خبرنگاران لزوم بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی برای فراوری واکسن کرونا

به گزارش مجله نماشو، شیراز-خبرنگاران- استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه واکسن کرونا، بر لزوم بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی برای فراوری این واکسن تاکید کردند.

خبرنگاران لزوم بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی برای فراوری واکسن کرونا

نشست گفتمان آزاداندیشی و هم اندیشی با موضوع واکسن های کرونا دوشنبه با حضور متخصصان و استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه بیماری های عفونی، بیوتکنولوژی دارویی، ایمونولوژی(ایمنی شناسی)، ویروس شناسی و اخلاق پزشکی برگزار گردید.

عباس قادری متخصص ایمونولوژی(ایمنی شناسی) و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست گفت: کرونا یک پدیده پیچیده و زلزله ای بود که سال گذشته رخ داد که این زلزله بر تمام بخش های جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ و نحوه زندگی و جریان علمی تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته برای فراوری یک واکسن سال ها زمان لازم بود اما با آمدن کرونا در کمتر از یکسال جامعه علمی جهان ویروس را می شناسد و بیش از 50 واکسن درحال آنالیز است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این نشان دهنده آن است که تحولات زیادی در جهان رخ داده و ما باید در کشور از آن استفاده کنیم، اگر با روش های غیرعلمی اقدام کنیم فرصت را از دست می دهیم.

قادری اضافه کرد: با درک شرایط کنونی باید آزمایشگاه ها را به آزمایشگاه های زنده تبدیل کنیم و در بخش تحقیقات متناسب با حساسیت های حوزه درمان پیش برویم.

وی ادامه داد: باید خودمان مولد تکنولوژی در مقابله با کرونا باشیم، وقتی صحبت از تکنولوژی نوین می گردد آوردن تکنولوژی و استفاده از آن مهم است.

این متخصص ایمونولوژی گفت: یک عده در فضای مجازی در حال ایجاد هراس در مردم در خصوص واکسن کرونا هستند لذا دانشگاه باید در خط مقدم مسایل علمی در حوزه کرونا باشد و در خصوص آنچه در خصوص واکسن در جهان می گذرد با مردم صحبت کند.

قادری اضافه کرد: در بحث واکسن کرونا باید به سمت مدلی برویم که ارزان قیمت و قابل دسترس باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه محدودیت تردد شبانه از ساعت 21 تا چهار صبح را در پیشگیری از شیوع کرونا تاثیرگذار دانست و گفت: این محدودیت ها باید همچنان تداوم داشته باشد.

قادری اظهارکرد: محدودیت ها باید همچنان تا سرانجام اردیبهشت 1400 تداوم داشته باشد تا شاهد فرایند شتابی شیوع ویروس کرونا نباشیم.

ویروس کرونا، محکی برای همه

اورنگ ایلامی متخصص بیماری های عفونی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: کرونا محکی برای سیاستگذاران، پزشکان و دانشمندان در ابعاد مختلف بود.

وی با بیان اینکه کرونا در بحث های تشخیصی، درمان و واکسن تحولات بزرگی را ایجاد نموده است، اضافه کرد: تا قبل از این همه گیری اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی آنچنان که باید، مدنظر نبود.

وی ادامه داد: با آمدن کرونا متوجه شدیم در بحث داروهای ضدویروس خیلی پیشرفت قابل توجهی در عرصه بین المللی نداشتیم و از تکنولوژی نوین در واکسن سازی استفاده نشده بود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کرونا باعث شد تکنولوژی های نو و قدیمی در کنار هم برای فراوری واکسن قرار گیرند.

ایلامی اضافه کرد: خطر شیوع ویروس هایی همچون کرونا در آینده نیز وجود خواهد داشت و این سرانجام همه گیری ها نیست لذا باید در شیوه زندگی تغییراتی داشته باشیم تا از این دست مسائل ایجاد نگردد.

وی ادامه داد: تا کنون بعضی واکسن های کرونا پیروز به اخذ مجوز شدند و تعدادی نیز در سبد واکسیناسیون بین المللی قرار گرفته اند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: ایران در خاورمیانه یکی از کشورهای با سابقه در زمینه واکسن سازی بوده و در حوزه کرونا نیز سه واکسن در کشور در دست مطالعه قرار گرفته است که 2 واکسن مجوز فاز انسانی را دریافت کردند.

ایلامی بیان نمود: پیش بینی می گردد واکسنی که در کشور روی آن کار می گردد حدود 70 درصد اثربخشی داشته باشد و دارای عوارض بخصوصی نباشد.

امکانات و باورهای علمی

یونس قاسمی متخصص بیوتکنولوژی دارویی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه کرونا همه بخش ها را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: کرونا باعث شد به بحث های دانش بنیان و فناوری توجه بیشتری داشته باشیم، زیرساخت های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: فناوری در بحث واکسن سازی خود را نشان می دهد که باید به فناوری داخلی خود اعتماد داشته باشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه سوم فناوری پزشکی را در کشور دارد و می تواند در این حوزه قدم خوبی را بردارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در حوزه فناوری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، محققان و دانشمندان جوان برخوردار هستیم، در حوزه کیت تشخیص کرونا در شیراز یکی از شرکت ها بسیار خوب عمل کرد.

قاسمی اضافه کرد: اگر اعتماد و حمایت اقتصادی از شرکت های خصوصی گردد ظرفیت لازم ورود به عرصه فراوری واکسن کرونا در شیراز وجود دارد.

وی ادامه داد: تا کنون از تمام ظرفیت کشور برای فراوری واکسن کرونا استفاده نشده است که باید از این ظرفیت ها استفاده گردد.

کوشش محققان برای مبارزه با ویروس کرونا

رامین یعقوبی متخصص ویروس شناسی و استاد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با تشکر از تمام عواملی که از ابتدای کرونا تا به امروز کوشش خود را برای حفظ سلامت مردم و کاهش شیوع ویروس بکار گرفتند، گفت: محققان از ابتدا پای کار بودند و اگر نبودند از نظر تشخیص کرونا در این صندلی قرار نداشتیم.

وی اضافه کرد: محققان در حوزه فراوری واکسن کرونا تمام کوشش خود را بکار گرفته اند تا بتوانیم در کنار سایر کشورها در خط مقدم فراوری واکسن باشیم.

وی ادامه داد: فراوری واکسن زمان بر است و یک دوره چند ساله طول می کشد تا واکسن فراوری و مورد اعتماد مردم قرار گیرد تا بتوانند با خیال راحت از آن استفاده نمایند.

این متخصص ویروس شناسی گفت: اگر همزمان ابزارهایی را در اختیار داشته باشیم و سریعتر جهش هایی که در جهان به وجود می آید به دست محققان برسد، کوشش ها در فراوری واکسن دقیق تر خواهد بود که امیدواریم تکنولوژی های به روز در اختیار قرار گیرد.

یعقوبی بیان نمود: در ایران پتانسیل ها و ظرفیت ها از نظر دانشمند و محقق برای ساخت واکسن کرونا داریم و چیزی در این زمینه کم نیست.

وی ادامه داد: باید سیاستگذاری واحد در ارتباط با واکسن کرونا در کشور داشته باشیم و ماموریت دانشگاه های علوم پزشکی تعیین گردد تا واکسن موثری فراوری گردد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: در ویروس ها پتانسیل ایجاد جهش وجود دارد، تغییرات آن ها مدام است و قابل کنترل نیستند؛ حتی در سویه های واکسن در فرایند فراوری جهش به وجود می آید.

لزوم اعتماد و اطمینان به واکسن کرونا

امید آسمانی متخصص اخلاق پزشکی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: یکی از بحث های مطرح در فراوری واکسن کرونا، قابل قبول بودن فرآیند واکسن و میزان اعتماد به مسوولان و فراورینمایندگان واکسن است.

وی اضافه کرد: مشارکت عمومی در تصمیم گیری برای استفاده از واکسن مهم است چرا که اگر مردم در تصمیم گیری مشارکت نداشته باشند چالش های جدی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر فرآیند علمی فراوری و استفاده از یک فرآیند درمانی جدید توجیه پذیر باشد و در حد قابل قبولی اطمینان را به مصرف نمایندگان دهد به محورهای اخلاقی توجه می گردد.

این متخصص اخلاق پزشکی بیان نمود: دانشمندان باید اطمینان قابل قبول اولیه و اثربخشی نسبت به محصول جدیدی که می خواهند بر جامعه انسانی امتحان نمایند داشته باشند.

آسمانی اضافه کرد: در حوزه پزشکی قطار اخلاق باید جلوتر از قطار علم حرکت کند و مانع از آسیب ها و چالش های اخلاقی گردد.

احمد غلامی متخصص بیوتکنولوژی دارویی نیز در این نشست گفت: بیش از یکسال است که با همه گیری کرونا روبرو هستیم، جهان به این نتیجه رسیده که بازگشت به گذشته وابسته به پیروزیت واکسن ها است و راهکار دیگری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در فراوری واکسن دچار رکورد شدیم چرا که فراوری یک واکسن سال ها زمان می برد.

وی ادامه داد: تا کنون 69 واکسن به مرحله بالینی رسیده اند و 85 واکسن نیز در مرحله پیش بالینی قرار دارند.

این متخصص بیوتکنولوژی دارویی گفت: در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور باید کنترل های لازم صورت بگیرد تا اطمینان لازم در خصوص آن به مردم داده گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1520

به "خبرنگاران لزوم بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی برای فراوری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لزوم بهره گیری از همه ظرفیت های داخلی برای فراوری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید