کوچولوی کارآمد در ترافیک کلان شهرها

به گزارش مجله نماشو، دقیقاً چه دلایلی باعث می گردد که تقریباً تمامی خودروسازان نامدار دنیا اقدام به طراحی، فراوری و عرضه خودروهای هاچ بک کوچک می نمایند و چه عواملی منجر به استقبال مشتریان از این نوع خودروهای کوچک می گردد که به ظاهر چندان قوی و کارآمد به نظر نمی رسند؟ شما هنگام رانندگی با خودروهایی چون کیا پیکانتو با چه تجربه ای روبه رو می شوید و از چه مزایایی بهره می برید؟ در پاسخ، خیلی مختصر و موجز باید گفت که چنین اتومبیل هایی دارای ویژگی هایی چون: مصرف سوخت پایین، هزینه نگهداری عمدتاً کم تر از دیگر خودروها، ابعاد جمع وجور و تردد آسان در شهرهای پُرترافیک هستند و به همین سبب، محصولاتی چون کیا پیکانتو گزینه مناسبی برای تردد در ترافیک مسیرهای کلان شهرها محسوب می شوند. این نوع خودروها، اگر از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشند و دسترسی به لوازم و قطعات و تعمیرکار آن ها آسان باشد، می توانند برای بسیاری از افراد که بودجه چندان زیادی ندارند، بدل به گزینه مناسبی شوند. پیکانتو نیز چنین خودرویی است و می تواند تجربه خوبی هنگام تردد در خیابان های شلوغ شهری چون تهران را به شما عرضه کند. البته، انواع محصولات این کلاس عاری از نکات منفی و معایب نیستند و پیکانتو نیز، به بعضی از این مسائل و نواقص دچار است.

کوچولوی کارآمد در ترافیک کلان شهرها

ویژگی های مثبت:

  • پیکانتوهای موجود در ایران خودروهای کم مصرفی هستند و به صورت ترکیبی 5.3 لیتر بنزین می سوزانند. از آنجایی که پیکانتو عمدتاً در سفرهای درون شهری مورداستفاده قرار می گیرد، مصرف 6.7 لیتری اش در شهر بسیار حائز اهمیت است. در جاده ها هم با پیکانتو همچنان راهتان به سمت پمپ بنزین کج نمی گردد؛ چون در هر صد کیلومتر، فقط 4.5 لیتر بنزین می سوزاند.
  • ابعاد کوچک کیا پیکانتو یکی از ویژگی های مثبت آن برای تردد در شهرهای شلوغ و پُرترافیک است و با داشتن ابعاد 1480*1595*3595 میلی متری و کوتاه بودن طول آن، به نسبه کمتر مشکل یافتن جای پارک را در شهرهای بزرگی چون تهران دارد. در ضمنً، سنسورهای پارک عقب موجود در بعضی مدل ها، همراه با فرمان نرم و دید مناسب قسمت عقب، پارک کردن با پیکانتو را بسیار آسان نموده است.
  • کیا پیکانتو پیروز شده است که در سال 2011 میلادی چهار ستاره از پنج ستاره ممکن را در بحث ایمنی از موسسه معتبر اروپایی Euro NCAP دریافت کند. این نشان می دهد که پیکانتو در میان خودروهای کلاس خودش از ایمنی قابل قبولی برخوردار است. برخورداری از سیستم ترمز و سیستم های نگهدارنده ABS و EBD و VSM و ESC، همراه با عملکرد خوب شش ایربگ این هاچ بک جمع وجور و طراحی هوشمندانه کابینش، آسیب های ناشی از تصادفات سخت را کاهش می دهد و آزمایش هایی این مؤسسه نشان می دهد که نسل دوم پیکانتو هنگام برخورد جلوی خودرو با موانع، که به نوعی پاشنه آشیل خودروهای این کلاس است، فقط جلوبندی خودرو صدمه می بیند و به قسمت های دیگر خودرو آسیب چندانی وارد نمی گردد و طبیعتاً خسارت اقتصادی کمی را به دنبال دارد. کاهش آسیب به شکم، لگن، ساق و مچ پا و سر و گردن سرنشینان جلو؛ ایمنی سرنشینان در صدمات قسمت میانی و از بغل خودرو؛ ایمنی متوسط گردن سرنشینان هنگام برخورد از عقب؛ سلامت قفسه سینه راننده در تصادفات شدید و… از جمله مواردی است که در تست تصادفات ساختگی این موسسه معین شده است. در ضمنً نسل های ارائه شده بعد از سال 2016 میلادی این محصول کیا، توانسته اند هر پنج ستاره ایمنی را از این مؤسسه دریافت نمایند.
  • درمیان پیکانتوهای موجود در ایران، نسخه های فول آپشن آن از امکانات مدرن و سطح بالایی چون: ایموبلایزر، آینه های جانبی راهنمادار، آینه میانی الکتروکرومیک، مه شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم کن جایگاه های جلو، قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس (جایگاه کودک) در جایگاه عقب، تاشو بودن جایگاه های عقب، سیستم صوتی مجهز و پیشرفته، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، کروز کنترل، سان روف، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید و… موجود است که بعضی از آن ها در مدل های معمولی نیز تعبیه شده است. به طورکلی، شما با خرید این خودرو، از امکانات و آپشن هایی فراتر از لیست تجهیزات دیگر خودروهای این کلاس بهره مند می شوید.
  • پنجره های پیکانتو به گونه ای طراحی شده اند که دید بسیار خوبی در اختیار سرنشینان قرار می دهند و شما به هیچ وجه احساس نمی کنید که داخل کابین یک هاچ بک کوچک قرار دارید.
  • با وجود مشکل ارتفاع در خودروهای این کلاس، طراحان پیکانتو سعی نموده اند که حداکثر فضا را در اختیار سرنشینان، خصوصاً سرنشینان عقب، قرار بدهند. به طوری که پیکانتو به نسبت دیگر خودروهای این کلاس، کمتر مشکل جاگیری سرنشینان بلند قامت و راحتی افراد هنگام سفرهای طولانی مدت را دارد.
  • فرمان این خودرو از دقت و کارایی مطلوبی برخوردار است و بسیار نرم عمل می نماید. همچنین، استفاده از چرخ های 15 اینچی در پیکانتو موجب شده است که ناهمواری ها و نوسانات جاده را به خوبی جذب و سواری نرمی ارائه کند. عملکرد این محصول کیا در عبور از پیچ ها قابل قبول است و با پایداری مناسب در سرعت های بالا، تعادل خوبی دارد. در ضمنً، با بهره گیری از سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) کارآمدتر شده است.

ویژگی های منفی:

  • فضای بار 200 لیتری کیا پیکانتو، همچون دیگر هاچ بک های کوچک، چندان مناسب و جادار نیست و بی گمان اگر بخواهید در سفرهای برون شهری وسائل زیادی را با خود ببرید، فضای بار این خودرو جوابگوی احتیاج شما نخواهد بود و از این حیث مشکل خواهید داشت. البته با خواباندن جایگاه های عقب، امکان افزایش فضا تا 600 لیتر ممکن است.
  • با وجود سربلند شدن پیکانتو در بحث ایمنی در تصادفات، این خودرو در بحث ایمنی عابران پیاده وضعیت چندان مناسبی ندارد.
  • نفوذ صدای موتور و صدای لاستیک ها در سرعت های بالا، عمده ترین مسئله ای است که دارندگان پیکانتو از آن گله مند هستند.
  • اکثر مدل های پیکانتو فاقد دوربین دید عقب هستند. هرچند این موضوع مشکل ساز است، ولی در عمده خودروهای این کلاس مشهود است و بدل به امری عادی شده است.
  • تعویض مداوم دنده از سه به چهار در مسیرهای سربالایی شکایت مکرر بعضی از رانندگان پیکانتو را به دنبال داشته است. گویی کمپانی کیاموتورز می بایست یک دنده مازاد بین دنده سه و چهار در جعبه دنده این خودرو قرار می داد!
  • خیلی از افرادی که تجربه رانندگی با کیا پیکانتو را داشته اند، رانندگی با این خودرو را فاقد هرگونه هیجان دانسته اند. خصوصاً آن هایی که عادت دارند طی رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس دستی، هیجان و شور خاصی به رانندگی شان ببخشند؛ امکانی که کیا پیکانتوهای موجود در ایران فاقد آن هستند و این خودرو در کشور ما فقط به صورت اتوماتیک عرضه می گردد.
منبع: دیوار
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4532

به "کوچولوی کارآمد در ترافیک کلان شهرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچولوی کارآمد در ترافیک کلان شهرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید