آمریکا با این فضاپیما به ماه برمی شود، عکس

به گزارش مجله نماشو، دیجیاتو نوشت: بیش از 50 سال از آخرین مأموریت آپولو می گذرد و بالاخره یک فضاپیمای آمریکایی، که پرگرین (Peregrine) نام دارد، دوباره به ماه سفر خواهد نمود. این فضاپیما قرار است در تاریخ 25 ژانویه (5 بهمن) روی ماه فرود بیاید.

آمریکا با این فضاپیما به ماه برمی شود، عکس

پرگرین هیچ سرنشینی نخواهد داشت. اما احتمالاً اولین فضاپیمایی باشد که یک کمپانی خصوصی روی ماه خواهد نشاند. جان تورنتون (John Thornton)، مدیر اجرایی کمپانی استروبوتیک (Astrobotic)، می گوید پرگرین ابزارهایی برای مطالعه محیط ماه، پیش از مأموریت های سرنشین دار آرتمیس، با خود خواهد برد.

چند سال قبل، ناسا به کمپانی های آمریکایی سفارش داد که در سفر دوباره به ماه، ابزارهای آزمایشی و فناوری هایی را به ماه ارسال نمایند برنامه ای که CLPS نام دارد. این برنامه شامل قراردادهایی با قیمت ثابت است که اقتصاد ماه را امکان پذیر می سازند و در نتیجه می توان خدماتی را با قیمت های پایین به ماه ارسال کرد.

تورنتون می گوید کاهش هزینه ها به کسر کوچکی از هزینه های فعلی یا گذشته، از بزرگ ترین چالش های ارسال کردن و فرودآوردن فضاپیماها روی ماه است. تا به حال، تنها نیمی از مأموریت های ماه با پیروزیت به مقصد خود رسیده اند؛ پس ریسک و هیجان این مأموریت برای یک کمپانی خصوصی بسیار بیشتر خواهد بود.

جان تورنتون، ودیر اجرایی استروبوتیک، درحال معرفی فضاپیمای پرگرین

قرار است فضاپیمای پرگرین در 24 دسامبر (3 دی) از فلوریدا و سوار بر راکت نو کمپانی ULA به فضا پرتاب گردد. این فضاپیما ووکان سنتار (Vulcan Centaur) نام دارد.

چند روز طول می کشد تا پرگرین به مدار ماه برسد. اما باید تا 25 ژانویه (5 بهمن) برای فرود صبر کند، زیرا نور منطقه فرود تا قبل از این زمان مناسب نخواهد بود. این فرود کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت انسان است، اما از مرکز کنترل کمپانی نظارت می گردد.

پیش تر، کمپانی ژاپنی ispace کوشش نموده بود تا اولین کمپانی خصوصی باشد که فضاپیمایی را روی ماه فرود می آورد. اما کوشش آن ها با یک سقوط انتها یافت. تا به حال تنها سازمان های فضایی دولتی از چهار کشور ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و هند پیروز شده اند روی ماه فرود بیایند.

ناسا با کمپانی های خصوصی دیگری، نظیر Firefly Aerospace و Draper و Intuitive Machines نیز قراردادهایی برای مأموریت های ماه امضا نموده است. فرودگر Intuitive Machines در ماه ژانویه با یک راکت اسپیس ایکس راهی ماه می گردد.

ناسا پذیرفته است که این مأموریت ها ریسک بالایی دارند و می توانند با شکست روبرو شوند، اما کریس کالبرت (Chris Culbert) مدیر برنامه CLPS می گوید حتی اگر تمام این مأموریت ها شکست بخورند، برنامه ناسا تأثیر مثبتی روی زیرساخت های خصوصی لازم برای تثبیت اقتصاد ماه گذاشته است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آذر 1402 بروزرسانی: 10 آذر 1402 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 5297

به "آمریکا با این فضاپیما به ماه برمی شود، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا با این فضاپیما به ماه برمی شود، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید