امیدواری مسئولان فرانسوی به بازگشایی نوتردام در تاریخ مقرر

به گزارش مجله نماشو، ژان لویی ژورژلین تاکید نمود: به تاخیر افتادن غیرمنتظره و مکرر پروژه بازسازی کلیسا قرن سیزدهمی نوتردام نباید موعد 5 ساله بازگشایی این بنا را تغییر دهد.

امیدواری مسئولان فرانسوی به بازگشایی نوتردام در تاریخ مقرر

ژورژلین اعلام کرد: اگر همه همت نمایند و کار را مطابق برنامه پیش ببرند، تبدیل کلیسا به محلی برای عبادت در طول پنج سال هدفی غیرممکن نخواهد بود. مسلما تا آن موقع تمامی فضای پیرامون کلیسا بازسازی نخواهد شد و شاید مناره هم تمام و کمال بازسازی نگردد، اما کلیسا می تواند بار دیگر به محلی برای عبادت تبدیل گردد و این هدف ماست.

آتش سوی مهیب کلیسا نوتردام ساعت 6 و43 دقیقه عصر به وقت محلی روز پانزدهم آوریل سال 2019 رخ داد و مناره ای که در سال 1859 به این بنا اضافه شده بود را در برگرفت. شعله های آتش به سرعت به سقف چوبی این کلیسا که با استفاده از صدها تیرک چوبی بلوط با قدمت چندین قرن ساخت شده بود، سرایت کرد.

ساعاتی پس از آتش سوزی مناره این بنای تاریخی فرو ریخت. تنها چند روز پس از حادثه آتش سوزی نحوه بازسازی مناره به چالش کشیده شد.

حدود 500 آتش نشان به مدت 15 ساعت کوشش کردند تا از سرایت آتش از سقف کلیسا به برج های ناقوس جلوگیری نمایند. اگر آتش به چهارچوب چوبی برج ها می رسید سبب سقوط ناقوس و فروپاشی کامل ساختار کلیسا می شد.

آتش درنهایت در ساعت 9 و نیم صبح به وقت محلی روز بعد خاموش شد. در آن لحظه دو سوم سقف کلیسا از بین رفته بود، چیزی از الوار تاریخ سقف باقی نمانده بود، بخشی از سقف طاقدار فرو ریخته بود، حدود 400 تن از سرب سقف و مناره ذوب شده بود و بخشی از آن با باد همراه شد، اما نوتردام همچنان راسخ بود.

امانوئل ماکرون به سرعت موعد پنج ساله را برای اتمام بازسازی و بازگشایی این بنا مقرر کرد. او در جریان سخنرانی اعلام کرد: ما این کلیسا را به همراه یکدیگر بازسازی خواهیم کرد. این بخشی از سرنوشت فرانسه است. من قول میدهم که اینکار را انجام دهم.

از آن موقع، 40 کمیته عمومی نظارت بر بازسازی نوتردام به سرپرستی ژورژلین با چالش های مختلفی روبه روشده اند.

در شانزدهم جولای، یعنی 95 روز پس از آتش سوزی مهیب کلیسای نوتردام، قانون شروع رسمی بازسازی کلیسای نوتردام بالاخره توسط مجلس فرانسه به تصویب رسید.

پس از حادثه آتش سوزی ویرانگر این کلیسا، یاری های اقتصادی پیشنهاد شده توسط کمپانی های مختلف و حتی یاری های اقتصادی شخصی به رقم حیرت آور یک میلیارد یورو رسید.

پروژه بازسازی یکبار در تابستان سال گذشته به دلیل نگرانی های ناشی از مسمومیت سرب، یکبار در پاییز به دلیل وزش بادهای به سرعت 40 کیلومتر در ساعت در پاریس و اخیرا نیز به دلیل شیوه ویروس کرونابه تعوق افتاد.

کارشناسان مختلف که برای بازسازی این بنا از سراسر دنیا گردهم آمده بودند، در تاریخ 17 مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا به خانه هایشان بازگشتند.

فرایند جمع آوری 40 هزار تیر داربست آسیب دیده که در زمان حادثه آتش سوزی به بنا وصل شده بودند، قرار بود از ماه مارس شروع گردد اما به دلیل قوانین قرنطینه متوقف شد.

ساخت بنای اصلی این کلیسا در سال 1163 در دوران حکومت لوئی هفتم شروع شد و در سال 1345 میلادی به خاتمه رسید. این اثر را می توان به عنوان جواهری از دوران قرون وسطی که به سبک معماری گوتیک ساخته شده محسوب کرد.

این ساختمان در سال های 1790 میلادی و در جریان انقلاب کبیر فرانسه مورد غفلت و آسیب نهاده شده بود. رمان گوژپشت نوتردام که در سال 1831 میلادی توسط ویکتور هوگو به نگارش درآمد، شرایط نامناسب این کلیسا را برای خوانندگان توضیح می دهد. این کتاب یاری شایانی به ایجاد تغییرات اساسی در این کلیسا بین سال های 1844 تا 1864 شد. در آن موقع معماران برجسته ای همچون اوژن ویوله لودوک مناره و آتشدان های این ساختمان را بازسازی و تعمیر کردند.

کلیسا نوتردام میزبان مجموعه ای مهم از مجسمه ها بود که مهم ترین آنها مجسمه های سنگی از 12 پادشاه عهد قدیم است که بالای در ورودی کلیسا واقع شده است و گالری پادشاهان نام دارد. شرایط این مجسمه ها معین نیست اما این آثار پیش از این نیز حوادث دشواری را پشت سر گذاشته اند. در زمان انقلاب فرانسه، نیروهای دشمن این مجسمه را با مجسمه پادشاهان فرانسوی اشتباه گرفتند و همه مجسمه ها را در سال 1793 به میدان کلیسا بردند و با گیوتین سر آنها را جدا کردند. 21 عدد از سر این مجسمه ها که قدمت آنها به قرن 13 بازمی گشت در سال 1977 درون دیواری در یکی از محله های پاریس کشف شدند.

در سال 1804، ناپلئون بناپارت در همین کلیسا تاج پادشاهی را بر سر گذاشت و در سال، 1909 ژان دارک قهرمان ملی فرانسه که بعدها به صلیب کشیده و سوزانده شد در همین کلیسا توسط پیوس دهم مورد آمرزش نهاده شد.

با این حال این اولین باری نیست که این کلیسا قربانی تخریب یا حتی بازسازی می گردد. در قرن شانزدهم، اوگنو ها - گروهی از پروتستان های فرانسوی - به بعضی از مجسمه های این کلیسا به این دلیل که آن ها را با کفر و بی دینی مرتبط می دانستند، آسیب رساندند. در سال 1793، در جریان انقلاب کبیر فرانسه نیز گروهی از نیروهای دشمن به این کلیسا هجوم آوردند. آن ها مجسمه هایی را که گمان می داشتند پیکره های پادشاهان فرانسوی است، از کلیسا خارج و سر از بدن آنها جدا کردند. این مجسمه ها در سال 1977 توسط باستان شناسان کشف و بازگرداننده شدند.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1036

به "امیدواری مسئولان فرانسوی به بازگشایی نوتردام در تاریخ مقرر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواری مسئولان فرانسوی به بازگشایی نوتردام در تاریخ مقرر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید