آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران

به گزارش مجله نماشو، ایسنا/ این خبر پیرامون آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران

قضیه چیست؟

از زمان تشکیل موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356، آثار ارزشمند هنرهای تجسمی از ایرانی گرفته تا جهانی در گنجینه موزه جای گرفتند و به مرور زمان بر ارزشهای آن افزوده شد؛ آثاری که البته در این سالها بارها و در غالب نمایشگاه های گوناگون به نمایش عمومی گذاشته شده است.

بیش از 3 هزار اثر در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است که مجموعه آثار خارجی آن یک دوره 150 ساله از امپرسیونیسم تا هنر مفهومی را تشکیل می دهد. در میان آثار خارجی، برخی از آنها جز آثار گران قیمت در جهان محسوب می شوند و به نظر مادی و معنوی از ارزش بالایی برخوردار هستند.

پابلو پیکاسو

پابلو پیکاسو (1973-1881) نقاش، مجسمه ساز و شاعر اسپانیایی از تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم و‬ مبدع‬ سبک‬ کوبیسم‬ بود که آثارش از دوره حیات مورد توجه قرار گرفت و امروز پس از سالها از زمان مرگش جز گران ترین هنرمندان جهان محسوب می شود.

پیکاسو نقش بسیار مهمی در هنر مدرن جهان ایفا کرد. براساس مقاله آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران باید بدانید که سالها فعالیت حرفه ای او در عرصه نقاشی و خلق آثار متعدد و متنوع منجر به ابداع سبکهای هنری جدید و نوآوری در سبکهای پیشین شد. او از جمله هنرمندانی بود که در دوران زندگی خود مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید. هنرمندی که در سالهایی که جهان درگیر جنگ بود و بسیاری صفحات تاریک تاریخ را رقم می زدند، با وجود تمام نقدها از صلح دفاع و برای هنر زندگی کرد. آثار متعددی از نقاشی های پیکاسو در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.

کامی پیسارو

کامی پیسارو (1903- 1830) را بعنوان پیر مکتب امپرسیونیسم می شناسند. او استاد نقاشان بزرگی همچون سزان، گوگن و ونگوک بوده است. رنوآر چهره نگاره های پیسارو از مردم عادی را انقلابی می خواند. آثار این هنرمند در سالهای 1874 و 1886 در هر هشت نمایشگاه پاریس به نمایش گذاشته شد. اثر خانه های نوکه در بلژیک که در سال 1894 خلق شد، از آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است.

کلود مونه

کلود مونه، از نقاشان بزرگ تاریخ هنر جهان و از بنیان گذاران نقاشی امپرسیونیسم است. به گفته بسیاری از تاریخ پژوهان هنری، اصطلاح امپرسیونیسم از یکی از نقاشی های او با عنوان امپرسیون طلوع خورشید گرفته شده است.

اثر منظره ای در اطراف ژورنی از کلود مونه جزو گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران محسوب می شود. مونه در این اثر پرده را به سه بخش کشتزار، تپه و آسمان تقسیم کرده که هر کدام از آنها از طریق واسطه هایی به بهم مرتبط می شوند.

پل گوگن

پل گوگن (1903 - 1848)، نقاش و مجسمه ساز فرانسوی و یکی از مهمترین چهره های سبک پسادریافتگر تاریخ هنر است. ساده کردن طراحی از مهمترین ویژگی آثار او محسوب می شود. اگرچه او نیز همانند بسیاری دیگر از هنرمندان در دوره حیات، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت و ارزش واقعی آثار او بعد از مرگش شناخته شد. طبیعت بی جان با باسمه ژاپنی نام اثر او در موزه هنرهای معاصر تهران است. در سمت راست این اثر گلدانی دیده می شود که گوگن همان سال از چهره خود ساخته بود. بسیاری از کارشناسان هنر معتقدند که شاکله این اثر گوگن، سه ضلع از سه سبک هنری را تشکیل می دهد. این اثر گوگن از جمله آثار گران قیمت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران محسوب می شود.

هانری د تولوز - لوترک

تولوز لوترک (1901 - 1864) با وجود معلولیت جسمی و عمر کوتاهی که داشت و حدود یک دهه فعالیت هنری، به لحاظ توان طراحی و خلق آثار با ویژگی هایی متمایز از آنچه در اواخر سده نوزدم میلادی خلق می شد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. نیم تنه پاستیلی دختری از مون مارتر از آثار شاخص این هنرمند محسوب می شود که در زمره آثار موجود در موزه هنرهای معاصر تهران واقع شده است.

رنه ماگریت

رنه ماگریت (1967- 1898) نقاش بلژیکی و یکی از برجسته ترین نمایندگان سوررئالیسم در نقاشی و ابداع کننده جناس تصویری محسوب می شود. او در زمینه تبلغیات نیز بسیار فعال و الهام بخش بسیاری از هنرمندان بخش تبلیغات در جهان بوده است. بسیاری بر این باورند که اصولا آثار رنه ماگریت را نمی توان از روی ظاهرشان قضاوت کرد و اغلب آثای این هنرمند نیاز به خوانش و بررسی چندباره دارند.

اثر راه آسمان که متعلق به سال آخر عمر ماگریت است، جز گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است. اثری که از مجموع عناصر متضاد تشکیل شد.

جکسون پالاک

جکسون پولاک (1965- 1912)، نقاش آمریکایی است که بیشتر برای سبک منحصر به فردش در نقاشی قطره ای شناخته شد. پالاک در بخشی از نوشته هایش گفت: من هرگز روی سه پایه کار نمی کنم و هیچ وقت قبل از اتمام کار پرده هایم را روی کلاف نمی برم. ترجیح می دهم که بوم را روی سطح زمین بگسترانم. سطح سخت زمین برایم اهمیت دارد. روی زمین احساس راحتی می کنم. حس نزدیکی بیشتری با نقاشی دارم و می توانم در اطرافش حرکت کنم و خود را درون آن حس کنم.

اثر سرخ هندی از نقاشی های نادر پالاک است که جز گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران محسوب می شود. سطح این اثر ابتدا با رنگ قرمز پوشیده شده و سپس سه لایه سفید، خاکستری، زردو و سیاه هرکدام در سه نوبت متفاوت روی آن نشسته است. این اثر پالاک از جمله آثار گران قیمت موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است.

مارک راتکو

مارک راتکو (1970- 1903)، نقاش آمریکایی و از نژاد روس بود. او روحیه ای درونگرا و عرفانی در خلق اثر داشت و خودش در مصاحبه ای در این زمینه گفته بود: من به بیان احساسات انسانی، خلسه، روز حساب و نظایر آن علاقه مندم و این حقیقت که بسیاری از مردم هنگام مشاهده آثارم از خود بیخود می شوند و اشک می ریزند، نشان از آن دارد که من مبین آن احساسات اصیل انسانی ام.

یکی از آثار معروف این هنرمند در گنجینه هنری معاصر تهران موجود است. اثری که دو نسخه از آن موجود است و یکی از آنها در ایران نگهداری می شود. یکی از مهمترین ویژگی های راتکو که در این اثر نیز دیده می شود محو کردن ابعاد هندسی اشکال است؛ او به این شیوه به اثر خود حالتی عرفانی می بخشد. این اثر راتکو (میانه زرد) نیز از دیگر آثار گران قیمت گنجینه موزه هنرهای معاصر محسوب می شود.

رابرت مادرول

رابرت مادرول (1991-1915)، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه که موضوع اصلی کارهایش مرگ و زندگی بود. در او در دهه شصت میلادی متاثر از مطالعاتی که در زمینه فلسفه شرق داشت، مجموعه ای به نام Opens را آغاز کرد. آثار او در این دوره به این ترتیب بوده است که سطح گسترده بوم به صورت تک رنگ نقاشی و سپس با چند خط ساده، تقسیمات هندسی به صورت خطهای عمودی و افقی رو آنها کشیده می شد. یکی از آثار بدون عنوان مادرول که با همین سبک خلق شده، در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.

خوان میرو

خوان میرو (1983- 1893)، نقاش و مجسمه ساز و سفالگر اسپانیایی بود که اغلب کارهایش در سبک سوررئالیسم خلق شده اند. او در دوران فعالیت هنری خود مجموعه آثاری با عنوان نقاشی های ظالمانه خلق کرد که سرخوردگی و تشویش انسان مدرن را به تصویر می کشید. میرو را می توان نقاشی دانست که اغلب کارهایش بدون وابستگی به جریان های روز جهان، صرفا نماینده دیدگاه او از زندگی شخصی در دوره های مختلف است. چند اثر از این هنرمند در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران واقع شده است.

اندی وارهول

اندی وارهول (1987- 1928)، هنرمند آمریکایی است که به دلیل چاپ و نقاشی از اشیا و اشخاص مشهور در عرصه هنرهای تجسمی و به ویژه هنر معاصر به شهرت جهانی رسید. او در اغلب آثار هنری خود ردپایی از چیزها و اشخاصی را که دوست داشت به جا می گذاشت. قوطی های سوپ، کوکاکولا، اسکناس های دلار یا ستارگان سینما از بخش های اصلی آثار او بحساب می آیند. چندین اثر از این هنرمند در گنجینه موزه هنرهای معاصر موجود است. اثر خودکشی از مهمترین و جز گران قیمت ترین آثار وارهول بشمار می رود.

ون سان ونگوگ

ونسان ونگوگ، نقاش بااستعدادی بود که برخلاف سبک های هنری رایج و پرطرفدار در آن دوره، به استعداد ذاتی و فطری خود بسنده کرد و توانست آثار بسیار مهمی را در تاریخ هنر جهان خلق کند. نقاشی که دوره های افسردگی و حملات عصبی بسیاری را پشت سر گذاشت و برای داستان بریدن گوش خود، به اندازه شهرتی که از خلق آثارش کسب کرد، معروف شد.

او فقط در دو ماه پایانی عمرش، 90 نقاشی از خود باقی گذاشت که مهمترین آنها در سه سال آخر حیاتش خلق شدند. گرچه او در زمان حیاتش در گمنامی کامل به سر می برد، اما سال هاست که بعنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته و امروز آثارش در معتبرترین موزه های جهان و با نهایت دقت نگهداری می شود.

فرانسیس بیکن

فرانسیس بیکن (1992ـ 1909)، یکی از نقاش های مشهور سبک اکسپرسیونیست در قرن بیستم محسوب می شود. این هنرمند ایرلندی بیشتر شهرت خود را مدیون از ترکیبهای خشنی است که در بدن و چهره های شخصیت های نقاشی هایش ایجاد می کرد. بیکن را نقاش بحران انسان پس از جنگ جهانی دوم نامیده اند. گفته می شود که نقاشی های فرانسیس بیکن حاصل جراحت هایی است که بر جهان بینی او نقش بسته است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1260

به "آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید