشکیل دهند. خودروهای سوختی، بین 10 تا 20 سال دیگر کاملا منقرض می شوند. خودروسازان در این کشورها موظف هستند که شروع به تولید خودروهای برقی کنند.

این کارشناس خودرو پیشنهاد می دهد: باید برای خودروسازان طرح های تشویقی ایجاد کنند. می توان واردات را در این زمینه آزاد کرد، باید شروع به ساخت و طراحی این نوع خودروها در کشور گرفت، شرکت های مهندسی باید زیرساخت ها را فراهم کنند و به هر روی، دولت باید ابتدا یک سری خدمات ارائه دهد تا تولیدکننده و مصرف کننده شروع به تولید و تقاضای این نوع خودرو کنند.

البته این نوع خودرو، مزیت هایی هم دارد. صدرایی راجع به همین مزیت ها می گوید: خودروهای برقی قطعا پرطرفدار می شوند. افرادی که در کلان شهر هستند از لحاظ اقتصادی استفاده بیشتری از آن می کنند، از طرفی جا به جایی این خودروها ساده تر است و آلودگی محیطی کمتری هم دارند.

او درباره نحوه احتاقتصادی مواجهه مردم با خودروی برق در ایران می گوید: شاید در وهله اول ایرانیان با این خودرو سخت ارتباط برقرار کنند اما با ایجاد فضای مناسب و ساخت زیرساخت های مورد نیاز، بسیاری از مردم ترجیح می دهند از آن استفاده کنند.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش ورود خودروهای برقی به بازار را از سایت خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1801

به "ماشین های برقی به ایران می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماشین های برقی به ایران می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید