پوست در زمستان از تو چه می خواهد؟

به گزارش مجله نماشو، با آمدن سرما، همه دل شان می خواهد بروند در برترین مراکز خرید و انواع کت، کاپشن و پالتوها را زیر و رو نمایند یا اینکه رفقا را جمع نمایند، بروند در ارتفاعات تا از طبیعت زیبا لذت ببرند. این جور مواقع در کیف و کوله پشتی، همه چیز از چسب زخم بگیر تا آدامس بادکنکی پیدا می گردد؛ اما مرطوب نماینده و ضد آفتاب چطور؟ دستکش تان را هم که جا گذاشته اید. یک جفت جوراب پشمی هم که نمی ارزید پول پایش بدهید؛ اگر این جوری بخواهید ادامه بدهید پیش از میانسالی، پیری به سراغ تان می آید.

پوست در زمستان از تو چه می خواهد؟

پوست در زمستان از تو چه می خواهد؟

نویسنده: روژان کریمیان

با آمدن سرما، همه دل شان می خواهد بروند در برترین مراکز خرید و انواع کت، کاپشن و پالتوها را زیر و رو نمایند یا اینکه رفقا را جمع نمایند، بروند در ارتفاعات تا از طبیعت زیبا لذت ببرند. این جور مواقع در کیف و کوله پشتی، همه چیز از چسب زخم بگیر تا آدامس بادکنکی پیدا می شود؛ اما مرطوب نماینده و ضد آفتاب چطور؟ دستکش تان را هم که جا گذاشته اید. یک جفت جوراب پشمی هم که نمی ارزید پول پایش بدهید؛ اگر این جوری بخواهید ادامه بدهید پیش از میانسالی، پیری به سراغ تان می آید.

نقش پوست در تنظیم حرارت بدن

پوست، نقش مهمی در تنظیم حرارت بدن داد. در واقع جریان خون گسترده ی پوست، باعث حفظ گرمای طبیعی بدن می شود. توسعه خونی پوست در برابر سرما به نحوی تغییر می یابد که بتواند در دمای پانزده تا پنجاه درجه ی سانتیگراد محیط، دمای مرکزی بدن را در حدود 37 درجه ی سانتی گراد حفظ کند، تغییر در جریان خون پوست، مکاهمم لرزیدن بدن در برابر سرما و تغییر رنگ پوست، همگی برای حفظ سلامت ارگان های داخلی بدن صورت می گیرند. با اینکه واکنش پوست در نوزادان، بزرگسالان و افراد مسن تا حدودی فرق دارد؛ اما پاسخ کلی پوست در جهت ثابت ماندن دمای مرکزی بدن یکسان است. البته استعدادهای فردی معین هم در انجام واکنش های سرمایی مهم اند، به نحوی که برخی افراد نسبت به سرما حساس تر بوده و سرمای خفیف می تواند در این افراد، علایم اختلالات سرمایی را بروز دهد. برعکس، افرادی که به مدت طولانی در معرض سرما بوده اند (به ویژه اگر در سال های اولیه زندگی در محیط های سرد زندگی نموده باشند)، توانایی بدن شان در مقابله با سرما بالاتر می رود. همه ی مسایلی که به آن اشاره شد، نشان می دهند پوست در جهت حفظ منافع بدن، تغییراتی در خود ایجاد می نماید؛ اما در این میان ممکن است خود پوست هم آسیب های خفیف یا جدی ببیند.

ضرورت مرطوب نماینده و ضدآفتاب در زمستان

از جمله آسیب هایی که همه شما ممکن است در این فصل تجربه کنید، خشکی سطحی و سرخ شدن پوست در اثر سرماست. این حالت چنانچه مدت تماس پوست با سرما کوتاه باشد، بعد از قرار گرفتن در محیط معمولی به تدریج برطرف شده و رنگ پوست به حالت عادی باز می شود؛ ولی چنانچه فرد ساعات طولانی و بطور متمادی در معرض سرما باشد. این تغییر رنگ، خشکی و خشن شدن پوست، می تواند در پوست فرد به جای مانده و سطح پوست را دچار تغییر حالت دایم کند. بنابراین همه ی افراد توصیه می شود که در این فصل از کرم های مرطوب نماینده و ضد آفتاب به اندازه کافی استفاده نمایند. کرم های ضد آفتاب به ویژه در افرادی که در معرض برف قرار می گیرند، مانند کسانی که در ارتفاعات و کوهستان های برفی اسکی می نمایند، بسیار با اهمیت تر است. زیرا علاوه بر احتیاج دایمی پوست به ضد آفتاب، سطوح برف و یخ که منعکس نماینده ی نور آفتاب اند، می توانند فرد را در معرض تماس مضاعف با اشعه UV قرار داده و آسیب های بیشتری به پوست وارد نمایند.

پوست تان را به لذت آب داغ نفروشید!

با توجه به حساسیت و کاهش رطوبت پوست در فصل زمستان و متعاقباً خشک شدن پوست، توصیه می کنیم در این فصل به منظور جلوگیری کردن از خشک شدن مضاعف پوست و بعلاوه چروک افتادن آن، از گرفتن حمام های آب داغ خودداری کنید. منظور ما این نیست که بروید زیر آب سرد، یخ بزنید. سرما بخورید و بیندازید گردن ما! قبل از رفتن زیر دوش، ساعد خود را زیر دوش ببرید و دمای نسبی آب را امتحان کنید، آب ولرم یا نسبتاً گرم مناسب ترین حالت است، پوست تان را با حوله خشک کنید و نقاط حساس تر پوستی از جمله دست و صورت تان را با کرم مرطوب نماینده، مرطوب کنید.

مراقبت از اندام های حرکتی

توقف طولانی به صورت قرار گرفتن در حالت سکون و بدون تحرک یا آویزان ماندن اندام تحتانی به مدت طولانی، باعث آسیب های مهم به ویژه در افرادی که ورزش های زمستانی انجام می دهند. می شود. به علاوه احتمال آسیب و برخورد و تصادفات در ارتفاعات پوشیده از برف و یخ وجود دارد که باید بطوری جدی مد نظر جوانان و ورزشکاران قرار گیرد. این آسیب ها چنانچه فرد سیگاری بوده یا سابقه ی هرگونه بیماری عروقی محیطی را داشته باشد، بسیار با اهمیت تر است و می تواند علاوه بر پوست، صدمات جدی هم به اندام های تحتانی و فوقانی فرد وارد کند. چنانچه در برخورد با سرما دچار کهیر سرمایی می شوید یا اگر بطور موقت دچار کبودی یک یا چند انگشت دست شده یا هر نوع کبودی جلدی یا علایم خونریزی یا زخم غیرعادی در اندام های تان دیده می شود، حتماً با متخصص پوست مشورت کنید، زیرا هر یک از علایم فوق، قابل آنالیز بوده و ممکن است علت بر بیماری های مهم داخلی و عروقی باشد.

سرمای سخت، سر بی گناه می دهد بر باد

پوست و موی سر هم در فصل زمستان، توجهات ویژه می طلبند. پوست سر در زمستان دچار خشکی می شود، بخصوص اگر در روزهای سرد زمستانی، سرخود را خوب نپوشانیم، بادهای سرد و دمای پایین هوا به خوبی خدمت پوست سر خواهند رسید. تا به حال فکر نموده اید که چرا در زمستان موهای تان بیشتر وز می شوند؟ سرمای این فصل، الکتریسیته ی ساکن را به مدت بیشتری روی موها نگه می دارد که این مساله، باعث فاصله گرفتن موها یا به اصطلاح وز شدن آنها می شود.

این چند نکته را رعایت کنید

هنگام خروج از منزل، حتماً سرخود را با شال زمستانی یا کلاه به خوبی بپوشانید. بیش از حد از شامپو استفاده نکنید و حتماً بعد از شستن موهای تان، نرم نماینده بزنید. بعد از حمام، ابتدا موهای تان را به خوبی با حوله آبگیری کنید، سپس سشوار بکشید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که هر روز از سشوار، اتوی صاف نماینده و فرنماینده و دیگر دستگاه هایی که با گرمای شدید موها را جزغاله می نمایند، استفاده می کنید؛ لطفاً در این فصل دست از سر خود بردارید.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 95.

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1880

به "پوست در زمستان از تو چه می خواهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست در زمستان از تو چه می خواهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید