میادین مشترک نفت و گاز کشور سامان گرفته است، اجرای طرح های جلوگیری از سوخت گازهای همراه نفت

به گزارش مجله نماشو، زنگنه گفت: میادین مشترک نفت و گاز کشور سرو سامان گرفته و هم اکنون تولیداتمان از قطر بیشتر است.

میادین مشترک نفت و گاز کشور سامان گرفته است، اجرای طرح های جلوگیری از سوخت گازهای همراه نفت

به گزارش خبرنگار ، بیژن زنگنه وزیر نفت در بخش برنامه گفت و گوی ویژه خبری با گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: ما طرح های حوزه نفت و گاز را با کمک بازار سرمایه جلو می بریم.

او ادامه داد:در زمینه توسعه میدان گازی پارس جنوبی عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و از برداشت روزانه 280 میلیون مترمکعب در سال 92 به رقم روزانه 670 میلیون مترمکعب رسیده ایم.

زنگنه گفت: تولیدات میدان نفتی در ایلام تا عید دوبرابر می شود. خوشبختانه میادین مشترک نفت و گاز کشور سرو سامان گرفته به طوری که هم اکنون تولیداتمان از قطر بیشتر است.

او ادامه داد:برداشت نفت از میدان های غرب کارون نسبت به سال 92، 5 برابر شده است همچنین طرح توسعه فاز 11 پس از رفتن توتال و چینی ها به شرکت ایرانی پتروپارس سپرده شده است و عملیات حفاری چاه های آن به زودی شروع می شود؛ انتظار می رود برداشت از این فاز تا خاتمه این دولت شروع شود.

وزیر نفت گفت:میدان های مشترک تقریبا به سامان رسیده اند؛ از اساس قرار نیست در میدان های مشترک برداشت ما بیشتر باشد، زیرا برای نمونه در میدان فروزان سهم طرف دیگر (عربستان) بیشتر است.

زنگنه با اشاره به تاسیسات گازهای همراه نفت گفت: دربرنامه ششم توسعه جلوی سوزانده شدن بیش از 90 درصد از گاز های همراه نفت گرفته خواهد شد، با اجرای طرح هایی که فقط یک قلم آن نیاز به 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

وزیر نفت افزود: به بهره برداری رسیدن این طرح ها از امسال شروع می شود و تا خاتمه سال 1400 ادامه خواهد داشت.

ویروس کرونا؛ عامل کاهش تقاضا نفت در بازار جهانی / سهمیه بنزین نوروزی در اختیار دولت

وی همچنین از پالایشگاه بیدبلند به عنوان بزرگترین تأسیسات برای فراورش گاز های همراه نفت نام برد و افزود: بهره برداری از آن از اواخر امسال شروع می شود و نزدیک 3 و نیم میلیارد دلار برای بهره برداری آن هزینه شده است.

زنگنه اعلام نمود:طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی در این دولت شروع و با شرکت ایرانی برای توسعه این لایه مذاکره شده است.

او افزود:جمع آوری گازهای همراه نفت یکی از افتخارهای صنعت نفت است، بزرگترین تاسیسات جمع آوری فرآورش گازهای همراه نفت (طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس) امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت افزود : پیچیدگی فروش نفت خام یکی از دلایل ناموفق بودن عرضه نفت خام در بورس انرژی است و شرکت ملی نفت ایران در زمینه فروش نفت در بورس انرژی بسیار انعطاف به خرج داده است.

او با اشاره به مصرف بنزین گفت:میانگین مصرف کنونی بنزین روزانه 75 تا 76 میلیون لیتر است و پول حاصل از فروش بنزین به حساب هدفمندی یارانه ها می رود و رقمی گیر ما نمی آید.

او اعلام نمود: با سهمیه بندی بنزین مصرف 20 میلیون لیتر کاهش یافته است، اما بارها گفتم این رقم ثابت نمی ماند. سهمیه بندی سبب شد تراز منفی شدن بنزین به تاخیر بیفتد.

وزیر نفت اعلام نمود:اگر قیمت بنزین تغییر نمی کرد سال 1400 واردکننده بنزین می شدیم. ایران هم اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در اوپک است.

زنگنه ادامه داد:آینده برداشت گاز و میعانات گازی از پارس جنوبی رو به افت است و اکنون با همه توان تولید از این میدان در حال برداشت است؛ دیگر نمی توان با توجه به مقدار میعانات گازی پالایشگاه دیگری مانند ستاره خلیج فارس با خوراک میعانات گازی ساخت.

این مقام مسئول با اشاره به گازسوز کردن موتورها گفت:موتورسیکلت ها در کشور به زودی گازسوز می شوند، امروزه مشکل سوخت را نباید فقط در پالایشگاه ها جستجو کرد، بلکه بخش حمل و نقل هم باید در این باره لحاظ کرد، انسان عمر دارد، اما در ایران خودرو عمر ندارد.

او ادامه داد: در شهرهای بزرگ کشور بنزین و گازوئیل با کیفیت بالایی توزیع می شود، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی گفتند اگر قرار بود بنزین با کیفیت سال 92 توزیع شود شهرهای بزرگ دیگر قابل سکونت نبود.

وزیر نفت افزود:برای نخستین بار قرار است موتور سیکلت در کشور که تعدادشان هم زیاد است ، سی ان جی سوز شوند و قرار هم نیست قیمت سی ان جی تغییر کند.

زنگنه اعلام نمود: بالاترین حجم قاچاق سوخت، مربوط به گازوئیل است و قاچاق بنزین به دلیل خطرهایش اندک است، یکی از راه های مبارزه با قاچاق، مهار آن در مبدا است.

او اظهار کرد: مقدار توزیع ال پی جی کاهش نیافته است، این محصول مختص مصرف خانوارهای فاقد گاز طبیعی که تعداشان به 2 میلیون خانوار هم نمی رسد، است، ما هم اکنون روزانه 6 هزار تن ال پی جی توزیع می کنیم. این سوخت به طور غیر استاندارد برای سوخت خودروها مصرف می شود.

وزیر نفت گفت:امسال در مصرف گاز خانگی و تجاری رکورد ثبت کردیم، در دوم بهمن ماه رکورد روزانه 600 میلیون مترمکعب ثبت شد که رقم بسیار بالایی است.

او اعلام نمود: تفاوت مصرف گاز در تابستان و زمستان 300 میلیون مترمکعب است، افزایش مصرف داخلی صادرات گاز را با مسئله ای روبه رو نکرده است.

زنگنه با اشاره به طلب کشورمان از عراق ادامه داد: برای دریافت طلب گازی از عراق صادرات گاز طبیعی به عراق کارهایی اجرا شده است، اما هنوز پولی از سوی عراق دریافت نکرده ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 885

به "میادین مشترک نفت و گاز کشور سامان گرفته است، اجرای طرح های جلوگیری از سوخت گازهای همراه نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میادین مشترک نفت و گاز کشور سامان گرفته است، اجرای طرح های جلوگیری از سوخت گازهای همراه نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید