پزشکی مسئله محور است نه روش محور

به گزارش مجله نماشو، استاد دانشگاه و پژوهشگر در دانشگاه لیدن هلند و هاروارد آمریکا با بیان این که پزشکی مسئله محور است نه روش محور گفت: پزشکان هم در اطلاع رسانی درست به بیماران کار پیچیده ای بر دوش دارند هم باید ذهن مردم را از گزاره های نادرست بزدایند و هم خود منشاء گزاره نادرستی نباشند.

پزشکی مسئله محور است نه روش محور

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا مشاقی، پزشک و استاد دانشگاه لیدن هلند و پژوهشگر دانشگاه هاروارد با پیوستن به پویش #علمی-شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان پزشکی مسئله محور است، نه روش محور منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: پزشکی مساله محور است نه روش محور. مساله توسط غیر پزشکان طرح می گردد و پزشک در مقام پاسخ گویی است. به طور تاریخی این گونه نبوده که پرسش را خود دانش پژوه بر اساس توانایی های خود طرح کند و به جستجوی پاسخ برود. احتیاج به پاسخ فوری و پیچیدگی پرسش های پزشکی در طول تاریخ این رشته علمی را دستخوش گزاره های نادرست بسکمک نموده است.

مشاقی در بخش دیگری از این یادداشت می گوید: بیمار و خانواده های آنها چه بسا درگیر چنین گزاره های نادرستی شوند و به خود و دیگران آسیب بزنند. راه برون رفت، اعتماد به پزشک و به روز بودن پزشکان است. اعتماد به پزشکی خواسته ای به جاست. علم پزشکی نتایجی ملموس داشته است. اگر امروز فلج اطفال در سرزمین ما نیست، گلودرد باکتریایی بیماری کشنده محسوب نمی گردد و میزان مرگ و میر بر سر زایمان بسیار کم شده است، همه از دستاوردهای کارگزاران و دانشمندان این رشته است. پزشکان هم در اطلاع رسانی درست به بیماران کار پیچیده ای بر دوش دارند هم باید ذهن مردم را از گزاره های نادرست بزدایند و هم خود منشاء گزاره نادرستی نباشند.

به گزارش خبرنگاران، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده؛ پویشی را به نام #علمی-شو راه اندازی نموده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می نماید با فراوری و ارسال پیغام های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را کمک نمایند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت نموده است به وسیله ایمیل کرسی به نشانی [email protected] ، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش #علمی-شو بپیوندند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3847

به "پزشکی مسئله محور است نه روش محور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکی مسئله محور است نه روش محور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید