انتشار کتاب پایمرد پژوهش؛ توضیح احوال دکتر سید محمد بلورچیان

به گزارش مجله نماشو، خبرگزاری خبرنگاران- کتاب پایمرد پژوهش مشتمل بر توضیح زندگی و کار و احوال آقای دکتر سید محمد بلورچیان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و استاد برجسته شیمی کشور، با مقدمه ای از آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، منتشر شد.

انتشار کتاب پایمرد پژوهش؛ توضیح احوال دکتر سید محمد بلورچیان

به گزارش خبرگزاری خبرنگارانبه نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم؛ رئیس فرهنگستان علوم در مقدمه کتاب با بیان اینکه کشور به دانشمندانی احتیاج دارد که درد علم داشته باشند و غم علم بخورند، تصریح می نماید که استاد دکتر سید محمد بلورچیان صرفنظر از استعداد خداداد که داشته همیشه در این اندیشه بوده است که علم در جای خویش قرار گیرد و اهمیت و اثربخشی داشته باشد.

آقای داوری اردکانی می افزاید: آنچه من می دانم این است که هر وقت با ایشان بوده ام حس نموده ام به سخن کسی گوش می کنم که علم در وجودش خانه نموده و جزء اصلی زندگی اش شده است.

رئیس فرهنگستان در ادامه تأکید می نماید: آقای دکتر بلورچیان نه فقط یک دانشمند شیمیدان بزرگ بلکه مردی صاحب فرهنگ و درایت است که می داند شیمی در کشورش چه راهی باید برود و چه باید بکند و چگونه می تواند با کشور در ارتباط باشد و به پیشرفت آن یاری کند.

این کتاب پنج فصل دارد. در فصل اول، فعالیت های علمی و اجرایی و تحقیقاتی و مقالات و انتشارت و افتخارات و نشان های علمی استاد دکتر سیدمحمد بلورچیان توضیح داده شده است. فصل دوم به گفتگویی با ایشان اختصاص دارد و در فصل سوم تعدادی از مقالات دکتر بلورچیان در زمینه های مختلف علم و فناوری و بعلاوه جایگاه شیمی و داروسازی و بخصوص در زمینه تخصصی شیمی ارگانوسیلیکون منتشر شده است.

در فصل چهارم با عنوان ضمیمه، اخبار و گزارش های بعضی رسانه ها درخصوص فعالیت ها و افتخارات برجسته علمی استاد بلورچیان منتشر شده و در فصل آخر تصاویری از آقای دکتر سیدمحمد بلورچیان و جوایز و لوح های اهدایی به ایشان آمده است.

کتاب پایمرد پژوهش در دی 1400 در 240 صفحه به همت فرهنگستان علوم منتشر شده است. این کتاب به وسیله آقای حامد زارع تنظیم و به وسیله خانم فاطمه ابوحمزه ویرایش شده است.

آقای دکتر سید محمد بلورچیان در سال 1312 در تبریز به جهان آمده و دارای مدرک دکتری داروسازی با درجه ممتاز از دانشگاه تبریز و دکتری تخصصی شیمی از دانشگاه بوردو فرانسه است.

دکتر بلورچیان در سال 1972 میلادی پیروز به اخذ درجه دکتری دولتی علوم (اتا) با درجه بسیار افتخار آمیز از فرانسه شده و رساله دکتری او به وسیله CNRS فرانسه چاپ و منتشر شده است. آقای دکتر بلورچیان در سال 1342 به مرتبه استادیاری، در سال 1350 به مرتبه دانشیاری و در سال 1360 به مرتبه استادی نائل آمده است.

یکی از فعالیت های مهم و ماندگار استاد بلورچیان بنیان گذاری، تأسیس و راه اندازی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران بوده است. از افتخارات ایشان علاوه بر عضویت پیوسته در فرهنگستان علوم، می توان به دریافت نشان درجه یک دانش، کسب عنوان استاد نمونه کشور، برگزیده دوره اول همایش چهره های ماندگار، نخستین شیمیدان برگزیده انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران، و برگزیده ویژه رتبه اول تحقیقات بنیادی سی امین جشنواره بین المللی خوارزمی اشاره نمود. کتابخانه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز به نام پروفسور بلورچیان نام گذاری شده است.

استاد دکتر سیدمحمد بلورچیان جزو 15 عضو پیوسته اولیه فرهنگستان علوم است که از بدو تأسیس با فرهنگستان همکاری داشته و در این مدت علاوه بر مشارکت مؤثر در برنامه های علمی فرهنگستان و ایراد سخنرانی های علمی و اجرای طرح های پژوهشی، چندین دوره ریاست گروه علوم پایه و ریاست شاخه شیمی گروه را هم به عهده داشته است. ایشان بعلاوه عضو شورای علمی و عضو شورای پژوهشی فرهنگستان علوم و عضو هیأت ممیزه مشترک فرهنگستان ها بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 4025

به "انتشار کتاب پایمرد پژوهش؛ توضیح احوال دکتر سید محمد بلورچیان" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتشار کتاب پایمرد پژوهش؛ توضیح احوال دکتر سید محمد بلورچیان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کتاب پایمرد پژوهش؛ توضیح احوال دکتر سید محمد بلورچیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید