هات هچ (Hot Hatch) چیست؟ رایج ترین خودروهای هات هچ
به گزارش مجله نماشو، وبسایت تکراتو: هات هچ (مخفف عبارت Hot Hatchback) اصطلاحی است که در نشریات اروپایی مرتبط با صنعت اتومبیل به خودروهای کوچک کلاس بدنه هاچ بک با توانایی ها بالای دینامیکی اطلاق می گردد. این خودروها عموما نمونه هایی کوچک و شهری بوده که با استفاده از پیشرانه هایی قدرتمند در کنار وزن بسیار کم، توانایی هایی بسیار بالا و حد و مقدار های خودروهای اسپرت پیدا نموده اند.
استفاده از این عبارت اولین با در دهه 1980 میلادی در اروپا رایج شد. این اصطلاح در جراید آمریکایی رایج نبوده و نمونه های کلاس بدنه هاچ بک، کوپه و سدان کوچک در دسته خودروهای اسپرت کوچک (Compact Sport) طبقه بندی می شوند.
خصوصیات خودروهای هات هچ
به طور کلی به خودرویی در کلاس بدنه هاچ بک که موتور آن در بخش جلویی واقع شده و نیروی فراوریی پیشرانه که معمولا از یک موتور 4 سیلندر خطی تامین می شود و به چرخ های جلویی و یا هر چهار چرخ منتقل می شود، هات هچ می گویند. البته بسیاری نیز عقیده دارند که نمونه های هاچ بک دیفرانسیل عقب و یا مجهز به پیشرانه 6 سیلندر نیز توانایی نهاده شدن در این دسته بندی را دارند.
این گونه از خودروهای اسپرت بر پایه خودروهای عادی شهری ساخته شده و تنها با ایجاد تغییراتی در موتور و سیستم فنربندی و در مواردی اضافه کردن قطعات تزئینی در بدنه برای افزودن چاشنی هیجان به ظاهر خودرو، به نمونه هایی قدرتمند با قابلیت شرکت در مسابقات تبدیل می شوند. در مجموع می توان گفت که سه فاکتور اصلی وزن کم، قیمت پایین و لذت رانندگی، شاخصه های اصلی این گونه از خودروها به حساب می آیند.
تاریخچه
اتومبیل های هاچ بک اسپرت سال ها پیش از ابداع این نام و در دهه 1950 و با ورود نمونه هایی مانند مینی (خودروی بسیار کوچکی که که در ایران با نام مینی ماینر شناخته می شد) پا به بازارهای جهانی گذاشتند.
رانندگان حرفه ای و طالب لذت رانندگی نیز با انتخاب نمونه هایی مانند فورد کاپری (Ford Capri) و یا ام جی بی (MGB) احتیاج خود به سرعت و شتاب را برآورده می کردند و هنوز علت برای ساخت خودروهای کوچک شهری با قدرت بالا احساس نمی شد.
در ادامه به معرفی 10 نمونه از برترین هات هچ های جهان در دهه ها و ادوار مختلف صنعت خودرو پرداخته و به مروری خواهیم داشت بر تاریخچه این کلاس مجذوب کننده، کوچک و قدرتمند از خودروهای موجود در بازار.
سیمکا 1100TI (سال 1973 میلادی)
سیمکا 1100TI (سال 1973 میلادی)سیمکا 1100 TI محصولی از شرکت فرانسوی سیمکا بود که در سال 1973 میلادی بر پایه مدل استاندارد این خودرو راهی بازارهای جهانی شد.این خودروی کوچک و سبک وزن 984 کیلوگرمی، از یک موتور 4 سیلندر 1.3 لیتری به حجم دقیق 1.248 سی سی نیرو می گرفت که توانایی فراوری نیرویی در حدود 82 اسب بخار و حداکثر گشتاور فراوریی در حدود 77 پاوند بر فوت (معادل 104 نیوتون متر) را داشت.
شاید از عدد در مقایسه با قدرت خودروهای امروزی رقم چشمگیری به حساب نیاید، اما در دهه 1970 میلادی و با شتاب اولیه ای کمتر از 12 ثانیه و حداکثر سرعتی در حدود 105 مایل در ساعت (معادل 169 کیلومتر در ساعت) سیمکا 1100TI در رده اولین خودروهای هات هچ جهان قرار می گرفت.
رنو 5 گوردینی یا رنو 5 آلپاین (سال 1976 میلادی)
رنو 5 گوردینی در سال 1976 میلادی و بر پایه خودروی مشهور فراتسوی رنو 5 موجود در ایران طراحی و فراوری شود. این خودرو سبک وزن 850 کیلوگرمی، با نام رنو آلپاین (Alpine) نیز شناخته شده و در کنار فولکس واگن گلف GTI یکی از اولین و برترین خودروهای هاچ بک با عملکرد بالای تاریخ به شمار میرود.
رنو 5 گوردینی از یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری استفاده می کرد که با حجم دقیق 1.397 سی سی، توانایی فراوری نیرویی در حدود 92 اسب بخار و حداکثر گشتاور فراوریی در حدود 84 پاوند بر فوت (معادل 114 نیوتون متر) را داشت. این موتور رنو 5 گوردینی را در زمانی در حدود 9.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به حداکثر سرعتی در حدود 105 مایل در ساعت (معادل 169 کیلومتر در ساعت) می رساند.
فولکس واگن گلف GTI MK1 (سال 1976 میلادی)
فولکس واگن گلف GTI MK1 (سال 1976 میلادی)در سال 1976 میلادی و همزمان با عرضه جهانی رنو 5 گوردینی، شرکت آلمانی فولکس واگن خودروی افسانه ای گلف GTI MK1 را راهی بازارهای جهانی نمود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پدر خودروهای هات هچ امروزی به شمار میرود.
فولکس واگن گلف GTI MK1 از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با حجم دقیق 1.588 سی سی استفاده می کرد که توانایی فراوری نیرویی در حدود 109 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 103 پاوند بر فوت (معادل 140 نیوتون متر) را داشت. این موتور فولکس واگن گلف نسل اول را در زمانی در حدود 9.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر می رساند. حداکثر سرعت این خودروی 840 کیلوگرمی نیز در حدود 113 مایل در ساعت (معادل 182 کیلومتر در ساعت) بود.
پژو 205 GTI (سال 1984 میلادی)
شرکت فرانسوی پژو در سال 1984 هات هچ مشهور خود را به بازار عرضه نمود. این خودروی سبک وزن 850 کیلوگرمی 3 در با توجه به قابلیت های حرکتی خود به یکی از نمونه های مناسب برای مسابقات اتومبیل رانی و رالی تبدیل گشت.
پژو 205 GTI از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با حجم دقیق 1.580 سی سی استفاده می کرد. این موتور توانایی فراوری نیرویی در حدود 104 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 98 پاوند بر فوت (معادل 134 نیوتون متر) را داشت. پژو 205 GTI به زمانی در حدود 9 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر احتیاج داشت و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 118 مایل در ساعت (معادل 190 کیلومتر در ساعت) را داشت.
لانچیا دلتا اینتگرال (سال 1991 میلادی)
لانچیا دلتا اینتگرال (Lancia Delta Integrale) یک خودروی هاچ بک 5 در چهار چرخ متحرک بود که به وسیله شرکت ایتالیایی لانچیا در سال 1991 میلادی راهی بازار شد و توانست مسیر و نگاه عمومی به اتومبیل های کلاس هات هچ را تغییر دهد. این خودرو یکی از اتومبیل های پیروز در مسابقات رالی جهانی نیز نام گرفت.
این خودرو با استفاده از موتور 4 سیلندر خطی 2.0 لیتری خود به حجم دقیق 1.995 سی سی، توانایی فراوری نیرویی در حدود 207 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 220 پاوند بر فوت (معادل 298 نیوتون متر) را با استفاده از سیستم توربوشارژر داشت. لانچیا دلتا اینتگرال برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها به زمانی در حدود 6 ثانیه احتیاج داشت و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 134 مایل در ساعت (معادل 216 کیلومتر در ساعت) بود.
دایهاتسو TR-XX Avanzato R (سال 1997 میلادی)
خودروسازان ژاپنی تعبیر خاص خود از خودروهای موجود در این کلاس بدنه ویژه را داشتند. این شرکت ها به جای بهینه سازی خودروهای هاچ بک کوچک، تمرکز خود را بر روی ساخت خودروهای فوق کوچک با موتورهای بسیار کم حجم بدون عوارض و مالیات قرار دادند که دایهاتسو TR-XX Avanzato R با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ یکی از آن نمونه ها بود.
دایهاتسو TR-XX Avanzato R از یک موتور مینیاتوری 4 سیلندر 0.7 لیتری به حجم دقیق 659 سی سی استفاده می کرد که توانایی فراوری نیرویی در حدود 64 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 74 پاوند بر فوت (معادل 100 نیوتون متر) را با استفاده از سیستم توربوشارژر داشت. این خودروی سبک وزن 740 کیلوگرمی به زمانی در حدود 8.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت احتیاج داشت و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 100 مایل در ساعت (معادل 160 کیلومتر در ساعت) را داشت.
دایهاتسو TR-XX Avanzato R در بازی کامپیوتری Grand Turismo 6 نیز حضور داشت و توانست به عنوان یکی از نمونه های پرشمار حاضر در این بازی مخصوص کنسول پلی استیشن 3 به رقابت با حریفان بپردازد.
فورد فوکاس RS (سال 2002 میلادی)
فورد فوکاس RS در سال 2002 بر پایه مدل اصلی فورد فوکاس طراحی و راهی بازار خودروهای هاچ بک گشت. این خودرو با تکیه بر قابلیت های فنی بالا و لذت رانندگی توانست به پیروزیت قابل توجهی در این کلاس بدنه از خودروها دست پیدا نماید. در این سال ها با توجه به استفاده از سیستم های کمکی مختلف وزن خودروها کوچک افزایش پیدا کرده و فورد فوکاس RS با وزنی در حدود 1.280 کیلوگرم، یک نمونه سبک وزن به حساب می آمد.
فورد فوکاس RS با استفاده از موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو خود به حجم دقیق 1.988 سی سی، توانایی فراوری نیرویی در حدود 212 اسب بخار را داشت و حداکثر گشتاور فراوریی آن نیز برابر با 228 پاوند بر فوت (معادل 310 نیوتون متر) بود. این خودرو به زمانی در حدود 6.7 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت احتیاج داشت و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 144 مایل در ساعت (معادل 232 کیلومتر در ساعت) بود.
رنو مگان R26.R (سال 2008 میلادی)
رنو مگان R26.R در سال 2008 میلادی بر پایه رنو مگان RS نسل دوم ساخته شد. این خودروی هات هچ قدرتمند، زیبا و اسپرت با توانایی های دینامیکی و حرکتی بسیار بالا، مورد استفاده تیم رنو در مسابقات اتومبی رانی و رالی نیز نهاده شد و توانست به یکی از برترین خودروهای هاچ بک پرقدرت زمان خود تبدیل شود.
رنو مگان R26.R از یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر استفاده می کرد. این موتور قدرتمند با حجم دقیق 1.998 سی سی نیرویی در حدود 227 اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود 228 پاوند بر فوت (معادل 310 نیوتون متر) را فراوری کرده که این خودروی اسپرت کوچک و 1.230 کیلوگرمی را در زمانی در حدود 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 147 مایل در ساعت (معادل 237 کیلومتر در ساعت) می رساند.
آئودی A1 کواترو (سال 2011 میلادی)
خودروسازان آلمانی در طول تاریخ این صنعت به عنوان یکی از فراوری کنندگان محصولات با کیفیت بالا شناخته می شوند. آئودی A1 کواترو نیز یکی از این نمونه ها بوده که با تیراژ 333 نمونه، در رده خودروهای کلاس هات هچ قرار می گرفت. تنها نکته منفی این خودرو، قیمت بالای 40.000 دلاری (معادل 168 میلیون تومان با احتساب دلار 4.200 تومانی در زمان نگارش) بود که یکی از فاکتورهای لازم برای نهاده شدن در رده خودروهای هاچ بک با عملکرد بالا را از آن سلب می نمود.
آئودی A1 کواترو از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر استفاده می کرد که با فراوری نیرویی برابر با 252 اسب بخار و حداکثر گشتاور فراوریی در حدود 258 پاوند بر فوت (معادل 350 نیوتون متر)، در زمانی در حدود 5.7 ثانیه، از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. حداکثر سرعت این خودروی 1.465 کیلوگرمی نیز در حدود 152 مایل در ساعت (معادل 245 کیلومتر در ساعت) بود.
رنو کلیو RS 200 (سال 2013 میلادی)
رنو کلیو یکی از نمونه هایی است که مدل های مختلف آن مانند رنو کلیو RS 220 شایستگی حضور در لیست برترین هات هچ های جهان را دارند. اما در این نوشته به مدل RS 200 این شرکت اشاره می کنیم که در سال 2013 میلادی راهی بازارهای جهانی گشت.
رنو کلیو RS 200 با استفاده از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر، توانایی فراوری نیرویی در حدود 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور فراوریی در حدود 177 پاوند بر فوت (معادل 240 نیوتون متر) را از موتور 1.618 سی سی خود را داشت. این خودروی 1.200 کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی کمتر از 6.8 ثانیه احتیاج داشته و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 143 مایل در ساعت (معادل 230 کیلومتر در ساعت) بود.
پ
منبع: برترین ها