هر آنچه از سازمان تجارت جهانی باید بدانید

به گزارش مجله نماشو، سازمان تجارت جهانی (World Trade Organization WTO) در سال 1995 شکل گرفت، این سازمان یکی از جوانترین سازمانهای بین المللی است.

هر آنچه از سازمان تجارت جهانی باید بدانید

در حقیقت این سازمان جانشین موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (General Agreement on Tariff and Trade GATT) می باشد که پس از جنگ دنیای دوم تاسیس شده بود. بدین ترتیب می توان گفت هر چند سازمان تجارت دنیای هنوز جوان است اما نظام تجارت چند جانبه که تحت گات شکل گرفت قدمتی پنجاه ساله دارد. طی پنحاه سال گذشته دنیا شاهد رشدی چشمگیر در تجارت دنیای بوده است، بطوریکه صادرات کالا هر ساله به طور میانه رشدی معادل 6 درصد داشته و کل حجم تجارت در سال 1997، چهارده برابر سال 1950 بود که این فرایند رشد بی سابقه ای داشته است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

نظام تجارت دنیای به وسیله یک سری دور مذاکرات تجاری تحت موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت گات شکل گرفت نخستین دور مذاکرات اساساً در خصوص کاهش تعرفه ها بود لکن مذاکرات بعدی سایر زمینه ها از قبیل معیارها و ضوابط غیرتعرفه های و ضوابط ضد دامپینگ (فروش زیر قیمت) را نیز در بر گرفت، از مهمترین دور مذاکرات که بین سالهای 94 - 1986 بود و به دور اروگوئه معروف است منجر به تشکیل سازمان تجارت دنیای گشت. البته مذاکرات به این مرحله ختم نگشت و بعضی از آنها بعد از پایان دور اروگوئه نیز ادامه یافت چنانچه در سال 1997 توافقاتی در زمینه خدمات ارتباطات راه دور حاصل شد که 69 دولت در خصوص برقراری معیارهای گسترده آزاد سازی فراتر از موافقتنامه دور اروگوئه در آن به توافق رسیدند.

در همان سال، چهل دولت با موفقییّت مذاکرات خود را در زمینه تجارت آزاد فراوریات فن آوری اطلاعات پایان بخشیدند و هفتاد عضو یک تعهدنامه انجام خدمات اقتصادی را در زمینه پوشش بیش از 95 درصد معاملات تجاری بانکها، بیمه و اطلاعات اقتصادی و اوراق قرضه امضاء کردند. در سال 2000 مذاکرات نو در زمینه خدمات و کشاورزی شروع شد این دور مذاکرات وارد برنامه های وسیعتری در اجلاس توسعه دوحه (DDA) که در چهارمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت دنیای در دوحه، قطر، در نوامبر 2001 بود گشت، بر اساس بیانیه دوحه، دور نو مذاکرات که از آخر ژانویه 2002 شروع شده است باید تا پایان ژانویه سال 2005 به پایان برسد. در دور دوحه مذاکرات و سایر کارهایی در زمینه محدودیتهای غیرتعرفه ای کشاورزی، تجارت و محیط زیست، بعضی مقررات سازمان تجارت دنیای از قبیل اعطای یارانه، قوانین ضد دامپینگ، سرمایه گذاری ، سیاستهای رقابتی، تسهیلات تجاری، شفافیت در مقررات خریدهای دولتی، حقوق معنوی، مالکیت، و یک سری از مسائلی که تحت عنوان مسائل کشورهای در حال توسعه در بکارگیری موافقتنامه های سازمان تجارت دنیای است، صحبت می گردد.

سازمان تجارت دنیای

سازمان تجارت دنیای (WTO) یک سازمان بین المللی است؛ که قوانین دنیای تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می نماید. اعضای سازمان تجارت دنیای کشورهایی هستند که موافقت نامه های (حدود 30 موافقت نامه) این سازمان را امضا نموده اند. مقر سازمان تجارت دنیای در ژنو، سویس واقع شده است. تا نوامبر 2006، 150 کشور عضو این سازمان شده اند. ویتنام در حال حاضر نوترین عضو این سازمان محسوب می گردد.

اهداف سازمان تجارت دنیای

اهدافی که سازمان تجارت دنیای برای خود تعریف نموده است بدین توضیح می باشد:

  • ارتقای سطح زندگی
  • تامین اشتغال کامل در کشورهای عضو
  • توسعه فراوری و تجارت و بهره وری بهینه از منابع دنیای
  • دستیابی به توسعه پایدار با بهره برداری بهینه از منابع
  • حفظ محیط زیست
  • افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر پیشرفته از رشد تجارت بین المللی
منبع: الی گشت
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 2113

به "هر آنچه از سازمان تجارت جهانی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه از سازمان تجارت جهانی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید