اعتقاد ما این بود که قرنطینه کامل برای مدت 15 تا 30 روز انجام شود
به گزارش مجله نماشو، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این ستاد ستاد ملی نیست بلکه ستاد دولتی کروناست، اشکال کار هم این است که حتی توصیه هایی که از وزارت بهداشت و درمان که قطعاً با نخبگان زیادی در تماس هستند به ستاد می شود در داخل کمیته ها وتو می شود!
به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسنیعلی شهریاری درباره نحوه اِعمال تعطیلی ها و محدودیت ها در کشور اظهار کرد: متأسفانه در این زمینه هم خیلی دیر تصیمم گیری شد و هم اینکه مسائلی که مدنظر ما بود اتفاق نیفتاد، اعتقاد ما این بود که قرنطینه کامل برای مدت 15 تا 30 روز انجام شود تا زنجیره انتقال را کاملا قطع کنیم، اما این موضوع دیر رخ داد و قرنطینه کامل هم نیست، چون بیشتر اماکن و ادارات باز است و ترافیک خیلی فرقی نکرده، وقتی می گویند تعطیلی بعد از ساعت 18، معنی اش این است که تا ساعت 18 هجوم بیاورید.
وی ادامه داد: متأسفانه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیماتی گرفته می شود که نمی دانیم کسانی که این تصمیمات را اتخاذ می کنند چه تفکری دارند؟ آیا در جامعه حضور جدی ندارند و یا اینکه فقط به گزارش هایی که به آن ها ارائه می شود بسنده می کنند، چون تا وقتی که شما در جامعه حضور نداشته باشید و مسائل را از نزدیک مشاهده نکنید نمی توانید تصمیم درستی بگیرید و به همین دلیل شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که بسیار هم جای نگرانی دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود اعمال قرنطینه تکلیف کارگران و افراد روزمزد و دستفروشان چه می شود بیان کرد: در آن نامه ای که به آقای رئیس جمهور نوشتیم تأکید کردیم که مثل همه جای جهان احتیاج روزانه مردم را به آن ها ارائه کنند، یعنی حتی مایحتاج مردم در خانه ها تحویل داده شود، یا یارانه ها را به کارت شان بریزند، علتی که خیلی وقت ها این تصمیمات را نمی گیرند شاید مسائل اقتصادی باشند و می گویند دچار مشکل اقتصادی می شویم، در حالیکه ما روزانه بین 2500 تا 3000 بیمار را بستری می کنیم و هر بیماری که بستری می شود اگر احتیاج به آی سی یو هم نداشته باشد به طور متوسط تا 10 روز باید بستری شود و با همین دارو های معمولی حداقل 20 میلیون تومان خرج هزینه هر بیمار است، که درصدی از آن ها هم قطعا به آی سی یو احتیاج دارند، حالا بهتر نیست که این مبلغی که قرار است خرج درمان کنیم به مردم بدهید تا در خانه بمانند و بیمار نشوند.
این کننده مجلس همچنین شرح داد: در تصمیماتی که در ستاد می گیرند و عموماً از طرف کمیته اجتماعی و امنیتی و یا کمیته اقتصادی است، همیشه سلامت مردم فدای اقتصاد می شود، در حالیکه سلامت باید اولویت باشد و اقتصاد باید فدای سلامت شود، چراکه واقعا آمار بالای مرگ ومیر ما الان با توجه به جمعیت بالاترین رقم است و در ازای هر فوتی 10 تا 20 خانواده عزادار می شوند و این برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست.
شهریاری در پاسخ به این سؤال که چرا ستاد پیشنهادات شما را دریافت نمی کند مطرح نمود: ستاد کرونا یک ستاد فراقانونی است و اختیارات تام دارد، حاکم مطلق است و شورای عالی امنیت ملی هم پشتوانه آن است، یعنی ما هم در مجلس نمی توانیم عملا قانونگذاری کنیم و دولت را در رابطه با مسائل کرونا موظف کنیم و یکی از مسائل ما همین مسئله است، وگرنه چندین بار صحبت کردیم تا دولت را موظف کنیم که در رابطه با کرونا کار خاصی را انجام دهد، به همین دلیل هم من می گویم اسم این ستاد ستاد ملی نیست بلکه ستاد دولتی کروناست، اشکال کار هم این است که حتی توصیه هایی که از وزارت بهداشت و درمان که قطعا با نخبگان زیادی در تماس هستند به ستاد می شود در داخل کمیته ها وتو می شود، مثلا پیشنهاد قرنطینه که فقط از طرف مجلس ارائه نشد، تمام پزشکان، سازمان نظام پزشکی، شورای شهر، شهردار تهران هم موافق بودند و شاید تنها مسئله ای که تمام تفکرات سیاسی و جناحی روی آن متفق القول بودند همین بود که برای قطع زنجیره کرونا باید تعطیلی کامل اعمال شود که نپذیرفتند.
وی با تأکید بر اینکه باید مصوبات قابلیت اجرایی کامل داشته باشد، گفت: در خیلی از کشور های جهان از تمام توان نظامی و انتظامی شان هم در این خصوص استفاده کردند و جریمه های خیلی سنگین هم گذاشتند، چون یک مسئله دیگر ما این است که برخی کارگر روزمزد هستند و ناچارند سر کار بروند و برخی هم اصلاً کرونا را باور ندارند، لذا باید حقوق افرادی که کارگرند تأمین کرد و با آن هایی که عامدانه کارشکنی می کنند برخورد قهریه کرد، لذا از نیرو های نظامی و انتظامی هم باید استفاده کنیم این شوخی بردار نسیت که ما چنین آمار بالای مرگ ومیر داشته باشیم.
کننده مردم زاهدان در مجلس یازدهم در پاسخ به سؤالی درباره یک میلیارد یوروی تخصیص یافته به امر مقابله با کرونا بیان کرد: یک میلیارد یورو بود که حضرت آقا فرمودند به کرونا اختصاص بدهید، وقتی ایشان می گویند بدهید یعنی این پول وجود دارد، تا هفته پیش که من از معاونت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت پیگیری کردم 60 درصد آن را دادند و 40 درصد آن داده نشده، که پرداختی آن به کادر درمان هم قابل توجه نبوده، چون با این پول تجهیزات هم خریداری شده و جای دیگری خرج شده، لذا ما رضایتمندی از این قضیه نداریم. حقوق خیلی از این پرسنل زحمتکش که الان هفت ماه است که در آی سی یو ها با این شرایط سخت کار می کنند را ندادیم و هنوز نتوانستیم مشوق های لازم را در اختیارشان بگذایم، از طرف دیگر نیرو هم نگرفتیم، فکر می کنید یک فرد چند ماه می تواند این شرایط را تحمل کند، تقریبا هیچ کدام این ها در سیستم بروکراسی ما محقق نشده، کادر درمان زمانی که کرونا نبود حقوق بیشتری داشتند، اما حالا که کرونا آمده، چون درآمد بیمارستان ها هم کاهش جدی پیدا کرده و دولت محترم هم پولی پرداخت نکرد، حقوق این پرسنل کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین در مورد توزیع واکسن آنفلوانزا یادآور شد: زمان تزریق آن که دیگر دیر شد، قرار بود بین 14 تا 16 میلیون دوز واکسن بخرند، اولاً متأسفانه منابع ارزی آن دیر تأمین شد، شاید یکی از اشکالات عمده این بود، بعد هم که پول را دادند واکسن را به ما ندادند، حدود 2.5 میلیون دوز واکسن آمد که براساس شاخص های وزارت بهداشت توزیع شد و به بیماران ریسک بالا تزریق شد، ولی متأسفانه سری های بعدی آن نیامد که بحث هایی هم در مورد مجلس مطرح بود که به مجلسیان تزریق شده که درست نبود و من هم گفتم کنندگان هم مثل مردم هستند و اگر رسید تزریق می کنند اگر نرسید همان افراد پرخطر در اولویت هستند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با اشاره به اینکه موضوع کرونا یک موضوع چند وجهی است که باید مردم و همه نیرو های نظام با برنامه ریزی پای کار بیایند و حتی جا هایی که مردم حاضر نیستند توجه کنند با نیروی قهریه موضوع کنترل شود، شرح داد: ما مرتباً با آقای دکتر زالی و وزیر محترم بهداشت جلسه داریم، ولی خیلی از پیشنهادات ما در آن ستاد عملی نمی شود، چون اعضا با توجه به دیدگاه های خودشان تصمیمات را وتو می کنند، اشکال اصلی کار هم این بود که در ابتدا که کرونا آمد یک صحبتی شد در مورد ایمنی جمعی، که راجع به کرونا اصلا نمی توان چنین نظریه ای داشت، متأسفانه در ابتدا مسئولان ما هم چنین تفکری را داشتند که بعد خیلی سریع ناچار به اصلاح شدند و همین تفکر کلی به ما آسیب زد.
شهریاری در مورد توزیع واکسن کرونا نیز گفت: جمعیت جهان حدود 8 میلیارد نفر است که باید دو نوبت واکسن بزنند، که احتیاج به 16 میلیارد دوز در جهان و 170 میلیون دوز در ایران است که در این خصوص اولا اولویت اول کشور های تولیدکننده نخواهیم بود، چون ما در انتقال پول هم مشکل داریم و تحریم، انتقال ارز را هم با مشکل روبرو کرده، البته در کشور هم تولید داریم، ولی زودتر از اردیبهشت به بازار نمی آید، چون تجاری سازی آن زمان می برد و هر شرکت هم حدود دو تا سه میلیون دوز تهیه خواهد کرد که این هم در مرحله اول تأمین کننده احتیاج ما نیست؛ لذا ضمن اینکه باید بیشتر به واکسن خودمان امید داشته باشیم، مسؤلان هم تلاش کنند تا مسائل را حل کرده و میزان لازم را از خارج از کشور تأمین کنند، اما تا آن زمان بهترین راه این است که مردم خودشان بیشتر رعایت کنند و به ویژه دورهمی های خانوادگی را متوقف کنند.
وی در برنامه طبیب درباره حمایت از تولید دارو های ایرانی هم یادآور شد: در قانون برنامه ششم تصویب کردیم که هر دارویی مجوز ورود ندارد، ولی از آن طرف حمایت از دارو های داخلی را با قیمت گذاری برای شرکت ها از بین می بریم، یعنی دست آن ها را هم در تولید و قیمت گذاری می بندیم، چون اگر بخواهیم دارو اثربخشی داشته و حتی امکان صادر شدن داشته باشد باید دست تولیدکننده برای قیمت گذاری باز باشد، اما این بدین معنی نیست که این هزینه ها از جیب مردم تأمین شود بلکه باید بیمه ها را اصلاح کنیم تا هزینه از جیب مردم نباشد، چون در حال حاضر دارو ها گران شده و مردم هم توان خرید ندارند، از آن طرف بیمه های درمانی ما بیشتر شبیه قلک عمل می کنند و بیمه در کشور صنعت درستی در حوزه درمان نیست.
منبع: خبرگزاری دانشجو