ارائه راهکارهایی برای بین المللی سازی دانشگاه ها
به گزارش مجله نماشو، معاون مرکز همکاری های بین المللی وزارت عتف با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته، صنعت آموزش عالی شانه به شانه صنعت توریسم در حال حرکت است، بر لزوم برندینگ و نمادسازی دانشگاه ها تاکید نمود.
به گزارش خبرنگاران، دکتر عبدالحمید علیزاده در دومین کارگاه بین المللی رتبه بندی دانشگاه ها که به میزبانی دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، اظهار کرد: در حوزه بین المللی سازی دانشگاه ها، رویکردها و تجربیات گوناگونی در کشورهای مختلف وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به برندینگ و مارکتینگ اشاره نمود.
وی با بیان اینکه حضور موثر در عرصه بین الملل، سرمایه گذاری و تبلیغات همگی باید به مارکتینگ در عرصه بین المللی منجر گردد، اضافه کرد: در این راستا کافی است به صنعت آموزش در جهان نگاهی بیندازیم تا مشاهده کنیم که سال هاست صنعت آموزش عالی شانه به شانه صنعت جهانگرد در اغلب کشورهای دارای زیرساخت در حال حرکت است.
معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف با تأکید بر لزوم برندینگ و نمادسازی دانشگاه ها ادامه داد: ما در صنعت آموزش عالی نیازمند دیده شدن، شنیده شدن و پسندیده شدن هستیم و قطعا تا دیده شدنی درکار نباشد، پسندیدنی هم در کار نخواهد بود.
دکتر علیزاده با بیان اینکه در مرحله عرضه، شاخص هایی مثل جذابیت، قابل فهم بودن و... ضروری است، خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه ای که در جذب دانشجویان بین الملل داشته ایم، ممکن است در یک مقطع زمانی با تقاضاهای تصادفی بسیاری روبرو باشیم اما این نوع تقاضا قابل استناد نیست و باید هدف ما ایجاد تقاضای پایدار و جذب آن باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، وی توضیح داد: تمام کوشش ما در وزارت علوم بر این امر راسخ است که از برنامه ها و اقدامات دانشگاهی در راستای بین المللی سازی و برندینگ حمایت کنیم و نقش اجرایی را از حوزه خود حذف و به دانشگاه ها واگذار کنیم. در این راستا برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده ایم که یکی از این اقدامات، برگزاری کارگاه رتبه بندی دانشگاه ها است. در این کارگاه کوشش شده تا با دعوت از سخنرانان برجسته از موسسه های مختلف علم سنجی و نظام های رتبه بندی، از تجربیات و اقدامات پیروز حوزه بین المللی سازی بهره مند شویم.
منبع: خبرگزاری ایسنا