هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار احیا شد

به گزارش مجله نماشو، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار از احیای هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در این شهرستان اطلاع داد.

هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار احیا شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، کاظم کامیاب با اعلام این خبر اضافه کرد: احیای هنرهای منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن از اولویت های این اداره است که بر این اساس احیاء و آموزش هنر گلدوزی سنتی در دستور کار قرار گرفته است.

او ادامه داد: از ابتدای سال 98 در دو روستای باسفر و کریم آباد با توجه به پیگیری ها و پرداخت تسهیلات و همت هنرمندان 15 نفر در این رشته مشغول فعالیت شده اند و انتظار می رود با توجه به استقبال بسیار خوب مجدد این رشته در بیشتر روستاها رونق بگیرد.

کامیاب اظهار کرد: گلدوزی هنری است برای دوختن طرح های مختلف که با سوزن و انواع نخ روی پارچه انجام می گردد و موارد استفاده از این هنر به صورت پرده دیواری، روطاقچه ای، روبالشتی و... است که زنان روستایی با حوصله، تخیلات ذهنی خود که بیشتر موجودات افسانه ای بالدار، پرندگان بهشتی و گل و بوته است، بر روی پارچه سوزن دوزی می نمایند.

کامیاب با اشاره به تخصیص 600 میلیون ریال تسهیلات به 12 هنرمند گلدوزی سنتی اضافه کرد: این میزان تسهیلات به منظور تهیه مواد اولیه گلدوزی سنتی و دوخت آن در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: بهترین بازار فروش برای شناساندن هنرهای صنایع دستی شرکت در نمایشگاه ها است که با موافقت و همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی از ابتدای سال 98، هنرمندان شهرستان در رشته های گلدوزی سنتی، فرت بافی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در پنج نمایشگاه سراسری شرکت نموده اند. حضور هنرمندان در این نمایشگاه ها باعث فروش تولیدات، تشویق هنرمندان و کارآفرینی در شهرستان شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 712

به "هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار احیا شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار احیا شد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید