خوردن هویج در بارداری

به گزارش مجله نماشو، مصرف هویج همواره مفید است، اما در دوران بارداری این سبزی چند منظوره عمل می نماید. هویج هم برای سلامتی زن باردار مفید است و هم به رشد جنین یاری می نماید. اما هویج چه نقشی در سلامتی جنین و مادر دارد؟ مصرف چه مقدار هویج در دوران بارداری مجاز است؟

خوردن هویج در بارداری

نقش هویج در سلامتی مادر و جنین

هویج سرشار از ویتامین های مفید و املاحی است که هر زن باردار در این دوران باید دریافت کند. هویج یک تنه می تواند سپر بلای زنان در دوران بارداری باشد.مثلا:

از گرفتگی عضلات جلوگیری می نمایدبعضی از زنان باردار در این دوران دچار گرفتگی عضلات می شوند، پتاسیم موجود در هویج از گرفتگی عضلات در دوران بارداری جلوگیری می نماید. اگر مقدار پتاسیم در بدن کافی باشد، گرفتگی عضلات رخ نمی دهد و عضله به خوبی کار می نماید.

به رشد سلولی جنین یاری می نمایدهویج حاوی بتاکاروتن است که در کبد به ویتامین A تبدیل می گردد. این ویتامین فواید زیادر در دوران بارداری دارد. ویتامین آ به رشد سلولی درست جنین یاری می نماید. بعلاوه این ویتامین باعث تقویت جفت جنین می گردد.

از بیماری ها در دوران بارداری جلوگیری می نمایدهویج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از زن های باردار در برابر سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی مراقبت می نماید. ویتامین E و بتاکاروتن از ترکیبات آنتی اکسیدانی هویج است ، این ترکیبات به خنثی کردن رادیکال های آزاد که عامل بیماری های قلبی عروقی و بیماری های گوارشی هستند یاری می نمایند. خوردن هویج در دوران بارداری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر اثرات رادیکال های آزاد می گردد.ویتامین ث موجود در هویج مکاهمم دفاعی در برابر عفونت را تقویت می نماید. این ویتامین می تواند در دوران بارداری، از عفونت جنین هم جلوگیری می نماید. بعلاوه ویتامین ث موجود در هویج با جذب آهن در بارداری، از کم خونی جلوگیری می نماید. اگر آهن به خوبی جذب گردد، تشکیل سلول های خونی بیشتر می گردد و مشکل کم خونی اتفاق نمی افتد.

به درمان اسهال یاری می نمایدبعضی از زنان باردار دچار اسهالهای مداوم می شوند، خوردن هویج پخته می تواند گزینه خوبی برای درمان اسهال باشد.

هورمونها را تنظیم می نمایدهویج مقدار بالایی ید دارد. ید یک ماده معدنی است که روی دستگاه درون ریز تاثیر مثبتی دارد. این ماده باعث بهبود عملکرد هورمون های تیروئیدی می گردد که در رشد جنین نقش دارد.

به رشد سیستم عصبی جنین یاری می نمایدویتامین B و به ویژه ویتامین B6 موجود در هویج به رشد مغز و سیستم عصبی جنین یاری می نماید و جلوی نقص لوله عصبی در جنین را می گیرد.

به رشد استخوانهای جنین یاری می نمایدجنین برای رشد استخوانهایش به کلسیم احتیاج دارد. کلسیم موجود در هویج به رشد استخوان ها و دندان های جنین یاری نموده و سلامت استخوان مادر را حفظ می نماید. بعلاوه هویج حاوی منگنز هم هست، منگنز، ماده معدنی ضروری برای رشد استخوان و غضروف در دوران بارداری است.

یبوست بارداری را درمان می نمایدیکی از شایع ترین مسائل زنان در بارداری یبوست است.هویج خام مقدار زیادی فیبر دارد. مصرف هویج در دوران بارداری به تنظیم گوارش یاری می نماید .

هویج به علت دارا بودن املاحی مثل سدیم، پتاسیم و ویتامین B باعث بهبود مسائل معده و کنترل حالت اسیدی آن می گردد.

خوردن هویج در دوران بارداری ضرر هم دارد؟با اینکه هویج پر از خاصیت است اما اگر به مقدار لازم و بیش از حد احتیاج بدن مصرف گردد، مضر و حتی می تواند خطرناک باشد.کارشناسان توصیه می نمایند این سبزی پر خاصیت را با تجویز پزشک و به مقداری که برای برنامه غذایی شما در نظر گرفته شده است، مصرف کنید.

مصرف زیاد هویج ممکن است باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک گردد. سردردهای شدید، تهوع از نشانه های مصرف بیش از حد هویج است.

هویج نارنجی رنگ است اگر مصرف آن بیش از حد باشد، ممکن است رنگ پوست زرد و یا نارنجی گردد. هویج حاوی ماده ای به نام کارتوئن است که ممکن است باعث ایجاد یک بیماری پوستی به نام کاروتن خونی گردد.

اگر بدن ویتامین آ را بیشتر از احتیاجش دریافت کند، ممکن است در رشد جنین اختلالاتی پیش بیاید.

مصرف زیاد هویج برای زنان بارداری که عفونت دستگاه گوارش دارند اصلا مفید نیست.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 1911

به "خوردن هویج در بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن هویج در بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید