ایران، عامل ایجاد شکاف در کاخ سفید

به گزارش مجله نماشو، تهران- خبرنگاران- در روزهای اخیر تشدید اختلافات بین ایران و آمریکا، شکاف در کاخ سفید را نمایان ساخته است؛ اختلافاتی بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی خود که پیشتر به دلیل شرایط عادی به بیرون درز نکرده بود.

ایران، عامل ایجاد شکاف در کاخ سفید

به گزارش گروه تحلیل، تفسیرو پژوهش های خبری خبرنگاران، اختلافات در تیم ترامپ مدتی است که به سوژه رسانه های آمریکایی تبدیل شده به طوری که روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست هر روز ابعاد جدیدی از این اختلافات را انعکاس می دهند. بخش قابل توجهی از این اختلاف نظرها پس از تشدید تنش ها بین تهران و واشنگتن خود را نشان داده که به ابزارهای متفاوت آنها در مواجهه با ایران برمی گردد.

رسانه های مذکور در بیان بعضی اختلاف نظرها بین ترامپ با مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی تاکید می نمایند که بولتون و پمپئو در پی افزایش تنش های نظامی با جمهوری اسلامی هستند اما ترامپ دیدگاهی متفاوت دارد. از نگاه این رسانه ها و همچنین تحلیلگران سیاسی، در صورت تداوم چنین روندی در کاخ سفید احتمال کنار گذاشتن این افراد دور از ذهن نیست.

همان اتفاقی که اواخر اسفندماه 1396 برای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وقت آمریکا افتاد و او بدون اینکه از حکم برکناری خود اطلاعی داشته باشد، از توئیت ترامپ متوجه آن شد. پیش از اخراج تیلرسون نیز اختلاف نظرهای آن دو در مسائل مختلف به تدریج خود را نمایان ساخت در حالی که آنها این اختلافات را انکار می کردند.

در نهایت کار به جایی رسید که ترامپ و تیلرسون یکدیگر را با سخیف ترین واژه ها مورد خطاب قرار دادند. احمق خواندن ترامپ از سوی وزیر امور خارجه وقت او در یک نشست مهم و امنیتی در خصوص مسایل راهبردی این کشور یکی از این موارد بود که ترامپ را به واکنش واداشت تا تیلرسون را به چالش آزمون استعدادسنجی دعوت کند.

گویی این رخداد بار دیگر در حال تکرار شدن است و باوجود اختلاف نظر آشکار بین ترامپ با اطرافیان خود بخصوص افرادی چون پمپئو و بولتون، همه طرف ها سعی در پنهان کردن آن دارند. اما ترامپ به تازگی اختلاف نظر خود با اعضای تیم خود را طبیعی دانسته و به دو روزنامه مخالف خود حمله نموده است.

وی در توئیت خود واشنگتن پست و نیویورک تایمز را جعلی خواند و نوشت که رسانه جعلی واشنگتن پست و حتی رسانه جعلی تر نیویورک تایمز اخباری می نویسند مبنی بر اینکه در خصوص سیاست قوی من در خاورمیانه، یک دعوای داخلی وجود دارد. هیچ دعوای داخلی وجود ندارد. دیدگاه های متفاوتی بیان می گردد و من تصمیم نهایی و قاطع را می گیرم. این یک فرآیند بسیار ساده است.

پس از آن که برآورد ها در خصوص اثرگذاری چشمگیر اطرافیان ترامپ بر وی از جمله شخص بولتون افزایش یافته، رئیس جمهوری کاخ سفید سعی بر مستقل نشان دادن خود دارد. همانند سخنانی که وی به تازگی در جریان کنفرانس خبری کاخ سفید بیان نموده و گفته که بولتون عقاید محکمی دارد اما من غیر از بولتون (افراد و مشاوران دیگری) هم دارم و در حقیقت من سعی می کنم خوی جنگ طلبانه اش را متعادل کنم.

در ایران اما نگاهی بسیار بدبینانه به افرادی چون بولتون وجود دارد؛ دیدگاهی که بی ارتباط با مواضع تند و ستیزه جویانه مشاور ارشد ترامپ نیست. به همین دلیل در تیم ب مدنظر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، نام بولتون نیز به چشم می خورد.

ظریف که روز آدینه در سفر آسیایی به سر می برد، در صفحه توئیتر خود نوشت وقتی تیم ب یک حرف می زند و دونالد ترامپ حرف دیگری، کاملاً آشکار است که این چه کسی که نمی داند چه می کند.؛ موضوعی که ظریف پیشتر نیز آن را در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز حامی ترامپ بیان نموده بود.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز نگاهی مشابه دارد و اخیرا اظهار نموده است من باور می کنم که رییس جمهوری آمریکا جنگ نمی خواهد اما این به معنی این نیست که کسانی که به او نزدیکند هم با او هم نظرند.

بنابراین در روزهای اخیر این پارادوکس در سیاست خارجی آمریکا مشهود بوده است به طوری که ترامپ از هر فرصتی برای مذاکره با تهران سود می جوید و به موازات آن، شکاف بین او و بعضی اعضای تیمش آشکارتر می گردد. او چند روز پیش تاکید نموده بود که کاخ سفید شماره تماس با ترامپ را در اختیار سفارت سوئیس گذاشته تا ایران در صورت تمایل بتواند با رییس جمهوری آمریکا تماس بگیرد. پیش از آن هم او در جمع خبرنگاران تاکید نموده بود: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند و امیدوارم که ین اتفاق بیافتد.

این قبیل جهت گیری ها از سوی ترامپ آن هم پس از تهدیدات مکرر علیه ایران بی تردید به مذاق بعضی از اعضای تیم او که برای رویارویی نظامی ایران و آمریکا لحظه شماری می کردند، خوش نیامده است. افرادی چون بولتون که پیش از ورود به کاخ سفید و حتی بعد از آن، ارتباط تنگاتنگی با گروهک منافقین دارد، نمی تواند با تصمیم ترامپ برای مذاکره کنار بیاید. از این روست که کارشناسان بر این باورند که کاخ سفید در مواجهه با ایران دچار سردرگمی شده است.

پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 265

به "ایران، عامل ایجاد شکاف در کاخ سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، عامل ایجاد شکاف در کاخ سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید