چگونگی درمان سرطان تیروئید با شیمی درمانی

به گزارش مجله نماشو، شیمی درمانی، تزریق یا مصرف داروهای ضد سرطان برای کشتن سلول های سرطانی است؛ به طوری که دارو وارد جریان خون شده و برای یافتن سلول های سرطانی در بدن حرکت می نماید. به طور معمول شیمی درمانی برای درمان سرطان تیروئید مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ اما ممکن است برای بعضی از بیماران که به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهند، تنها راهکار باشد. در این مقالهروش درمان سرطان تیروئید با شیمی درمانی و عوارض پس از درمان را باهم مرور می کنیم.

چگونگی درمان سرطان تیروئید با شیمی درمانی
درمان سرطان تیروئید با شیمی درمانی چندان رایج نیست، اما در بعضی موارد تنها راهکار است و برای بعضی از انواع خاص سرطان تیروئید مثل سرطان آناپلاستیک با پرتودرمانی ترکیب می شود. در مواردی که سرطان پیشرفت زیادی داشته و بیمار به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهد نیز از شیمی درمانی استفاده می شود.

در روز شیمی درمانی بیمار به کلینیک مورد نظر مراجعه می نماید و همان روز داروی ضد سرطان به جریان خون او تزریق می شود. فرایند تزریق دارو چند ساعت طول می کشد؛ از این رو به بیماران پیشنهاد می شود تا کتاب یا روزنامه ای به همراه داشته باشند یا کسی را با خود به کلینیک ببرند تا زمان برایشان زودتر سپری شود.

طی چند روز درمان، چندین نوع داروی مختلف طی فرایند شیمی درمانی وارد بدن بیمار می شود و ممکن است بتواند مقداری از دارو را درون یک تلمبه قابل حمل با خود به خانه ببرد. برای بعضی از انواع شیمی درمانی، بیمار باید یک شب یا حتی چند روز را در بیمارستان بستری باشد.

انواع داروهای ضد سرطانی برای سرطان تیروئیدداروهای شیمی درمانی که اکثراً برای درمان سرطان مدولاری تیروئید و سرطان آنپلاستیک تیروئید استفاده می شوند عبارت اند از:

* داکاربازین

* وین کریستین

* سیکلوفسفامید

* دوکسوروبیسین

* استرپتوزوسین

* فلوئورواوراسیل

* پاکلیتاکسل

* دوستاکسل

* کربوپلاتین

عوارض جانبی احتمالیداروهای ضد سرطانی به سلول هایی حمله می نمایند که سرعت فراوری تقسیم آن ها بالا است؛ اما بعضی از سلول های دیگر مانند سلول های مغز استخوان، سقف دهان، روده و فولیکول های مو نیز سرعت تقسیم بالایی دارند. شیمی درمانی به احتمال زیاد بر این امر تأثیر گذاشته و عوارضی در پی خواهد داشت. عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع و دوز داروهای تجویزی و مدت زمان مصرف آن ها بستگی دارد. شایع ترین عوارض جانبی شیمی درمانی عبارت اند از:

* ریزش مو

* زخم دهان

* بی اشتهایی

* تهوع و استفراغ

* اسهال

* احتمال افزایش عفونت (ناشی از سطح پایین گلبول سفید خون)

* احتمال بالای کبودی و خونریزی (ناشی از سطح پایین پلاکت خون)

* خستگی (ناشی از سطح پایین گلبول قرمز خون)

همه این عوارض جانبی عموماً گذرا بوده و پس از انتها دوره درمان از بین خواهند رفت؛ اما در کل راه هایی برای کاهش این عوارض جانبی وجود دارد. به عنوان مثال داروهایی که می توانند تهوع و استفراغ را کاهش داده یا به طور کلی از آن ها جلوگیری نمایند.

بعضی از داروهای شیمی درمانی ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشند که حتما باید تحت نظارت مصرف شوند. به عنوان مثال دوکسوروبیسین (یکی از رایج ترین داروهای شیمیایی مورد استفاده در سرطان تیروئید) می تواند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد. در صورت استفاده از این دارو، پزشک قلب بیمار را با تست هایی مانند اکوکاردیوگرام به طور مرتب تحت نظر دارد.

آیا شیمی درمانی برای سرطان تیروئید یک درمان موثر است؟به طور کلی این نوع سرطان بیشتر با جراحی یا پرتودرمانی درمان می شود و در مواقع نادر که بیماری پیشرفت زیادی داشته، پزشک معالج به سراغ داروهای ضد سرطانی (شیمی درمانی) می رود.

به نقل از نشریه Lancet Oncology، دنیس کروس مدیر مرکز تومور مغزی و گردن بیمارستان لینوکس هیل واقع در شهر نیویورک آمریکا اذعان داشته که سرطان تیروئید دیگر بیماری مرگباری نیست و تعداد بسیار کمی از بیماران در اثر آن جان خود را از دست می دهند. این پزشک ادعا می نماید که حتی در صورت پیشرفت این سرطان، یک نوع داروی ضدسرطانی به نام وندتانیب vandetanib سلول های سرطانی را به سرعت ریشه کن نموده و طول عمر بیمار را افزایش می دهد. بعلاوه مارتین شلم برگر از انستیوی گوستاو روسی در فرانسه ادعا داشته که این دارو در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته تیروئید مانع از توسعه بیماری می شود و آن را به خوبی مهار می نماید.

طول عمر بیمار پس از شیمی درمانی چقدر است؟امروزه سرطان تیروئید یکی از ساده ترین انواع سرطان است که به راحتی در مراحل اولیه تشخیص داده شده و سریعاً درمان می شود و بیمار به روال عادی زندگی خود بازمی شود. اما برای پاسخ به این سوال باید نوع سرطان و شدت پیشرفت آن در بیمار را در نظر گرفت. به طور کلی سرطان های پاپیلاری کارسینوما و فولیکولار کارسینوما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، کشنده نخواهند بود و طول عمر بیمار پس از درمان می تواند مشابه سایر افراد باشد؛ اما درصد مرگ بیماران مبتلا به سرطان کانسر آناپلاستیک بسیار بالا و پیش آگاهی این بیماری بسیار پایین است. طول عمر بیماران مبتلا به لنفوم و مدولاری کارسینوما نیز با توجه به زمان تشخیص بیماری متغیر خواهد بود.

کلام آخرامروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی و وجود داروهای ضد سرطان گوناگون، دیگر درمان سرطان تیروئید کار مسئله ای نیست. بسیاری از این بیماران پس از انتها دوره درمان به زندگی خود بازگشته و درست به مقدار انسان های سالم عمر می نمایند. پزشک شما به ندرت برای درمان این بیماری به شیمی درمانی متوسل می شود؛ اما اگر ناچار به انتخاب این راه شد، مهم است روحیه خود را حفظ کنید و با کسب اطلاعات کافی در رابطه با فرایند درمان و عوارض احتمالی داروهای ضد سرطانی، با روحیه خوب و جنگنده شیمی درمانی را شروع کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1916

به "چگونگی درمان سرطان تیروئید با شیمی درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی درمان سرطان تیروئید با شیمی درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید