حال ناخوش کارخانه روغن نباتی شیراز در روزهای کمبود روغن ، نگرانی دانشجویان از شرایط بحرانی این واحد تولیدی

به گزارش مجله نماشو، اخیرا شاهد کمبود روغن خوراکی در کشور بودیم و این در حالی است که کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز تقریبا به حالت نیمه تعطیل در آمده و فقط روزانه مقدار کمی روغن مایع را فراوری می نماید.

حال ناخوش کارخانه روغن نباتی شیراز در روزهای کمبود روغن ، نگرانی دانشجویان از شرایط بحرانی این واحد تولیدی

گروه دانشگاه خبرنگاران، کمبود روغن خوراکی در کشور، نگرانی های در پی داشت تا جایی که برای مدتی در بسیاری از فروشگاه های موادغذایی روغن خوراکی نایاب شده بود و در برخی مواقع هم این محصول با قیمت های چندبرابری به دست مردم رسید. یکی از دلایل کمبود این محصول در بازار گرانی و کمبود مواد اولیه برای فراوری در کشور بود که باعث شد تا برخی از واحد های فراوریی این محصول به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل و یا فراوریات خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:

کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در آستانه تعطیلی / خواسته سهامداران از مسئولان

مسئولان روغن نباتی نرگس شیراز به فکر تعطیلی کارخانه هستند

مزد بدون زحمت؛ برزخ دو ماهه کارگران روغن نباتی شیراز / پیگیری مطالبات کارگران از سوی دانشجویان عدالت خواه

مستند شر خصوصی سازی در شیراز! از سوی مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز فراوری شد + فیلم

روغن نباتی شیراز؛ کارخانه ای که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشت / وعده مسئولان برای پرداخت معوقات در هفته آینده

کارگران روغن نباتی شیراز در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود تجمع کردند

شنیده ها حاکی از این است که عمده احتیاج روغن کشور از جهت واردات تامین می گردد و وابستگی به واردات در این کالا نسبت به کالا های دیگر بیشتر است. بخش قابل توجهی از مسائل مربوط به بازار روغن به واردات مواد اولیه روغن برمی گشت که در ماه های گذشته با اختلال روبرو شد.

کاهش فراوری روغن در کارخانه روغن نباتی نرگس

یکی از فراوریی هایی که این روز ها در این حوزه با مشکل روبرو شده، کارخانه روغن نباتی شیراز است، این کارخانه که یکی از قدیمی ترین واحد های فراوریی کشور در فراوری روغن بوده که سالانه حدود 120 هزار تن انواع روغن را فراوری می کرد. این کارخانه امروز علیرغم کمبود روغن خوراکی در کشور، تقریبا به حالت نیمه تعطیل در آمده است و تقریبا روزانه کمتر از 300 تن روغن فراوری می نماید.

شنیده ها حاکی از این است که کارخانه روغن نبانی نرگس شیراز در سال گذشته با توجه به مسائلی که برایش بوجود آمد، تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کرد و کارخانه ای که در دهه 60 و در زمان جنگ تحمیلی با مدیریت دولت و کوشش کارگران توانسته بود 450 تن روغن در روز فراوری کند و در جمع سود ده ترین کارخانه آن موقع باشد، به جایی رسید که باید برای کاهش هزینه ها کارگرانش را اخراج کند!

این کارخانه در سال 72 به بخش خصوصی واگذار شد و مسائل این واحد فراوریی از همان موقع شدت گرفت. در این کارخانه قبل از واگذاری حدود 1200 نفر مشغول به کار بودند که پس از خصوصی سازی به 175 نفر کاهش یافت.

سیاوش علینژاد، دبیر مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز در خصوص مسائل کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز می گوید: این کارخانه جزو بهترین و سودده ترین کارخانه های دهه 60 بود، اما در سال 1372، 67 درصد به جامانده سهام خصوصی سازی می گردد و این کارخانه به سید مهدی میرسلیمی، فرهاد بهمنی و سید ادیب الدین صدرنژاد واگذار می گردد.

نازنین یزدانی، عضو گروه رسانه ای کاشف وابسته به مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز با اشاره به فرایند فعالیت و مقدار فراوری روغن در کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز می گوید: سید مهدی میر سلیمی، مدیر عامل کارخانه، در آذر 98 همانطور که در گزارش گروه کاشف پخش شد قول داده بود که فراوری کارخانه تا سرانجام سال 98 به 250 تن در روز برسد؛ در صورتی که این موضوع محقق نشد؛ البته با توجه به ظرفیت کنونی کارخانه و تعداد کارگران، اصلا نمی توان به این میزان فراوری رسید.

به گفته این فعال دانشجویی چند فقره از اموال و تجهیزات کارخانه از سال 72 تا 98 به مزایده گذاشته شده و همین باعث کاهش میزان فراوری و همینطور تعدیل نیروی تعداد زیادی از کارگران در طول این سال ها شده است. از طرفی از سال گذشته تا به الان حدود 10 نفر بازنشسته شده اند؛ درصورتی که فقط یک نیروی جدید به کارخانه اضافه شده است.

یکی دیگر از علل عدم افزایش فراوری کارخانه، را می توان ناقص بودن اتوماسیون خط پرکُنی کارخانه دانست. گفته می گردد که 50 درصد کار ها در این خط به صورت دستی انجام می گردد و با توجه به تعداد محدود کارگران عملا امکان افزایش فراوریکارخانه وجود ندارد.

این فعال دانشجویی اضافه می نماید: یک کارخانه جدید با دستگا های نوساز باید ایجاد می شد، ولی متاسفانه هیچ گونه اقدامی صورت نپذیرفت. البته زمزمه انتقال کارخانه به منطقه ویژه صنعتی سالهاست که مطرح شده، ولی هیچ تصمیم جدیدی برای انتقال صورت نگرفته است.

به گفته یزدانی با توجه به اینکه در طی سال های گذشته تجهیزات قابل توجهی از کارخانه خارج شده و وعده اختصاص یافتن درآمد حاصل از فروش تجهیزات به نوسازی کارخانه توسط مسئولین کارخانه به کارگران داده شده، در طول این سال ها نه درآمد تعیین شده و نه نوسازی انجام شده است و همچنین 33 درصد از سهام داران کارخانه از کارگران بازنشسته کارخانه هستند، ولی در طی سال های پس از خصوصی سازی هیچگونه شفافیتی در حوزه سود و یا ضرر سهام آن ها صورت نگرفته و سهام داران خواستار ایجاد شفافیت توسط مسئولین فعلی کارخانه هستند.

این مسائل و ضعف مدیریت کارخانه روغن نباتی شیراز باعث شد تا دانشجویان و پیگیر مسائل کارگران این کارخانه قدیمی شوند.

دانشجویان عدالتخواه مسائل سهام داران کارخانه را هم پیگیری می نماید و در حال پیدا کردن راه چاره هایی برای برون رفت کارخانه از بحران های ایجاد شده هستند. آنان از مسئولین ذی ربط می خواهند که توجه ویژه خود را به این کارخانه اعمال نمایند و با شفافیت نحوه خصوصی سازی و همینطور نظارت بر وعده های مسئولین کارخانه گره ای از مسائل کارگران و سهام داران باز نمایند.

راه اندازی خط فراوری روغن خوارکی در کارخانه روغن نباتی نرگس

با توجه کمبود روغن در کشور مسعود نوروزى، مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتى نرگس شیراز با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمى فراوری روغن هاى مایع و مارگاریت کارخانه روغن نباتى شیراز حدود 300 تن در روز است، می گوید: اما متاسفانه شرایط موجود و مسائلى مانند کمبود روغن خام سبب شده تا این مقدار فراوری به 100 الى 150 تن فراوری روغن خام کاهش پیدا کند.

نوروزى با اشاره به اینکه مسائل تأمین روغن مورد احتیاج توسط افراد و خانوار ها درروز ها وماه هاى گذشته باعث شده بیشتر شرکت ها موظف به افزایش فراوری روغن شوند، می افزاید: اگرچه خط فراوری روغن براى خانوار، در کارخانه روغن نباتى شیراز طى 5 سال گذشته به دلیل فعالیت در حوزه صنف و صنعت تعطیل شده بود، اما در شرایط فعلى، اقدام به راه اندازى و فراوری روغن خوراکى براى مردم کردیم.

بر اساس فرایند نزولی فراوری و تعداد کارگران و همچنین استهلاک دستگاه ها، احتمال تعطیل شدن کارخانه بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و با توجه به احتیاج روز افزون کشور و به خصوص استان فارس به صنعت روغن سازی، این تعطیلی و حتی رکود در فراوری این کارخانه منجر به مسائل جبران ناپذیری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3313

به "حال ناخوش کارخانه روغن نباتی شیراز در روزهای کمبود روغن ، نگرانی دانشجویان از شرایط بحرانی این واحد تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش کارخانه روغن نباتی شیراز در روزهای کمبود روغن ، نگرانی دانشجویان از شرایط بحرانی این واحد تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید