یک بام و دو هوای مرغ در سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله نماشو، طی روزهای اخیر صنعت مرغداری در سیستان و بلوچستان دچار مسائلی شده و دود این مسائل به چشم مردم و مرغداران رفته است.

یک بام و دو هوای مرغ در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگاران- طی روزهای اخیر انواع و اقسام قیمت گوشت مرغ در بازار زاهدان باعث شده تا هرکدام از فروشندگان بر طبل خود بکوبند و خارج از عرف قیمت این کالا را به میل خود مشخص کنند.

همچنین در این میان مرغ همسایه نیز غاز است، چرا که مرغ های فراوریی که در خود استان پرورش میابند بر دست مرغداری ها مانده و دلالان و واسطه گران مرغ فراوریی استان های همسایه را روانه بازار زاهدان نموده اند.

مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران استان با بیان اینکه سطح فراوری گوشت از 13 هزار تن در سال 94 ، اکنون به بیش از 40 هزار تن با 182 واحد فعال رسیده است گفت: سیاست دولت بر این است که وقتی مرغ ما اماده شد اجازه ورود مرغ به استان ما، از استانها دیگر داده نگردد.

نخعی با اشاره به ورود مرغ از استانهای خراسان جنوبی و کرمان در دو ماه گذشته به استان اضافه کرد: متاسفانه مرغ ما روی دستمان مانده و در این بین دلالان سود می برد.

در این میان با توجه به اعتراض مرغداران استان جلسات مکرری از سوی مسئولین جهت خسارت ندیدن مرغداران تشکیل شد تا جایی که ورود مرغ از استانهای دیگر به سیستان و بلوچستان ممنوع شد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندارسیستان و بلوچستان چندی پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار استان گفت: واردات هرگونه مرغ زنده غیرمجاز به داخل استان ممنوع است.

علیرضا نورا اضافه کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که در ایام پیک فراوری داخلی، واردات مرغ از استان های همجوار، محدود گردد تا فراوریکنندگان داخل استان متضرر نشوند.

فراوری بیش از 11هزار تن گوشت مرغ در سیستان وبلوچستان

سرپرست معاونت بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان خبراز فراوری بیش از 11هزار تن گوشت مرغ دراستان داد و گفت: از ابتدای امسال تاپایان مرداد ماه در مرغداریهای استان 6میلیون و631هزار و 574 قطعه جوجه ریزی اجرا شده و پیش بینی می گردد بر اساس میزان جوجه ریزی بیش از 11هزار و273تن گوشت مرغ فراوری و روانه بازار مصرف گردد.

محمدرضا بندانی با اشاره به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی از واحدهای فراوریی در استان اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون 4900تن نهاده با ارز4200تومانی به پرورش دهندگان مرغ تحویل داده شده و بر اساس میزان نهاده تحویلی مقرر شده بود که مرغداران 1765تن گوشت مرغ با قیمت مصوب به ستاد تنظیم بازار تحویل کنند که تاکنون 200تن گوشت مرغ تعهد شده را ارائه نموده اند.

وی گفت: بر اساس دستور العمل دامپزشکی کشور جوجه ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی با گواهی کشتار مرغ های فراوریی امکان پذیر است بنحوی که برای جوجه ریزی در هردوره احتیاج به گواهی کشتار مرغ های فراوریی دوره قبل را دارند .

وی تاکید نمود: سازمان جهاد کشاورزی با عرضه مرغ زنده مخالف بوده و بمنظور کنترل بهداشت و امنیت غذایی می بایست مرغ در کشتارگاه ها کشتار وسپس به بازار عرضه گردد.

بندانی توضیح داد: استان همچنان برای تامین گوشت مرغ احتیاج به واردات دارد و در حال حاضر بیش از 60درصد احتیاج استان از خارج از استان به وسیله استان ها همجوار تامین و به استان وارد می گردد.

وی گفت: پرورش دهندگان مرغ گوشتی می توانند مرغ های فراوریی خودرا در کشتارگاه ها کشتار و گوشت مرغ استحصالی را به شرکت پشتیبانی اموردام تحویل دهند واین شرکت آمادگی خرید گوشت مرغ کشتار شده بصورت منجمد را دارد.

وی گفت: سیستان وبلوچستان در حال حاضر 227 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت پرورش 5میلیون و886هزار قطعه جوجه در هر دوره را داراست و در سال گذشته با 15میلیون 528هزار قطعه جوجه ریزی 26هزارو399تن گوشت مرغ فراوری وبه بازار عرضه نموده است.

احتیاج ضروری صنعت مرغداری سیستان وبلوچستان چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در نشست اعضای هیئت مدیره واتحادیه مرغداران استان نیز گفت: وظیفه ذاتی سازمان جهاد کشاورزی حمایت از فراوری وفراوری کنندگان است.

زورقی اضافه کرد: مرغداری ها هم یکی از زیر بخش های فراوری در بخش کشاورزی است وما نیز در راستای حمایت از فراوری کنندگان گوشت مرغ در تامین نهاده های فراوری هیچگونه مسئله ای نداریم.

زورقی توضیح داد: سازمان جهاد کشاورزی با خرید و فروش و عرضه مرغ زنده در سطح استان مخالف است و سیاست بخش کشاورزی ارائه مرغ کشتار روز به مصرف کننده است.

وی از اتحادیه مرغداران استان خواست در کنار فراوری مرغ، تمام کوشش خودرادر تکمیل زنجیره صنعت مرغ معطوف نموده تا پرورش دهندگان مرغ بتوانند بدون دغدغه مرغ فراوریی را به بازار عرضه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: فعال کردن کشتارگاه صنعتی مرغ در استان احتیاج ضروری مرغداری هاست.

وی تأکید کرد در حال حاضر 227واحد پرورش مرغ گوشتی در استان داریم اگر با تمام ظرفیت اسمی اقدام به جوجه ریزی کنند 70درصد احتیاج استان به گوشت مرغ تأمین خواهد شد ولی به دلیل غیر فعال بودن بعضی از واحدهای پرورش مرغداری هم اکنون ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ 40درصد است.

زورقی اضافه کرد: طی سال گذشته با 15میلیون و 528هزار جوجه ریزی در مرغداری ها 26هزار و399تن گوشت مرغ فراوری وبه بازار مصرف عرضه شد.

وی گفت: احتیاج سالیانه استان به گوشت مرغ بیش از 78هزار تن بوده که در سال گذشته 52هزارتن گوشت مرغ از خارج استان وارد شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 493

به "یک بام و دو هوای مرغ در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک بام و دو هوای مرغ در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید