محمد درویش: میزان گوگرد در هوای تهران دو برابر شده است

به گزارش مجله نماشو، یک فعال محیط زیست می گوید: آلودگی هوا هیچ ربطی به تحریم ندارد. این اتفاق یک اراده می خواهد. اگر ما به درستی به وظایف خود عمل می کردیم امروز لازم نبود با این نیروگاه های حرارتی به شدت آلوده کننده کار کنیم. می توانستیم در حد ده دوازده هزار مگاوات برق از نیروگاه های خورشیدی فراوری کنیم. ما حداقل 300 روز آفتابی داریم بعضی از مناطق ما از منظر بادخیزی بی رقیب هستند.

محمد درویش: میزان گوگرد در هوای تهران دو برابر شده است

به گزارش شفقنا، محمد درویش، در پاسخ به این سوال که در مورد آلودگی هوا صحبت زیاد بوده و بعضی ارگان ها به نوعی تقصیر را بر گردن یکدیگر می اندازند. این رویه سال ها در کشور ما وجود داشته و به نظر می رسد عزمی جدی برای حل این مشکل وجود ندارد. آیا می توان برنامه یا طرحی را برای طولانی مدت اجرا کرد تا ایران به سمت کاهش استفاده از سوخت های فسیلی برود و از انرژی های تجدید پذیر استفاده کند؟ گفت: چنین برنامه ای وجود دارد. شاید سوال درست تر این باشد که آیا امکان دارد دستگاه های نظارتی و قوه قضاییه ورود کند و به موضوع چرایی عدم اجرای قانون مصوب که همه نکات در آن رعایت شده رسیدگی نمایند؟

ایران در 110 سال گذشته بیش از 2000 قانون مصوب داشته که ضمانت اجرایی ندارد

وی اضافه کرد: ما در سال 96 با کش و قوس فراوان قانون هوای پاک را تصویب کردیم. ماه ها چکش کاری شد و این طرح به مجلس و دولت و شورای نگهبان رفت و برگشت و بالاخره تصویب شد. این موارد در قانون هوای پاک دیده شده است و ما باید به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر حرکت کنیم. 14 نهاد مسئولیت بهبود کیفیت هوا را بر عهده دارند و وظایف معین و تفکیک شده ای در نظر گرفته شده است. در این قانون تصویب شده است که به هیچ عنوان نباید از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه ها استفاده گردد. همچنین بر اساس این قانون در برنامه 5 ساله ششم دولت موظف شده است 5 هزار مگاوات برق به وسیله انرژی های نو تامین کند. همه این ها وجود دارد.

این مجلس می رود و آن مجلس دیگر می آید و می خواهد قانونی تصویب کند که مشکل آب و فرسایش خاک را حل نماید. این جزیره ای نگری ها ایجاد مشکل می نماید. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که در 110 سال گذشته بیش از 2000 قانون مصوب داشته باشد که ضمانت اجرایی ندارد. البته وقتی قانون مصوب می گردد یعنی ضمانت اجرایی دارد، ولی مجریانی که باید این قوانین را اجرا نمایند اجرا نمی نمایند و کسی هم از آن ها بازخواست نمی نماید.

درویش توضیح داد: ما در برنامه 5 ساله پنجم هم این بند را داشتیم که دولت باید 5000 مگاوات برق را به وسیله انرژی های نو تامین کند. دولت این کار را نکرد و کسی هم یقه دولت را نگرفت. در برنامه 5 ساله چهارم ماده پنجم دولت موظف به ارزش گذاری مالی منابع طبیعی شده بود. سه برنامه گذشته است و دولت این کار را ننموده است.

رییس محیط زیست دستگاهی را که در سازمان محیط زیست مسئول اجرای ماده 59 بود منحل نموده و هیچ کسی این موضوع را پیگیری نمی نماید. ما سر خود را آنقدر شلوغ نموده ایم، مسائل خودمان همینطوری مانده و تلنبار شده است. آنقدر که بعضی نمایندگان مجلس به دنبال برخورد با بعضی کشور ها هستند به دنبال حل مشکل مردم خودشان نیستند و این واقعا تاسف بار است.

آلودگی هوا هیچ ربطی به تحریم ندارد

این فعال محیط زیست با بیان اینکه برطرف معضل آلودگی هوا یک اراده ملی می خواهد گفت: آلودگی هوا هیچ ربطی به تحریم ندارد. این اتفاق یک اراده می خواهد. گاهی جسته و گریخته خبر می رسد که یک کارگاه بیت کوین در کرج و فلان جا کشف شده و به زراعت غیر قانونی بیت کوین مشغول بوده است، چون قیمت بیت کوین بالا رفته و این استخراج مصرف برق بسیار بالایی دارد و خیلی ها این کار را می نمایند. بسیاری برای کارگاه صنعتی مجوز گرفته اند و برق رانتی می گیرند، ولی با آن این کار را می نمایند. دستگاه های اطلاعاتی به راحتی می توانند بفهمند که مصرف برق در کجا ها بالا رفته و به راحتی می توانند جلوی این را بگیرند.

باید به جای فشار بر مردم و مراقبت از خاموشی و تحمل مازوت و… جلوی زراعت غیر قانونی بیت کوین را گرفت. این هیچ ربطی به تحریم ها ندارد و تنها به مدیریتی منسجم احتیاج است. امروز رییس محیط زیست می گوید ما گزارش هایی داریم که نیروگاه منتظر قائم علی رغم توافقی که شده همچنان مازوت می سوزاند، ولی کارشناسان ما نمی توانند این را آنالیز نمایند، چون معاون دادستان کشور بخشنامه نموده کسی حق ندارد مزاحم مازوت سوزی گردد. قوه قضاییه باید در این مورد ورود کند و این اتهام عظیم را آنالیز کند. این شفاف نکردن ماجرا ها و انداختن توپ در زمین همدیگر موجب می گردد مردم به کلیت نظام بی اعتماد شوند.

میزان سولفور در هوای تهران دو برابر شده است

درویش در ادامه اضافه کرد: من آمار 15 روز اول دی ماه در 8 کلانشهر را از نظر ترکیبات سولفور در هوا منتشر نموده ام. قصه مثل این است که به شتر می گویی از کجا می آیی می گوید از هوای کوی تو و می گوید خود پیداست از زانوی تو. بحث تکذیب مطرح نیست شما می توانید سولفور را در هوای کلانشهر ها ببینید. سولفور در هوای تهران دوبرابر شده است. اینکه نیروگاه ها بگویند ما مازوت استفاده می کنیم یا نه محلی از اعراب ندارد. با یک آزمایش ساده می توان تشخیص داد که از سولفور استفاده می گردد. باید به جای نادان فرض کردن مخاطبان به فکر حل مشکل باشیم. حداقل وزیر نفت با شجاعت گفت بله می سوزانیم و نمی گردد کاری کرد.

بعضی از مناطق ما از منظر بادخیزی بی رقیب هستند

وی در مورد اینکه آیا پیگیری مصوبات مربوط به هوای پاک به تشکیل یک سازمان و چارت اداری جدیدی احتیاج ندارد؟ گفت: این امر شده است و طبق قانون سازمان حفاظت از محیط زیست موظف به نظارت بر حسن اجرای این قانون و تکالیف این 14 نهاد است. سازمان محیط زیست به رییس جمهور گزارش می دهد که از این 14 نهاد کدامیک وظیفه خود را به درستی انجام می دهند یا نه؟! رییس محیط زیست گفت رییس جمهور از طرفی می گوید مردم برق می خواهند و از طرف دیگر می گوید مردم هوای پاک می خواهند، باید یکی از این دو را انتخاب کرد.

همواره ما را در برابر گزینه انتخاب بد و بدتر قرار می دهند. اگر ما به درستی به وظایف خود عمل می کردیم امروز لازم نبود با این نیروگاه های حرارتی به شدت آلوده نماینده کار کنیم. می توانستیم در حد ده دوازده هزار مگاوات برق از نیروگاه های خورشیدی فراوری کنیم. ما حداقل 300 روز آفتابی داریم بعضی از مناطق ما از منظر بادخیزی بی رقیب هستند.

وی در مورد استفاده از انرژی های جدید گفت: در مورد نیروگاه بوشهر گفته شده که برق فراوری می گردد و من از صحت و سقم آن اطلاعی ندارم، چون این میزان برق هسته ای هیچ گاه در بیلان وزرات نیرو نمی آید. تمام کشور هایی که به وسیله نیروگاه های هسته ای به سمت فراوری برق رفته اند اعلام کردند که تا 2025 می خواهند نیروگاه ها را از مدار خارج نمایند. بعد از فاجعه داییچی در ژاپن عطای این کار را به لقایش بخشیدند. در دنیایی که می توان با ریسک کمتر به وسیله خورشید و باد زمین و گرما انرژی فراوری کرد بهتر است از اینکه به سراغ دیگر صنایع برویم.

عزم و ارداه ای برای استفاده از پنل های خورشیدی نیست

درویش اضافه کرد: هیچ کشوی در دنیا نمی تواند ادعا کند که از هر متر مربعش بیش از ایران انرژی خورشیدی دریافت می نماید. دو نقطه در استرالیا و عربستان سعودی قرار گرفته است که دریافتی مثل ایران دارد. ما که می توانیم با تحریم های 100 درصدی صنایع قوی فراوری کنیم حتما می توانیم پنل خورشیدی فراوری کنیم. عزم و اراده آن وجود نداشته است. بعضی گرایش ها سبب شده است در یک سری از گرایشات صنعتی و علمی رشد کنیم و در بعضی گرایشات دیگر به شدت فقیر باشیم.

کشور ما جزو بیست اقتصاد برتر دنیا و هجدهمین کشور جمعیتی دنیا است، اما سومین کشور سد ساز دنیا است. سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده است در چهل سال اخیر تعداد سد های ما بیست برابر افزایش پیدا نموده است، اما قدرت استعصال آب ما 60% شده یعنی دو برابر هم نشده است. یعنی ما 700 میلیارد پول را در سد سازی هدر داده ایم، چون گروهی از این سیاست مداران فکر می نمایند می توانند در کنار پاره کردن روبان این سازه پهن پیکر سیمان اندود بگویند مردم ببینید ما چه توسعه ای ایجاد نموده ایم و هر چه این سازه عظیمتر است نشان دهنده رای برای انتخاب در دوره بعدی است.

مردم را ناآگاه نگه داشته ایم از این رو برای این کار و برای اتوبان سازی کف می زنند. در هیچ کجای دنیا برای پهن کردن اتوبان ها مسئولین را تشویق نمی نمایند بلکه موفقیت در تشویق مردم به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. اینطور می توان ترافیک و آلودگی هوا و کم تحرکی را حل کرد.

این فعال محیط زیست در مورد اینکه آینده معضل آلودگی هوا را چگونه پیش بینی می کنید؟ گفت: با این رویه مدیریت که کسی مسئولیت کار خود را بر عهده نمی گیرد و مدام به هم پاس می دهند و ناظر عملا سکوت می نماید امیدی به حل این مشکل نیست مگر اینکه مردم به درجه ای از آگاهی برسند و بتوانند نمایندگان و مدیرانی را انتخاب نمایند که آن ها فهم بوم شناختی داشته باشند و فهم درستی از جامعه و شهر و کشور و کره زمین داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1497

به "محمد درویش: میزان گوگرد در هوای تهران دو برابر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد درویش: میزان گوگرد در هوای تهران دو برابر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید