دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق عقب مانده است خبرنگاران

به گزارش مجله نماشو، حسینی با تاکید بر ظرفیت بالای بازار عراق گفت: درحال حاضر کشور های زیادی در بازار عراق فعال هستند و در صورت عدم فعالیت منسجم ایران، جایگاه ایران را تصاحب خواهند کرد.

دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق عقب مانده است خبرنگاران

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، سید حمید حسینی عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی، در نشست فرصت های توسعه تعاملات اقتصادی با کشور های محور مقاومت با بیان این کهاگر به دنبال اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و رشد اقتصادی هستیم هیچ عاملی به اندازه صادرات نمی تواند به اقتصاد کشور کمک کند، گفت: بنابراین به نقش و اهمیت صادرات باید خیلی توجه شود.

سیاست معینی در حوزه صادرات در کشور نداریم

وی ادامه داد: در برنامه سوم توسعه سیاست هایی برای صادرات اتخاذ شد. در ابتدای این برنامه صادرات ما حدود 3 میلیارد دلار بود که در انتها این برنامه به حدود 40 میلیارد دلار رسید. اما در 10 سال گذشته صادرات در حدود 45 میلیارد دلار متوقف شده است و شاهد رشد قابل ذکری در این حوزه نبوده ایم.

وی افزود: براساس مطالعات سازمان توسعه تجارت حجم واردات کشور های همسایه 1160 میلیارد دلار است که ما با همین ظرفیت های فعلی می توانیم 160 میلیارد دلار از آن را تامین نماییم.

حسینی شرح داد: اولویت اول کشور تدوین سیاست های کلی صادرات است. باید نسبت صادرات با واردات، نیاز های داخلی، سیاست های ارزی، رابطه صادرات با توافقات تجاری و … معین شود. در حال حاضر سیاست معینی در حوزه صادرات در کشور وجود ندارد و به محض افزایش قیمت در برخی کالا ها صادرات آن ها متوقف می شود. نهاد خاصی باید در حوزه صادرات سیاست های کلی کشور را تدوین نماید و نوعی ضمانت اجرایی برای آن ایجاد کند.

نیاز به نوعی پیمان منطقه ای با موضوع قرابت جغرافیایی فرهنگی داریم

وی شرح داد: ما نیاز به نوعی پیمان منطقه ای مانند پیمان شانگ های داریم که محور شکل گیری آن قرابت جغرافیایی و همسایگی باشد. رقبای اصلی ایران در بازار عراق ترکیه و چین هستند که از نظر حجم تجارت با عراق نیز در سطح نزدیکی به ما قرار دارند. اگرچه در بسکمک از اقلام تجاری حضور ترکیه یا چین در عراق فعال تر و در حجم گسترده تری نسبت به ما انجام می شود.

دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق عقب مانده است

حسینی با تاکید بر ظرفیت بالای بازار عراق گفت: درحال حاضر کشور های زیادی در بازار عراق فعال هستند و در صورت عدم فعالیت منسجم ایران، جایگاه ایران را تصاحب خواهند کرد. به طور خاص ترکیه و چین بیشترین حضور را در بازار عراق دارند. در عین حال درحال حاضر کلیت کالا هایی که ایران، ترکیه و چین به عراق صادر میکنند، اشتراک زیادی ندارد و هرکدام بخشی از بازار این کشور را از آن خود کرده اند.

وی ضمن برشمردن مزیت های بازار عراق برای ایران از جمله گردشگری درمانی و روابط مناسب سیاسی، گفت: در عین حال ناتوانی در اقناع افکار عمومی عراق درخصوص توسعه تعاملات با ایران، عدم استفاده از عراق برای کمک به دور زدن تحریم ها، ناتوانی در ایجاد روش های مناسب تبادلات بانکی و وقفه در تشکیل کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور از جمله ناکامی های ایران در بازار عراق است. دلیل این ناکامی ها نبود یک اتاق فکر در این زمینه و عقب ماندن دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: namasho.ir شناسه مطلب: 3160

به "دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق عقب مانده است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه دیپلماسی ایران در توسعه تعاملات با عراق عقب مانده است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید