هسته بورس ایران برای معامله کارگزاری ها طراحی شده نه عموم مردم

به گزارش مجله نماشو، یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تغییر ساعت معامله بعضی نماد ها برای کمتر شدن مشکلاتی است که کندی هسته معاملات برای افراد ایجاد نموده، اتفاق می افتد.

هسته بورس ایران برای معامله کارگزاری ها طراحی شده نه عموم مردم

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ آنلاین از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، مهرداد رجبی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص کندی هسته معاملات گفت: حقیقت این است که هسته معاملات فعلی که در سالهای گذشته خریداری شده به دلایل تحریم امکان پشتیبانی از آن وجود ندارد و عملکرد فعلی آن حاصل کوشش شبانه روزی کارشناسان و مدیران در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است.

وی با بیان اینکه ساختار اولیه هست معاملات خریداری شده بروکر محور بوده است ادامه داد: در ساختار بروکر محور می بایست سفارشات از مردم توسط شرکتهای کارگزاری دریافت و تجمیع و توسط خود شرکتهای کارگزاری در هسته معاملات صورت گیرد و نباید خود افراد مستقیم و در هسته معاملات فعالیت نمایند.

رجبی ضمن بیان این موضوع که سامانه معاملاتی بورس مشکل خاصی ندارد، توضیح داد: این مساله که همه افرادی که وارد بورس می شوند، می توانند معامله نمایند تا حدود زیادی این مشکل را تشدید نموده و باعث شده تعداد سفارش ها زیاد گردد و در سیستم اشکال به وجود بیاید. به عبارت دیگر، کارگزاری ها با روش تجمیع سفارش باید در این هسته معاملاتی، معامله انجام دهند.

این کارشناس بورس تاکید نمود: بخش فناوری سازمان بورس به دنبال روشهایی برای رفع مسائل مذکور از جمله فراوری یک سامانه بومی معاملات است که این امر با توجه به پیچیدگی های فنی و بیزنسی وسیعی که دارد بسیار زمان بر است. بطور کلی فراوری هسته معاملات یک فعالیت هایتک بشمار میرود و در جهان کشورهای معدودی پیروز به فراوری و استفاده عملیاتی از آن شده اند. همچنین ایجاد یک سامانه معاملات سوم و انتقالی بعضی از صنایع یا نمادها به آن هسته و نیز راه اندازی سامانه تجمیع سفارشات توسط شرکتهای کارگزاری روش های دیگری است که در روزهای اخیر در خصوص آن اخباری منتشر و توسط کارشناسان این حوزه در حال آنالیز است.

وی توضیح داد: تغییر ساعت معامله بعضی نمادها مسکن مقطعی است که این امکان را فراهم می آورد که کلیه نمادها بتواند در یک روز معاملاتی و ساعت های مختلف معامله شوند. به همین دلیل نمادهایی که دارای بعضا دارای صف خرید و فروش سنگین هستند را به راند دوم بازار می فرستند تا مشکل کندی هسته معاملات تا حدودی رفع گردد.

رجبی ضمن رد مباحث مطرح شده درباره حمایت های دولت از بعضی نمادهای خاص، اضافه نمود: جنس تغییر ساعت معاملات فنی است و هیچ گونه ارتباطی به حمایت از سوی دولت برای بعضی نمادهای خاص ندارد. تعداد سفارشات و مچ شدن معاملات در بعضی از نمادها بقدری زیاد است که هسته معاملات را به شدت با مشکل روبرو می نماید. معاملات سهم هایی مانند خودرو و خساپا، و شستا و بعضی عرضه های اولیه را بعد از ساعات 12:30 انجام می دهند تا برای سایر نمادها مشکل کندی هسته معاملات کمتر گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1222

به "هسته بورس ایران برای معامله کارگزاری ها طراحی شده نه عموم مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هسته بورس ایران برای معامله کارگزاری ها طراحی شده نه عموم مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید