پیشرفت 70درصدی عملیات بازسازی ایوان کاخ چهلستون اصفهان

به گزارش مجله نماشو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از پیشرفت 70 درصدی عملیات بازسازی ایوان مجموعه جهانی کاخ چهلستون اطلاع داد.

پیشرفت 70درصدی عملیات بازسازی ایوان کاخ چهلستون اصفهان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، فریدون الله کمک امروز 3 خرداد ماه با اعلام این مطلب گفت: طی سال های 1390 تا 1392 بر اثر آسیب های شدیدی که بر سازه چوبی ایوان کاخ چهلستون به عنوان بزرگ ترین سازه چوبی در بناهای تاریخی کشور وارد شده بود، بخش پیشانی این بنای بزرگ بازسازی شد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه تمامی ساختار این مجموعه بزرگ شامل سقف و ستون ها از چوب است، آسیب های وارده به سقف توسط کارشناسان آنالیز شد و در نهایت از نیمه دوم سال 1393 عملیات بازسازی سقف ایوان در سه محور شامل بازسازی استحکامات سقف، بازسازی تزئینات سقف که با هنر معرق کاری تزئین شده و همچنین حذف داغ آب هایی که از حدود صد سال قبل بر روی سقف قابل رؤیت بود، شروع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تأکید کرد: بازسازیگران در اقدامی دیگر بازسازی تزئینات دیواره های ایوان که عمدتا از جنس گچ است و لایه برداری انواع آلودگی ها از روی ستون های ایوان نیز شروع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان توضیح داد: در حال حاضر در مجموعه ایوان شرقی کاخ چهلستون بیش از پنج عملیات بازسازیی در جریان است که تا خاتمه فروردین ماه سال 1398 شاهد اتمام عملیات بازسازی تزئینات دیوارهای ایوان و همچنین بازسازی ستون ها و بخش قابل توجهی از استحکامات و تزئینات سقف بوده ایم به گونه ای که در حال حاضر 70 درصد عملیات بازسازی این ایوان به اتمام رسیده است.

او گفت: با توجه به ظرفیت تزئینات در این ایوان باشکوه از یک سو و بازدید دائم گردشگران از این مجموعه و در عین حال پیچیدگی های عملیات استحکام بخشی سقف و بازسازی تزئینات کوشش می کنیم تا در سال 1399 به جامانده عملیات بازسازی این ایوان را در صورت تخصیص اعتبار لازم به اتمام برسانیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3788

به "پیشرفت 70درصدی عملیات بازسازی ایوان کاخ چهلستون اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 70درصدی عملیات بازسازی ایوان کاخ چهلستون اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید