نمک درمانی روشی برای درمان بیماری های مختلف و دستگاه تنفسی

به گزارش مجله نماشو، تهران (پانا) - در بعضی از کشورهای دنیا شیوه ای درمانی با نمک به نام هالوتراپی یا نمک درمانی وجود دارد؛ درمانی که در آن فرد بیمار در اتاقی ساخته شده از سنگ نمک های مختلف قرار می گیرد و بدن او با نمک پوشانده می گردد و هوای دارای ذرات نمک را استشمام می نماید.

نمک درمانی روشی برای درمان بیماری های مختلف و دستگاه تنفسی

به گزارش پویا؛ نمک طعام طبیعی یکی از مواد غذایی بسیار ضروری و حیاتی برای حفظ سلامت و تعادل بدن انسان محسوب می شود و برای عملکرد صحیح مغز و متابولیسم بدن انسان، لازم و لازم است.

بر اساس مبانی و آموزه های طب سنتی ایرانی نیز نمک طعام طبیعی یکی از مواد غذایی بسیار ضروری و حیاتی برای حفظ سلامت و تعادل بدن انسان محسوب می شود و عدم مصرف نمک، زمینه ابتلا به انواع و اقسام بیماریها را فراهم می نماید.

اما بهره مندی از خواص و فواید نمک طعام صرفاً منحصر به مصرف خوراکی آن نیست؛ در کشورهای غربی و عربی از نمک طبیعی به عنوان یک ماده مفید یاد می نمایند و برای درمان بعضی از بیماری ها نمک درمانی تجویز می شود.

در بعضی از کشورهای دنیا، شیوه ای درمانی با نمک وجود دارد که نام آن هالوتراپی است؛ درمانی که در آن فرد بیمار در اتاقی ساخته شده از سنگ نمک های مختلف قرار می گیرد و بدن او با نمک پوشانده می شود و هوای دارای ذرات نمک را استشمام می نماید.

طبق نوشته پایگاه خبری nbc ریشه های نمک درمانی یا هالوتراپی به دوران قرون وسطی برمی شود اما محققان در سال های گذشته به مطالعه مزایای بالقوه آن پرداخته اند.

نیکت اسنوپل استادیار کالج پزشکی Touro در این باره می گوید: هالوتراپیاز از واژه یونانی halos که به معنای نمک است، گرفته شده است؛ در این روش از میکروذرات خشک نمک داخل یک فضای عظیم و خشک برای شبیه سازی آب وهوای معادن نمک استفاده می نمایند.

در سال 1843 میلادی نیز Feliks Boczowski پزشک لهستانی در مشاهدات خود متوجه می شود که بیماران وی که در معادن نمک کار می نمایند، در مقایسه با سایر معدنچیان از نظر تنفسی یا ریوی مسئله ای ندارند؛ هنگامی که سایر پزشکان متوجه این مسئله شدند، غارهای نمکی به عنوان درمانی برای بیماری های ریوی مانند ذات الریه و برونشیت آغاز به ظهور کردند.

با محبوبیت هالوتراپی بعضی از کارشناسان این حوزه معتقدند که این درمان می تواند بیماری هایی مانند آکنه، آلرژی های فصلی و آرتروز را نیز بهبود بخشد؛ اگرچه هنوز هیچ تحقیق قطعی ای برای تأیید این مسئله انجام نشده است؛ اما این بدان معنا نیست که هیچ تحقیق امیدوار نماینده ای درباره اثربخشی آن وجود ندارد.

یک مطالعه در سال 2007 که در ژورنال Pneumologia منتشر شد، نشان می دهد که بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) با استنشاق نمک خشک هر روز به مدت 30 دقیقه و پنج روز در هفته به مدت سه ماه، علائم اصلی بیماری آنها بهبود پیدا نموده است!

دکتر پائیل گوپتا سخنگوی انجمن ریه آمریکا در سال 2019 در اظهار نظری گفت: جوامع علمی کاملاً مطمئن نیستند که چرا نمک درمانی به بهبود شرایط ریه یاری می نماید؛ بسیاری از نظریه ها در خصوص مفید بودن این روش درمانی وجود دارد که ذرات نمک باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها در ریه ها می شوند یا اینکه نمک باعث کاهش التهاب و کاهش مخاط می شود؛ ما می دانیم که نمک دارای خواص ضدالتهابی است و این را در بیمارانی دیده ایم که بینی خود را با آب نمک شست وشو می دهند.

طبق نظر انجمن ریه آمریکا، یک نظریه مشهور در خصوص چرایی نمک درمانی (هالوتراپی) این است که ذرات نمک هنگام استنشاق، آب را به مجاری تنفسی و ریه ها منتقل و مخاط را نازک می نمایند که این عمل باعث تسهیل سرفه های خشک بیماران دستگاه تنفسی می شود.

شیوه درمانی این روش به طور کلی به دو صورت است؛ طبق گفته Global Wellness Institute روش خشک در عصر مدرن معمولاً در یک غار نمکی ساخته شده توسط انسان یا کاملاً عاری از رطوبت انجام می شود؛ جایی که فرد میکروذرات خشک نمک ایجادشده توسط یک هالوژناتور را استنشاق می نماید.

روش دوم، شامل استحمام در آب نمک، بلعیدن آب نمک و استفاده از آن برای شست وشوی بینی است.

در کشور لیبی از نمک درمانی برای درمان بیماری های ریوی استفاده می شود و این کشور از این لحاظ در دنیا شهرت پیدا نموده است؛ در شرق این کشور در شهر بنغازی محلی در جهت درمان بیماران برای نخستین بار توسط دو زن ایجاد شده است؛ بنیان گذاران این مجموعه که متخصص طب هستند، بیان می نمایند که استنشاق ذرات نمک، دستگاه تنفسی را تصفیه می نماید و فوایدی برای پوست دارد.

هواداران این روش درمان بیان می نمایند که سه ویژگی اصلی که عبارتند از: ضدالتهاب بودن نمک، ضدباکتری بودن نمک و بسیار جاذب بودن آن، در نمک طعام طبیعی وجود دارد و باعث بهبود کارایی ریوی می شود؛ به خلاف آنها مخالفان بیان می نمایند که هنوز مشاهدات قابل توجهی صورت نگرفته است و اثرات مفید آن محدود به نفرات اندکی است و باید مطالعاتی گسترده تر انجام شود و برای استفاده از این روش باید با پزشک مربوطه مشورت کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1688

به "نمک درمانی روشی برای درمان بیماری های مختلف و دستگاه تنفسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک درمانی روشی برای درمان بیماری های مختلف و دستگاه تنفسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید