آبادان یازده 60 تصویری از مقاومت مردمی در جنگ است

به گزارش مجله نماشو، تهیه کننده فیلم آبادان یازده 60 گفت: فیلم ما نه قهرمان بازی داشت نه چیزی و بیشتر یک مقاومت مردمی را تصویر می کرد.

آبادان یازده 60 تصویری از مقاومت مردمی در جنگ است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری فیلم آبادان 1160 با حضور عوامل فیلم و خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

در این نشست مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم اظهارداشت: این فیلم نسخه نهایی نبود و تا لحظه نمایش فیلم مراحل صداگذاری و تصویر آماده شد و در نسخه نهایی بعضی مسائل اصلاح میگردد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نزدیک بودن این فیلم به واقعیت، گفت: این فیلم با نگاهی به واقعیت ساخته شد وبه جز سکانس آخر فیلم همه اتفاقات برگرفته از واقعیت بود و سکانس آخر در واقعیت کاری بود که بچه های مخابرات انجام دادند، اما ما در داستان از آن استفاده کردیم.

کارگردان فیلم آبادان 1160 درباره انتخاب بازیگر با تاکید بر اینکه نمی خواستیم اشخاص به صورت فردی و جداگانه در فیلم برجسته شوند، اضافه نمود: می خواستیم فیلم به واقعیت نزدیک گردد و به همین خاطر سعی یکی از اهدافمان این بود که از بازیگر ستاره استفاده نکنیم. به قول یکی از دوستان این 10 نفر درواقع مانند دست و پا و مغز رادیو نفت آبادان بودند و رادیو به شخصیت اصلی تبدیل شده بود.

علیرضا کاقتصادی بازیگر این اثر هم اظهارداشت: من این فیلم را بازی کردم و شرح اضافه ای ندارم و جهت ادای احترام آمدم و شرح اضافه به زیر متن احتیاج دارد که من هنوز به این زیر متن دسترسی پیدا نکردم.

همچنین حمیدرضا محمدی دیگر بازیگر این فیلم هم بیان نمود: امیدوارم عضو خوبی برای این رادیو باشم و راضی از سالن بیرون آمده باشید این از همه چیز برای این اعضای ده نفره و عوامل پشت دوربین مهم است.

* عاشق فضای جنگی هستم

شبنم گودرزی از بازیگران آباده یازده 60 هم بیان نمود: نقش من وجدانی داشت که قبول کرد در فضای جنگی بماند. من همواره عاشق فضای جنگی هستم و عرقی برای این موضوع دارم البته نه اینکه جنگ را دوست دارم بلکه یک عرقی به جنگ (دفاع مقدس) دارم و خیلی خوشحالم که در این فیلم بازی کردم.

ویدا جوان بازیگر این فیلم هم گفت: واقعیت این است که این نقش را دوست داشتم، چون تحولی در بازیگر رخ می داد، او از تهران می آید و در نهایت خود را قربانی می نماید و این تحول جذاب ترین قسمت این فیلم بود.

* اگر به دنبال فیلم ملی میگردیم باید سراغ آبادان یازده 60 را بیگریم

کیوان امجدیان منتقد این نشست هم بیان نمود: اینجا این حرف ها به معنای نقد نیست و صرفا یک سری کد است. سینمای ما اگرچه به سوپرهیرو و فیلم هایی با پروداکشن عجیب و غریب احتیاج دارد، ولی اگر دنبال فیلم ملی می گردیم باید سراغ فیلم آبادان یازده 60 را بگیریم؛ این فیلم مخاطب را تا آخر با خود می کشید.

* قهرمان داشتیم، اما قهرمان بازی نداشتیم

وی اضافه نمود: درواقع لوکیشن محدود فیلم حس حبس را به مخاطب منتقل می کرد حبسی که به وجود آمده بود تا حیاتی ترین شریان زندگی در یک شهر از بین نرود. ما در این فیلم قهرمان داشتیم، ولی قهرمان بازی نداشتیم. فکر می کنم یکی از بهترین فیلم های جشنواره از امروز تا به امروز بوده است.

بهزاد عبدی آهنگساز این اثر هم گفت: من به تمام عوامل تبریک می گویم و افتخار کردم که در این فیلم بودم آبادانی که 345 روز پدر حصر بود و سرنوشت جنگ را تغییر کرد. موسیقی فیلم هم در همه جای فیلم وجود داشت من یک ساعت موسیقی برای فیلم ساختم. من خودم موسیقی را در سالن به خوبی می شنیدم. در این فیلم اگر دقت می کردید صدای موج رادیو می آمد من آن موج را در تیتراژ به ریتم و موسیقی تبدیل کردم.

* میخواستیم رزمندگانی که در خط مقدم نبودند را به تصویر بکشیم

حسن کلامی تهیه نماینده این فیلم آبادان یازده 60 درخصوص فرایند تامین اقتصادی و انتخاب این فیلم گفت: مثل همه تهیه نماینده ها من فیلمنامه ای خواندم البته فیلمنامه اولیه متفاوت تر از این بود، اما اصل داستان همین بود که دیدید. فیلم ما نه قهرمان بازی داشت نه چیزی و بیشتر یک مقاومت مردمی را تصویر می کرد ما می خواستیم بگوییم در جنگ ما فقط افراد حاضر در خط مقدم رزمنده و جنگنده نبودند ما پشت خط افرادی داشتیم که جانفشانی کردند که البته خیلی یادی از آن ها نشد. ما خواستیم از آن ها یاد کنیم.

وی درباره هزینه های فیلم اظهارداشت: هیچ تهیه نماینده ای ندیده ام که رقم تمام شده فیلم را بگوید و اگر بگوید واقعیت نیست یا آنقدر بالا می گویند که همه تعجب نمایند با پایین.

* به دنبال ستاره نبودیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت عدم انتخاب بازیگران ستاره برای این فیلم گفت: ستاره هایی در سینما هستند که به فروش یاری می نمایند، اما آن ها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و قیمتشان هم بالا است، اما قرار نبود فیلم ما گران تمام گردد. دنبال این نبودیم که ستاره بیاوریم و ما به دلایل اقتصادی و فنی به سراغ ستاره ها نرفتیم.

* طراحی لباس پس از آنالیز 2 هزار عکس و راش انجام شد

زهرا صمدی طراح لباس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تیپ ولباس بازیگر نقش نبی شبیه به تیپ جوانان مذهبی امروز است و شباهتی به تیپ دهه 60 ندارد، گفت: ما قبل از اینکه کار را آغاز کنیم بیش از 1000 تا 2000 عکس و راش مستند را دیدیم و لباس کاراکتر ها دقیقا بر اساس همان مستند ها انتخاب شد.

خوشبخت درباره منابع تحقیقاتی این فیلم گفت: من از کتاب فرکانس یازده 60 عناوینی را به دست آوردم. من با همه بچه های رادیویی که در دسترس بودند مصاحبه کردم.

* این فیلم درباره رسانه است

وی تاکید نمود: ما فیلم می سازیم و شما از ما حمایت کنید ما به شما احتیاج داریم و شما هم فیلم ما را می بینید. این فیلم درباره رسانه است و هرچقدر به آن یاری کنید به جوان تر ها یاری نموده اید که آن موقع را ندیده اند. در این روزگار مدام درباره امروز و سینمای اجتماعی صحبت میکنیم، اما گذشته بسیار مهم است و با شناخت گذشته است که میتوانیم آینده را بسازیم.

* فیلم نشان داد یک رسانه چه نقش مهمی می تواند ایفا نماید

در ادامه این نشست کیوان امجدیان منتقد دعوت شده به این نشست اظهار کرد: فیلم درباره رسانه و اهمیت آن است، اما بعضی از اهالی رسانه دچار رخوت شده اند در این شرایط این فیلم یادآوری می نماید که چگونه رسانه می تواند به شریان حیاتی یک کشور تبدیل گردد. در فیلم نکته ای که به چشم می آمد ریتم مناسب آن بود گویا با رهبر ارکستری رو به رو بودی که همه چیز را کنترل می نماید.

خوشبخت درباره نقش کمرنگ ارتش در این فیلم شرح داد: ما در فیلم تکاوری داریم که ارتشی است ضمن اینکه با سختی توانستیم تصاویر آرشیوی را پیدا کنیم. تا همین چند روز پیش این فیلم ها را پیدا ننموده بودیم. تصاویر خیلی کمی از منطقه ذوالفقاری در دسترس است، اما ما به این مسأله پرداختیم.

خوشبخت مطرح نمود: از این فیلم حمایت کنید، چون دوران تیر و ترقه گذشته است و ما توانستیم اوج را راضی کنیم و بگوییم دوران تیر و ترقه گذشته است و دیگر باید به موضوع مقاومت مردم پرداخت، چون مردم جنگ را پیش بردند بسیاری و از آن ها با چاقو به مقاومت پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 883

به "آبادان یازده 60 تصویری از مقاومت مردمی در جنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبادان یازده 60 تصویری از مقاومت مردمی در جنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید